Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

EastMed: Συμμαχία «8» χωρών ζητάει την κατασκευή του αγωγού «by any means necessary» – Πώς θα «μοιράσει» αέριο και στα Βαλκάνια

Κύρια θέματα, Αιγαίο-Αν. Μεσόγειος • 05/04/2021 - 13:28
EastMed: Συμμαχία «8» χωρών ζητάει την κατασκευή του αγωγού «by any means necessary» - Πώς θα «μοιράσει» αέριο και στα Βαλκάνια

Τι αναφέρει η κοινή επιστολή

Αρθρογράφος: Θεόφραστος Ανδρεόπουλος

Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ θα υλοποιήσουν EastMed με κάθε μέσο (by any means necessary) ενώ συνολικά οκτώ χώρες με επιστολή της 1ης Απριλίου τονίζουν τη σημασία του αγωγού για την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και τη σταθερότητα της ενεργειακής μετάβασης

Πιστεύεται ότι τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου είναι τεράστια.


EastMed: Η συμμαχία των «3» αυξήθηκε

Αθήνα, Λευκωσία και Ιερουσαλήμ επιχειρούν να διευρύνουν την συμμαχία τους για να απομονωθεί ακόμα περισσότερο η Τουρκία και για να προχωρήσουν οι εξελίξεις στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου ώστε να μεταφερθούν οι πολυπόθητες ποσότητες φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.

Τι αναφέρει η επιστολή για EastMed

Την 1η Απριλίου οι υπουργοί Ενέργειας της Ελλάδας Κώστας Σκρέκας, της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου και του Ισραήλ Γιουβαλ Στάινιτς απέστειλαν επιστολή στην Επίτροπο της Ε.Ε. για θέματα Ενέργειας Κάντρι Σίμσον με την οποία εκφράζουν τη στήριξη τους στον «EastMed».

Πρόκειται για πρωτοβουλία του κ. Σκρέκα, ενώ το σημαντικότερο όλων αυτής της κίνησης είναι πως η επιστολή προς την αρμόδια για την Ενέργεια Επίτροπο υπογράφεται και από άλλα πέντε ευρωπαϊκά κράτη.

Πρόκειται για τους αρμόδιους υπουργούς τριών ακόμη κρατών της Ε.Ε., της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας καθώς και από δύο σημαντικά μέλη της ενεργειακής κοινότητας τα Σκόπια και τη Σερβία.

Τα Σκόπια θυμίζουμε πως έχουν ενταχθεί στο ΝΑΤΟ με την ονομασία «Βόρεια Μακεδονία» (ένα εθνικό έγκλημα το οποίο επέτρεψε να γίνει όλο το πολιτικό σύστημα, άσχετα με το ποιος έκανε τον “καλό” και ποιος τον “κακό” μπάτσο…).

Στην επιστολή, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Ο αγωγός East Med και οι πιθανές επεκτάσεις του με την αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα, μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού φυσικού αερίου στην περιοχή.

Ως εκ τούτου, οι Υπουργοί ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συνεχίσει να επιδεικνύει ενδιαφέρον και έμπρακτη υποστήριξη για την υλοποίηση του έργου».

Είχε προηγηθεί στις 28 Ιανουαρίου πολυμερής τηλεδιάσκεψη μεταξύ των υπουργών των προαναφερόμενων οκτώ χωρών, η οποία διενεργήθηκε με πρωτοβουλία του Γιουβάλ Στάινιτς. Μετά από αυτές τις συζητήσεις οι οκτώ χώρες εξέδωσαν κοινή δήλωση, σύμφωνα με την οποία οι συμμετέχοντες υπουργοί αποφάσισαν να συστήσουν ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή ειδικών για να αξιολογήσουν τις τεχνικές λεπτομέρειες των δυνητικών εξαγωγών φυσικού αερίου.

«Το ενδεχόμενο εξαγωγής φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς τις αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης θα ενισχύσει την οικονομική βιωσιμότητα του αγωγού East Med λειτουργώντας συμπληρωματικά στην ιταλική αγορά», τονιζόταν στη σχετική ανακοίνωση.

Όπως εξηγούν αρμόδιοι αξιωματούχοι, οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα μεταφέρονται από τα κοιτάσματα του Ισραήλ και αργότερα της Κύπρου θα καλύπτουν με ασφάλεια τις ενεργειακές ανάγκες των χωρών της Ευρώπης στο διάστημα που εκείνες θα δρομολογούν τις πολιτικές της απανθρακοποίησης, δηλαδή της διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται οι δυνατότητες εξαγωγών ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη τόσο μέσα από τους υπάρχοντες (Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου – ΕΣΦΑ) ή υπό κατασκευή αγωγούς, όπως ο IGB (ελληνοβουλγαρικός).

Η δεύτερη όδευση του EastMed

Πύλη εισόδου του καυσίμου θα είναι η χώρα μας, ενώ στα σενάρια που εξετάζονται είναι και το ενδεχόμενο ο EastMed να έχει και δεύτερη τελική όδευση εκτός αυτής προς την Ιταλία.

Ενός νέου κλάδου προς τα Βαλκάνια. Όπως διευκρινίζουν πηγές, ακόμη και να μην κατασκευαστεί νέος κλάδος του αγωγού που τρέχουν οι χώρες της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, η διασύνδεση του EastMed στο ΕΣΦΑ θα επιτρέψει μέσω του IGB την προμήθεια και των χωρών της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Ουγγαρίας.

Για το σκοπό αυτό σχεδιάζονται διασυνδετήριοι αγωγοί. Δύο θα έχουν αφετηρία τη Βουλγαρία. Ο ένας προς Σερβία (IBS) και ο άλλος προς τη Ρουμανία (IBR). Ένα τρίτος αγωγός θα ξεκινά από τη Ρουμανία και θα καταλήγει στην Ουγγαρία (IRH).

Ως προς τον εφοδιασμό των Σκοπίων, να σημειωθεί ότι δρομολογείται από τον Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) ο αγωγός Ελλάδας – Σκοπίων.

To project του EastMed περιλαμβάνει αγωγό συνολικού μήκους, 1.470 χλμ. και θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα νέα κοιτάσματα στη λεκάνη της Λεβαντίνης προς τις αγορές της Δ. Ευρώπης.

Θα ξεκινά από το Ισραήλ και ακολουθώντας υποθαλάσσια διαδρομή θα φτάνει στην Κύπρο, στη συνέχεια πάλι υποβρυχίως θα συνεχίζει μέχρι την Κρήτη κι έπειτα διασχίζοντας την Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα και την Ήπειρο θα περνά κάτω από τη θάλασσα μέχρι την Ιταλία.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 3 δισ. ευρώ, κι έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τον τρέχει η κοινοπραξία του IGI Poseidon που απαρτίζεται από τις εταιρίες ΔΕΠΑ και Edison.

Να σημειωθεί ότι Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ έχουν υπογράψει διακυβερνητική συμφωνία για τον EastMed.

 

 

Tags
Back to top button