Κατεβάστε δωρεάν 25 + 9 βιβλία για την Επανάσταση του 1821 (PDF)
Κλικάρετε απλώς στους συνδέσμους:
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (1)
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (2)
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (3)
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (4)
Γιάννης Κορδάτος , Η Κοινωνική σημασία της Ελλ.Επαναστάσεως
Απομνημονεύματα της δευτέρας πολιορκίας του Μεσολογγίου (1825-1826)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (1)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (2)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (3)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (4)
Τα Απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη
Περραιβός, Χριστόφορος, Απομνημονεύματα πολεμικά
Οι Έλληνες της διασποράς – Βουλή των Ελλήνων
Ανδρέας Μιαούλης – Υπόμνημα Βασιλικού Ναυτικού
ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ
Ιωάννης Φιλήμων – Δοκίμιον Φιλικής Εταιρείας
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗ ΠΑΡΓΑΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ
Τελευταία ενημέρωση:
Τρύφων Ευαγγελίδης – Ιστορία του Αλή πασά
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ (1453-1669)
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ – ΑΠ. ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ – Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους – Εκδοτική Αθηνών. Τόμος 10 (1453-1669)
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους – Εκδοτική Αθηνών. Τόμος 11 – (1669-1821)
Φίνλευ Γεώργιος -Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης-Τόμος Α’
Φίνλευ Γεώργιος -Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης-Τόμος Β’
Τάκης Σταματόπουλος – Ο εσωτερικός αγώνας του 1821
Τάκης Σταματόπουλος – Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός χωρίς θρύλο.
Νικόλαος Σπηλιάδης – Απομνημονεύματα -Α
Νικόλαος Σπηλιάδης – Απομνημονεύματα – Β
Ιωάννου Φιλήμονος – Δοκίμιον ιστορικόν περί της Ελληνικής Επαναστάσεως – Γ
Κωνσταντίνου Σάθα – Τουρκοκρατούμενη Ελλάς – Ιστορικόν δοκίμιον
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΙ 6 – ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 01
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 02
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 03
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 04
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 05
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 06
Αρματωλοί και κλέφτες (1453-1821) / Δ. Γρ. Καμπούρογλου.
Η βιογραφία του στρατηγού Γεωργίου Καραϊσκάκη / Υπό του ιδιαιτέρου γραμματέως του Δ. Αινιάνος.
Αρχείον του στρατηγού Ιωάννου Μακρυγιάννη.
Περισσότερα e-books στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του Ερανιστή, ΕΔΩ
Στην πολιορκία της Ακρόπολης, οι Έλληνες πολιορκητές έδωσαν ή όχι μολύβι για να φτιάξουν σφαίρες στους Τούρκους, ώστε να σταματήσουν αυτοί να καταστρέφουν τα αρχαία μνημεία; Τα όρια ανάμεσα στην ιστορική πραγματικότητα και την ηρωική διήγησηΚάθε φορά που μπαίνει στον δημόσιο διάλογο η υπόθεση της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα, θυμόμαστε μια γοητευτική ιστορία που υπήρχε και στα σχολικά μας βιβλία. Διαδραματίστηκε –μάθαμε- κατά τη διάρκεια της επανάστασης του ’21, όταν οι Έλληνες πολιορκούσαν την Ακρόπολη.
Ένα πρωί οι Έλληνες πολιορκητές είδαν έκπληκτοι τους Τούρκους να είναι σκαρφαλωμένοι πάνω στα αρχαία μνημεία και με τα σπαθιά τους να τα καταστρέφουν. Έστειλαν μια αντιπροσωπεία που ρώτησε τους πολιορκημένους γιατί κάνουν τέτοιο κακό και οι Τούρκοι τους απάντησαν ότι τους είχε τελειώσει το μολύβι με το οποίο έφτιαχναν τις σφαίρες για τα καριοφίλια τους. Επειδή λοιπόν ο εσωτερικός αρμός κάθε αρχαίας κολώνας στηριζόταν με μολύβι που είχαν τοποθετήσει εκεί οι τεχνίτες, οι Τούρκοι διέλυαν τις κολώνες για να εξοικονομήσουν λίγες μολυβένιες σφαίρες.
Οι Έλληνες τότε, συμφώνησαν ομόφωνα να στείλουν βαρέλια με μολύβι στους Τούρκους, για να πάψουν αυτοί να καταστρέφουν τα αρχαία μνημεία. Αυτό λέει η ιστορία, την οποία οι Έλληνες επίσημοι έχουν χρησιμοποιήσει ουκ’ ολίγες φορές σε ομιλίες τους για την επιστροφή των γλυπτών, με μόνιμο επιμύθιο «οι Έλληνες προτίμησαν να δώσουν στους βαρβάρους τις σφαίρες με τις οποίες θα τους σκότωναν, παρά να δουν τον Παρθενώνα να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια τους.»
Το εκπληκτικό και συγκινητικό για κάθε Έλληνα αυτό περιστατικό, δεν επιβεβαιώνεται από τις ιστορικές πηγές της επανάστασης, ούτε αναφέρεται σε απομνημονεύματα αγωνιστών ή αυτοπτών μαρτύρων. Κανένας δε ξέρει πότε και από ποιόν άρχισε να διαδίδεται, ήταν όμως τόσο ισχυρός ο συμβολισμός και το ηρωικό στοιχείο που διαπερνούσε αυτή την ιστορία, ώστε μεταβλήθηκε πολύ γρήγορα σε προφορική παράδοση.
Στον επίσημο δημόσιο λόγο, η διήγηση αυτή πρωτοεμφανίστηκε στην ομιλία που έκανε το 1863 ο Αλέξανδρος Ραγκαβής, στην κηδεία του Κυριακού Πιττάκη, πρώτου εφόρου αρχαιοτήτων του ελληνικού κράτους. Τον επικήδειο μετέφερε ο Μανώλης Ανδρόνικος στο βιβλίο του «ιστορία και ποίηση». Στις διηγήσεις αυτές, καπετάνιος των πολιορκητών Ελλήνων που πήρε και την απόφαση να στείλει το μολύβι στου Τούρκους αναφέρεται ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, γεγονός που επιτείνει την άποψη ότι πρόκειται για ρομαντική επινόηση. Ο Ανδρούτσος, στην πρώτη πολιορκία της Ακρόπολης το 1821-22 δεν ήταν στην Αθήνα και στην δεύτερη είχε ήδη δολοφονηθεί.
Αντιθέτως, είναι ιστορικά επιβεβαιωμένη η διαταγή της επαναστατικής κυβέρνησης προς τον φιλέλληνα πυροβολητή Ολιβιέ Βουτιέ που το 1822 είχε στήσει δυο κανόνια στου Φιλοπάππου, να προσέξει ώστε να μην καταστρέψει με τα βόλια του τις αρχαιότητες. Το αναφέρει ο ίδιος ο Βουτιέ στα απομνημονεύματα του, όπου όμως λέει επίσης ότι οι απλοί Έλληνες αγωνιστές άρχισαν τις διαμαρτυρίες λέγοντας ότι δεν ήταν δυνατόν να έχουν κανόνια και να μην τα χρησιμοποιούν αφήνοντας τους Τούρκους να τους σκοτώνουν. Εκεί ο Βουτιέ αναφέρει ότι οι αντιστάσεις του κάμφθηκαν βλέποντας ότι έτσι κι αλλιώς οι Τούρκοι κατέστρεφαν τον Παρθενώνα αναζητώντας το μέταλλο που υπήρχε ανάμεσα στους αρμούς των κιόνων.
Φαίνεται ότι αυτό το έκαναν και δικοί μας σε αρχαιότητες λιγότερο σημαντικές και διατηρημένες όπως μισογκρεμισμένα ρωμαϊκά υδραγωγεία και μοναχικές κολώνες εδώ κι εκεί, αλλά ειδικά με τον Παρθενώνα, την Πύλη του Αδριανού και τις στήλες του Ολυμπίου Διός οι αγωνιστές του ‘21 ήταν πολύ δεμένοι και έκαναν ό,τι μπορούσαν για να τα προστατεύσουν. Αν και δεν ήξεραν τίποτα για την ιστορία και μόνο η μεγαλοπρέπεια και η ομορφιά των μνημείων θάμπωναν εκείνους τους απλούς ανθρώπους που ένιωθαν περήφανοι επειδή οι πρόγονοι τους έχτιζαν τέτοια παλάτια.