Η ψυχροπολεμική ταινία του Τζέιμς Μποντ «Για τα μάτια σου μόνο», με πρωταγωνιστή τον Ρότζερ Μουρ, έχει στο επίκεντρο της εξέλιξης την Ελλάδα.
Σύμφωνα με το σενάριο, ο πράκτορας με τον κωδικό 007, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει το μυστήριο της ανατίναξης ενός πλοίου, στα ανοιχτά της Κέρκυρας, το οποίο μετέφερε υψηλό τεχνολογικό υλικό, που αν έπεφτε στα χέρια των Σοβιετικών, οι συνέπειες θα ήταν ολέθριες για τη Δύση. (Που προφανώς στα δικά της χέρια, το ίδιο υλικό, ήταν έργο πολιτισμού!)
Ο Μποντ γνωρίζει την πανέμορφη Μελίνα Χάβελοκ, (Καρόλ Μπουκέ) η οποία εμπλέκεται για να εκδικηθεί τον θάνατο του πατέρα της, που ήταν ο «προκάτοχος» του Μποντ στην υπόθεση. Και φυσικά γοητεύεται από τον απόλυτο πράκτορα.
Η ταινία έχει πολλές αναφορές στην Ελλάδα, αφού το ναυάγιο που αναζητά ο Μποντ βρίσκεται σε ελληνικό έδαφος, ενώ υπάρχουν και Έλληνες χαρακτήρες στην ταινία όπως ο επιχειρηματίας Άρης Χρηστάτος, ο οποίος είναι ένας από τους «κακούς».
Τα περισσότερα εξωτερικά γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Κέρκυρα και τα Μετέωρα. Το συνεργείο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1980 από το νησί των Φαιάκων.
Γυρίσματα έγιναν στο Παλαιό Φρούριο, στο Καλάμι, στο Αχίλλειο και στον δρόμο κοντά στο χωριό Πάγοι, όπου έγινε η σκηνή της καταδίωξης. Η παρουσία των ηθοποιών και των τεχνικών του Χόλιγουντ ήταν τεράστιο κοσμικό και πολιτιστικό γεγονός για την Κέρκυρα.
Οι κάτοικοι ενθουσιασμένοι φιλοξένησαν και έδειξαν την αγάπη τους με κάθε δυνατό τρόπο. Ωστόσο υπήρξαν απρόβλεπτες δυσκολίες όπως η ψιλή άμμος των παραλιών του νησιού που δυσκόλευε την κίνηση τόσο των ανθρώπων, όσο και των μηχανημάτων, ειδικά όταν φύσαγε αέρας.
Στη φωτογραφία από τα γυρίσματα φαίνονται οι δύο πρωταγωνιστές, καθώς και κάποιοι τεχνικοί με φόντο την ελληνική θάλασσα. Η σκηνή κατά την οποία οι δυο πρωταγωνιστές πέφτουν στο νερό και έρχονται αντιμέτωποι με έναν καρχαρία, συμπεριλήφθηκε και στο τρέιλερ της ταινίας.
Μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων στην Κέρκυρα, ο Μποντ και η ομάδα του μεταφέρθηκαν στα Μετέωρα. Όλα καλά, εκτός από ακόμη έναν απρόβλεπτο παράγοντα. Οι μοναχοί δεν έδιναν την άδειά τους να γυριστεί μια ταινία βίας στο χώρο των μοναστηριών. Ακόμη και αν «παιζόταν το μέλλον της ανθρωπότητας».
Η σκηνή της αναρρίχησης
H σκηνή στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας
Στα βράχια των Μετεώρων έπρεπε να γυριστεί μια σκηνή αναρρίχησης του Μποντ. Στο φόντο φαίνονταν οι μονές, ενώ ο αδίστακτός Χρηστάτος θα έβρισκε καταφύγιο στη Μονή του Αγίου Βαρλαάμ.
Οι μοναχοί ήταν αμετάπειστοι και έκαναν το εξής ευφάνταστο. Για να αποτρέψουν την κινηματογράφηση, κάλυψαν με μουσαμάδες και σεντόνια τα μοναστήρια, χαλώντας έτσι το σκηνικό. Και δεν σταμάτησαν εκεί, αλλά οδήγησαν στην υπόθεση στη δικαιοσύνη. Εκεί έγινε το θαύμα που περίμενε η παραγωγή. Η ελληνική δικαιοσύνη αποφάνθηκε ότι οι καλόγεροι είχαν λόγο, μόνο για το εσωτερικό των μοναστηριών.
Τα γυρίσματα ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και η σκηνή στα Μετέωρα είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές, αφού κρατά την αγωνία στο κατακόρυφο.