Το καλοκαίρι του 2023 ήταν πολύ σημαντικό για την ταξιδιωτική βιομηχανία. Μέχρι το τέλος Ιουλίου, οι διεθνείς αφίξεις τουριστών παγκοσμίως έφτασαν το 84% των προ-πανδημικών επιπέδων . Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες , όπως η Γαλλία, η Δανία και η Ιρλανδία, η τουριστική ζήτηση ξεπέρασε ακόμη και το επίπεδο πριν από την πανδημία.
Αυτό μπορεί να είναι σπουδαία οικονομικά νέα , αλλά υπάρχει ανησυχία ότι η επιστροφή στο status quo δείχνει ήδη τρομερές περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τουρκία: Η περιοχή ανάμεσα σε Λέσβο και Χίο είναι χώρος δικής μας δικαιοδοσίας για SAR και μερικώς εντός τουρκικών χωρικών υδάτων
Τι είναι το διαβατήριο άνθρακα;
Η ιδέα ενός διαβατηρίου άνθρακα επικεντρώνεται να γίνει σε κάθε ταξιδιώτη που θα του χορηγείται ένα ετήσιο επίδομα άνθρακα που δεν θα μπορεί να υπερβεί. Αυτά τα επιδόματα μπορούν στη συνέχεια να ταξιδέψουν με «σιτηρέσιο».
Το μέσο ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα για ένα άτομο στις ΗΠΑ είναι 16 τόνοι – ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στον κόσμο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το ποσοστό αυτό βρίσκεται στους 11,7 τόνους, ακόμη περισσότερο από πενταπλάσιο από αυτό που συνιστούσε η Συμφωνία του Παρισιού για τη διατήρηση της παγκόσμιας αύξησης της θερμοκρασίας κάτω από 1,5 Κελσίου (2,7 Φαρενάιτ) πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Σε μαύρη απελπισία ο Ερντογάν από την ελληνική κυριαρχία! Αναζητά αεροσκάφη σε Μόσχα-Στην λίστα Su-57 και Eurofighter Typhoon
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το μέσο ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα ενός ατόμου είναι πιο κοντά στους 4 τόνους. Ωστόσο, για να έχουμε τις καλύτερες πιθανότητες να αποτρέψουμε την υπέρβαση της θερμοκρασίας κατά 2 βαθμούς Κελσίου, το μέσο παγκόσμιο αποτύπωμα άνθρακα πρέπει να πέσει κάτω από δύο τόνους έως το 2050. Αυτός ο αριθμός ισοδυναμεί με περίπου δύο πτήσεις μετ' επιστροφής μεταξύ Λονδίνου και Νέας Υόρκης.
Η έκθεση του Intrepid Travel προβλέπει ότι θα δούμε τα διαβατήρια άνθρακα σε δράση μέχρι το 2040. Ωστόσο, αρκετοί νόμοι και περιορισμοί έχουν τεθεί ήδη σε ισχύ τον περασμένο χρόνο που υποδηλώνουν ότι οι ταξιδιωτικές μας συνήθειες μπορεί να είναι ήδη στα πρόθυρα αλλαγής.
Στόχευση των αεροπορικών ταξιδιών
Μεταξύ 2013 και 2018, η ποσότητα CO₂ που εκπέμπεται από εμπορικά αεροσκάφη αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 32% . Οι βελτιώσεις στην απόδοση καυσίμου μειώνονται σιγά σιγά οι εκπομπές ανά επιβάτη. Ωστόσο, έρευνα του 2014 διαπίστωσε ότι όποιες και αν είναι οι προσπάθειες της βιομηχανίας να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα, θα αντισταθμιστούν από την ανάπτυξη της εναέριας κυκλοφορίας.
Για να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα οι μειώσεις των εκπομπών, οι τιμές των εισιτηρίων θα πρέπει να αυξάνονται κατά 1,4% κάθε χρόνο, αποθαρρύνοντας τους ανθρώπους να πετούν. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, οι τιμές των εισιτηρίων έχουν πέσει .
Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες αρχίζουν να λαμβάνουν μέτρα για τη μείωση των αεροπορικών ταξιδιών. Από την 1η Απριλίου 2023, οι επιβάτες σε πτήσεις μικρών αποστάσεων και παλαιότερα αεροσκάφη στο Βέλγιο υπόκεινται σε αυξημένους φόρους για να ενθαρρύνουν εναλλακτικές μορφές ταξιδιού.
Λιγότερο από δύο μήνες αργότερα, η Γαλλία απαγόρευσε τις εσωτερικές πτήσεις μικρών αποστάσεων όπου το ίδιο ταξίδι μπορεί να πραγματοποιηθεί με τρένο σε δυόμισι ώρες ή λιγότερο. Η Ισπανία αναμένεται να ακολουθήσει το παράδειγμά της.
Ένα παρόμοιο σχέδιο θα μπορούσε επίσης να είναι στον ορίζοντα για τη Γερμανία. Το 2021, μια δημοσκόπηση της YouGov διαπίστωσε ότι το 70% των Γερμανών θα υποστήριζε τέτοια μέτρα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής εάν υπήρχαν εναλλακτικές διαδρομές μεταφοράς, όπως τρένα ή πλοία.
Κρουαζιέρες και άνθρακας
Δεν είναι μόνο τα αεροπορικά ταξίδια που έχουν μπει στο στόχαστρο για την κλιματική αλλαγή.Έρευνα από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος το 2023 διαπίστωσε ότι τα κρουαζιερόπλοια αντλούν στην ατμόσφαιρα τέσσερις φορές περισσότερα θειικά αέρια (που αποδεδειγμένα προκαλούν όξινη βροχή και αρκετές αναπνευστικές παθήσεις ) απ' ό ,τι όλα τα 291 εκατομμύρια αυτοκίνητα της Ευρώπης μαζί.
Τέτοιου είδους στατιστικές ανάγκασαν τους ευρωπαϊκούς προορισμούς να αναλάβουν δράση κατά της βιομηχανίας κρουαζιέρας. Τον Ιούλιο, το συμβούλιο του Άμστερνταμ απαγόρευσε τα κρουαζιερόπλοια να ελλιμενίζονται στο κέντρο της πόλης σε μια προσπάθεια μείωσης του τουρισμού και της ρύπανσης – μια πρωτοβουλία που έχει δείξει επιτυχία αλλού.
Το 2019, η Βενετία ήταν το πιο μολυσμένο ευρωπαϊκό λιμάνι, λόγω του μεγάλου αριθμού επισκέψεων κρουαζιερόπλοιων. Όμως έπεσε στην 41η θέση το 2022 μετά την απαγόρευση εισόδου μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στα ύδατα της πόλης μείωσε τους ατμοσφαιρικούς ρύπους από τα πλοία στη Βενετία κατά 80%.
Αλλαγή προορισμών
Η έκθεση του Intrepid Travel τονίζει επίσης ότι όχι μόνο το πώς ταξιδεύουμε, αλλά και το πού ταξιδεύουμε θα περιοριστεί πολύ σύντομα από την κλιματική αλλαγή. Οι θερμοκρασίες βρασμού πιθανότατα θα μειώσουν τη γοητεία των παραδοσιακών παραλιών προορισμών, ωθώντας τους Ευρωπαίους τουρίστες να αναζητήσουν πιο δροσερούς προορισμούς όπως το Βέλγιο, η Σλοβενία και η Πολωνία για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, όπως αναφέρει το .
Αρκετά ταξιδιωτικά γραφεία ανέφεραν ότι είδαν αξιοσημείωτες αυξήσεις στις κρατήσεις διακοπών σε πιο δροσερούς ευρωπαϊκούς προορισμούς όπως η Σκανδιναβία, η Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής του 2023.
Οι αλλαγές στις ταξιδιωτικές μας συνήθειες είναι πλέον αναπόφευκτες. Προορισμοί σε όλο τον κόσμο, από τη Βαρκελώνη μέχρι τον ιταλικό ποταμό και ακόμη και το Έβερεστ ζητούν ήδη περιορισμούς στον αριθμό των τουριστών καθώς αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν την πολυκοσμία και τη ρύπανση.
Οι παραθεριστές θα πρέπει να προετοιμαστούν ότι θα πρέπει να αλλάξουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες τώρα, προτού τους επιβληθεί αυτή η αλλαγή.