Εκατόν είκοσι αρχαία Ελληνικά και ρωμαϊκά αγάλματα δίνουν απάντηση στο ερώτημα σε μια πολύχρωμη έκθεση που καταργεί τα «στεγανά» περί λευκών αγαλμάτων.
Για εκατοντάδες χρόνια, αυτή η θεωρία ήταν κυρίαρχη στην ιστορία του δυτικού πολιτισμού. Κι όμως. Τα αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά αγάλματα ήταν μέχρις ενός βαθμού πολύχρωμα διαμορφώνοντας μια εντελώς διαφορετική εικόνα απ’ αυτή που έχουμε σήμερα. Αυτή τη νέα, γεμάτη χρώμα, εικόνα της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής τέχνης φέρνει στην επιφάνεια η έκθεση «Transformations: Classical sculpture in colour» που διαρκεί έως τις 7 Δεκεμβρίου στην Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης ().
Εκατόν είκοσι αγάλματα – μεταξύ των οποίων και πάρα πολλά δάνεια από σημαντικά Ευρωπαϊκά και μη Μουσεία – επιστρατεύονται για λογαριασμό της έκθεσης που αποδεικνύει περίτρανα ότι η αρχαιότητα ήταν, αν μη τι άλλο, πολύχρωμη. Τα αγάλματα παρουσιάζονται εις διπλούν: Όπως είναι σήμερα –τα γνήσια- και στη μορφή που τους έδωσαν οι δημιουργοί τους, δηλαδή, τα αντίγραφα.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα των εμπνευστών της και του επιμελητή της έκθεσης, Jan Stubbe Østergaard, η έκθεση εξετάζει την εξέλιξη του χρώματος από τη γλυπτική της αρχαίας Ελληνικής στη ρωμαϊκή περίοδο. Το «νήμα» της χρήσης τεχνικών που χρωμάτιζαν τα αγάλματα, ξεκινά από την αρχαία Αίγυπτο όπου υπήρχε πολύ καλή γνώση της χρήσης χρωμάτων. Τέλος, η έκθεση καταδεικνύει το πώς η γνώση της χρήσης αυτών των τεχνικών πέρασε από την αρχαία εποχή στη νεώτερη δυτική τέχνη και γλυπτική.
Παρ’ όλα αυτά, ο Μιχαήλ Άγγελος και οι υπόλοιποι επιφανείς γλύπτες και αρχιτέκτονες της Αναγέννησης, αλλά και των κατοπινών χρόνων είχαν πλήρη άγνοια για το γεγονός όταν δημιουργούσαν τα «γαλατένιας» απόχρωσης έργα τους, εμπνευσμένοι, όπως νόμιζαν, από την κλασική αρχαιότητα. Τα χρώματα χάθηκαν ως πιο ευαίσθητα από το μάρμαρο στο πέρασμα του χρόνου.
Η ανακάλυψη ότι τα αγάλματα –και τα ανάγλυφα- της αρχαιότητας ήταν ζωγραφισμένα, όμως τα χρώματα αποδείχθηκαν πιο ευαίσθητα στο πέρασμα του χρόνου από το μάρμαρο και τον γρανίτη, είναι σχετικά πρόσφατη. Η πρόοδος της επιστήμης έπαιξε καίριο ρόλο στην virtual αποκατάσταση της πραγματικής όψης των μνημείων των οποίων τη λευκότητα είχαμε συνηθίζει μέχρι σήμερα να θαυμάζουμε.
Δείτε μια «περίληψη» της έκθεσης:
Ακολουθείστε τον επιμελητή της, Jan Stubbe Østergaard, σε μια περιήγηση στους χώρους της:
Πληροφορίες: Έκθεση «Transformations: Classical sculpture in color» στην Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης ()