Το ελληνικό γενικό επιτελείο είναι σε προκαταρκτικές επαφές με γαλλική εταιρεία για την πιθανή αγορά 370 οχημάτων μάχης πεζικού VBCI Philoctetes, με στόχο να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες του ελληνικού μηχανοκίνητου πεζικού, αναφέρει σύμφωνα με τις νέες ανάγκες που προβλέπονται από τα διδάγματα του πολέμου της Ουκρανίας.
Η χώρα μας έως τώρα δεν προέβη σε καμία προσπάθεια κατασκευής ελληνικής κατασκευής θωρακισμένου τροχοφόρου οχήματος μάχης, μετά την αποτυχημένη περίπτωση του ΛΕΩΝΙΔΑ-2, και τώρα θα καταβάλει χρήμα για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες της.
Την 1η Οκτωβρίου 2024, το ελληνικό Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε ότι εκπρόσωποι της γαλλικής εταιρείας KNDS Γαλλίας, πρώην Nexter Systems, παρουσίασαν επιλογές τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ACV) στο Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) στις 25 Σεπτεμβρίου 2024.
Η παρουσίαση περιελάμβανε συζητήσεις τόσο σε καινούργια όσο και σε μεταχειρισμένα οχήματα, με ιδιαίτερη προσοχή στο μοντέλο Φιλοκτήτης, γνωστό και ως VBCI II.
Η εταιρεία KNDS παρουσίασε το VBCI Φιλοκτήτης στην έκθεση Hellenic DEFEA 2021 και τον Απρίλιο του 2022 , ενώ υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με την Hellenic Defense Systems (EAS) για την διευκόλυνση της ελληνικής συμπαραγωγής και συντήρησης εάν επιλεγεί.
Αν και το υπουργείο Άμυνας δεν διευκρίνισε ποια μοντέλα συζητήθηκαν, η KNDS προωθεί εδώ και καιρό το ΤΟΜΑ Φιλοκτήτη στον Ελληνικό Στρατό.
Ο «Φιλοκτήτης» είναι αερομεταφερόμενο ΤΟΜΑ (μεταφορικά αεροσκάφη κατηγορίας A-400 Atlas ή C-17 Globemaster III) που επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 100 χιλιόμετρα την ώρα (σε οδό), ενώ η τυπική του εμβέλεια ανέρχεται στα 750 χιλιόμετρα (κίνηση σε οδό).
Μπορεί να κινηθεί σε επιφάνεια με κάθετη κλίση 60% ή σε πλευρική κλίση 30%.
Ο Φιλοκτήτης αντιπροσωπεύει μια αναβαθμισμένη έκδοση του VBCI που χρησιμοποιείται επί του παρόντος από τον Γαλλικό Στρατό, ο οποίος έχει αποκτήσει 630 μονάδες, συμπεριλαμβανομένων 510 οχημάτων μάχης πεζικού και 120 παραλλαγών διοίκησης.
Η έκδοση VBCI-VCI μεταφέρει πλήρωμα δύο ατόμων συν εννέα στρατιωτών, είναι οπλισμένο με πυροβόλο των 25 χιλιοστών και πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών.
Ελληνική συμμετοχή στο γαλλικό ΤΟΜΑ Φιλοκτήτη
Η KNDS είχε παρουσιάσει το VBCI Φιλοκτήτης στην αμυντική έκθεση Hellenic DEFEA 2021, ενώ τον Απρίλιο του 2022 υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με την Hellenic Defense Systems (EAS) για τη διευκόλυνση της ελληνικής παραγωγής και συντήρησης εάν επιλεγεί.
Η συμφωνία επιτρέπει την ελληνική συμμετοχή στην κατασκευή υποσυστημάτων, την τελική συναρμολόγηση και τη μακροπρόθεσμη υποστήριξη, σε συνεργασία με την εταιρεία Σαρακάκις.
Τον Απρίλιο του 2023, ο Φιλοκτήτης επιδείχθηκε στον Ελληνικό Στρατό στο στρατόπεδο Canjuers στη Γαλλία, όπου η αντιπροσωπεία παρακολούθησε επιδείξεις με πραγματικά πυρά.
Γάλλοι στρατιώτες που χρησιμοποίησαν το VBCI σε επιχειρήσεις παρείχαν πρόσθετα σχόλια, προσφέροντας πληροφορίες για την απόδοσή του σε διάφορα περιβάλλοντα.
Το ΤΟΜΑ Φιλοκτήτης που προτείνεται για την Ελλάδα διαθέτει ένα πυροβόλο CTA 40 χιλιοστών, δύο εκτοξευτές αντιαρματικών βλημάτων Akeron-MP, προηγμένα συστήματα παρατήρησης και σύστημα ελέγχου πυρός.
Το διαμέρισμα πεζικού έχει σχεδιαστεί για τη βελτιστοποίηση του εσωτερικού χώρου και της προστασίας της θωράκισης.
Το όχημα βρίσκεται υπό έλεγχο από το ΓΕΣ στο πλαίσιο του προγράμματος ACV του Ελληνικού Στρατού.
Το VBCI Φιλοκτήτης, αναφέρεται επίσης ως VBCI-2 ή VBCI MkII, βασίζεται στην πλατφόρμα VBCI και ενσωματώνει προσαρμογές που έγιναν από προηγούμενη επιχειρησιακή εμπειρία.
Διατηρεί σπονδυλωτή θωράκιση, ενώ υποστηρίζει μια σειρά από διαμορφώσεις, συμπεριλαμβανομένων πυροβόλων μεταξύ των διαμετρημάτων 25mm και 105mm.
Αυτή η ευελιξία του επιτρέπει να εκτελεί διαφορετικούς ρόλους, μεταξύ άλλων ως όχημα μάχης πεζικού, τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού ή αυτοκινούμενο ολμοφόρο.
Η αρθρωτή θωράκιση και το κύτος από ελαφρύ κράμα του οχήματος παρέχουν προστασία που πληροί τα πρότυπα STANAG 4569.
Έχει χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου 13 τόνους και βάρος μάχης 31 τόνους. Με κινητήρα 600 ίππων, έχει σχεδιαστεί για λειτουργίες σε διάφορα εδάφη και μπορεί να μεταφερθεί με αεροπλάνο για γρήγορη ανάπτυξη.
Μεταφέροντας έως και 11 άτομα, το VBCI-2 που αφορά την Ελλάδα, μπορεί να εκτελέσει διαφορετικούς ρόλους, μεταξύ άλλων ως όχημα μάχης πεζικού, τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού ή αυτοκινούμενο όλμο.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα του VBCI MkII είναι συμβατά με συστήματα C4I για διαχείριση πεδίου μάχης. Ο οδηγός επωφελείται από ένα σύστημα όρασης ημέρας/νύχτας 180 μοιρών και ο διοικητής έχει πρόσβαση σε θέαση 360 μοιρών, ενισχύοντας την επιχειρησιακή επίγνωση.
Με ρυθμό βολής έως και 200 βολές ανά λεπτό και σύστημα χειρισμού του πύργου, μπορεί επίσης να ενσωματώσει πρόσθετα οπλικά συστήματα, όπως συστήματα αντιαρματικών πυραύλων και τηλεκατευθυνόμενους σταθμούς όπλων.