Η Τουρκική αμυντική βιομηχανία έδωσε λύση στο θέμα χειρισμού ελικοπτέρου που φέρεται στην νέα Φρεγάτα "Istanbul", του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας της.
Το σύστημα "χειρισμού" ελικοπτέρων σε Φρεγάτες-Πλοία υποστήριξης
Τα ελικόπτερα πλοίων σε φρεγάτες ή πλοία υποστήριξης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των οπλικών συστημάτων που φέρεται από αυτά.
Αντίστοιχα, πρέπει να παρέχονται εγκαταστάσεις που να επιτρέπουν τη λειτουργία επί του πλοίου ακόμη και σε συνθήκες θαλάσσιας κατάστασης 6b.
Ένα σύστημα χειρισμού προορίζεται για την ασφαλή προσγείωση και την μεταφορά του ελικοπτέρου από το κατάστρωμα προσγείωσης στο υπόστεγο και αντίστροφα. Αυτό το σύστημα πρέπει να ασφαλίζει το ελικόπτερο του πλοίου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του. Το σύστημα μεταφοράς πρέπει να μπορεί να περιστρέφει αυτόματα το ελικόπτερο και να το μεταφέρει στο υπόστεγο. Η «κλασική» προσέγγιση του να κάνεις αυτή τη δουλειά με το χέρι είναι επικίνδυνη και χρονοβόρα.
Η ανάπτυξή του από την τουρκική πολεμική βιομηχανία
με τον πομπώδη τίτλο, "είχε κολλήσει λόγω εμπάργκο! Η Tουρκία το ανέπτυξε εγχώρια-πέρασε με επιτυχία την πρώτη δοκιμή", αναφέρεται στο παραπάνω σύστημα, επισημαίνοντας:
"Το σύστημα "χειρισμού" ελικοπτέρων προστέθηκε στις εγχώριες λύσεις που έχει φέρει η τουρκική αμυντική βιομηχανία.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έλαβε ο ανταποκριτής του κρατικού τουρκικού πρακτορείου Αnadolu Αgency, έχουν επιτευχθεί σημαντικά κέρδη από μία από τις προσπάθειες που έγιναν για την ελαχιστοποίηση της ξένης εξάρτησης, από την παραγωγή προϊόντων της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας.
Στο πλαίσιο των μελετών που συντονίζει η Προεδρία των Αμυντικών Βιομηχανιών (SSB), το έργο προμήθειας συστήματος χειρισμού ελικοπτέρων, που υπογράφηκε μεταξύ της STM Defense Technologies Engineering and Trade Inc. και της Altınay Defense Technologies τον Μάιο του 2021, έφτασε στο τελικό του στάδιο.
Η εγκατάσταση και η ενσωμάτωση του συστήματος , το οποίο παραδόθηκε στο ναυπηγείο τον Απρίλιο, στην πρώτη εθνική φρεγάτα TCG Istanbul, πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Διοίκησης Ναυπηγείων Κωνσταντινούπολης.
Οι δοκιμές αποδοχής λιμένα του συστήματος ολοκληρώθηκαν παρουσία εκπροσώπων SSB, Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων και STM.
Οι "Πρώτες δοκιμές προετοιμασίας λειτουργίας" πραγματοποιήθηκαν από την Altınay Defense Technologies και την STM τον Αύγουστο. Ως μέρος αυτών των δοκιμών, το σύστημα τέθηκε σε λειτουργία στο πλοίο για πρώτη φορά και όλες οι λειτουργίες επαληθεύτηκαν λεπτομερώς.
Μετά τις «Πρώτες Δοκιμές Προετοιμασίας Επιχειρήσεων», πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες δοκιμές ελικοπτέρου με την προσέγγιση του ελικοπτέρου SH-70 Sea Hawk. Το σύστημα εντόπισε επιτυχώς τη θέση του ελικοπτέρου SH-70 και το εντόπισε με το Helicopter Capture Vehicle.
Κατά τη διάρκεια των "Δοκιμών αποδοχής θύρας" δοκιμάστηκαν και επαληθεύτηκαν όλες οι λειτουργίες του συστήματος. Ως αποτέλεσμα των δοκιμών, αποδείχθηκε ότι το τοπικά αναπτυγμένο σύστημα ήταν έτοιμο να προσγειώσει το ελικόπτερο SH-70 Sea Hawk.
Στο τελικό στάδιο των δοκιμών, το ελικόπτερο SH-70 Sea Hawk θα προσεγγίσει το πλοίο και θα προσγειωθεί στο κατάστρωμα με την οπτική υποστήριξη προσγείωσης που παρέχει το σύστημα. Στη συνέχεια, το ελικόπτερο θα ασφαλιστεί από το σύστημα και θα μεταφερθεί στο υπόστεγο.
Ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος
Το σύστημα σύλληψης και μεταφοράς ελικοπτέρων είναι εξοπλισμένο για να διασφαλίζει ότι τα ελικόπτερα προσγειώνονται με ασφάλεια στο πλοίο, είναι στερεωμένα και ρυμουλκούνται στο υπόστεγο.
Στο σύστημα, το οποίο χρησιμοποιεί υποεξαρτήματα όπως μια κάμερα και ένα σύστημα λέιζερ τοποθετημένα στο ελικόπτερο, η θέση του ελικοπτέρου υπολογίζεται με επεξεργασία εικόνας. Αυτά τα υπολογισμένα δεδομένα επιτρέπουν στο ελικόπτερο να διατηρείται στη σωστή γωνία μέσω της συσκευής γρήγορης σύλληψης.
Ενώ το ελικόπτερο προσγειώνεται, το "νύχι" της συσκευής γρήγορης σύλληψης κάνει μια ξαφνική κίνηση και πιάνει το ελικόπτερο. Δεν χρειάζεται να υπάρχει προσωπικό στην περιοχή προσγείωσης κατά τη διάρκεια όλων αυτών των επιχειρήσεων. Ένα και μόνο προσωπικό μπορεί να πραγματοποιήσει τη διαδικασία από το σημείο ελέγχου.
Το σύστημα, που ετοιμάστηκε για υπηρεσία σε «χρόνο ρεκόρ», θα πάρει τη θέση του και σε νέα πλοία που θα μπουν στην απογραφή, θα αυξήσει το ποσοστό εντοπισμού σε πλοία της χώρας και θα ενταχθεί στα εξαγωγικά είδη της αμυντικής βιομηχανίας."
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω διαπιστώνεται ότι η Τουρκική αμυντική βιομηχανία πέτυχε να δώσει λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα προσνήωσης-μεταφοράς στο υπόστεγο-απονήωσης και αντίστροφα του ελικοπτέρου που φέρει η Φρεγάτα Istanbul και οι άλλες κλάσεως Istif που θα παραχθούν μελλοντικά.