(Aνανέωση από αρχικό κείμενο - 12:16) Η προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού από το ΓΕΕΘΑ για την εκποίηση του υποβρυχίου «Γλαύκος» (S-110) προκειμένου το ιστορικό υποβρύχιο που έδωσε το όνομά του σε μία ολόκληρη κλάση υποβρυχίων του ΠΝ (μέχρι σήμερα υπηρετούν ακόμα τρία υποβρύχια Type 209/1100), να... τεμαχιστεί και να πουληθεί ως «άχρηστο μέταλλο» (σκραπ) προκάλεσε πολλές αντιδράσεις.
Ειδικά από το εσωτερικό του ΠΝ. Αλλά μία πρόσφατη εξέλιξη ίσως τελικά δώσει λύση και η ιστορία του ΠΝ να μην... εξαϋλωθεί!
Το ίδρυμα ιστορικών εκθεμάτων ΠΑΛΙΣ, του εφοπλιστή Αναστάσιου Πάλλη, το οποίο φιλοξενεί μία από τις μεγαλύτερες, παγκοσμίως, ιδιωτικές συλλογές παντός είδους παλαιών οπλικών συστημάτων και όπλων (από φορητά όπλα μέχρι αυτοκινούμενα πυροβόλα και από τζιπ και άρματα μάχης μέχρι μαχητικά αεροσκάφη) κατέθεσε πρόταση διάσωσης του υποβρυχίου προκειμένου να το συμπεριλάβει στα εκθέματα του Μουσείου, αναλαμβάνοντας όλα τα έξοδα μεταφοράς και αξιοποίησής του!
Και το υποβρύχιο θα παραμείνει πάντα στην διάθεση του ΠΝ!
Το Ίδρυμα ΠΑΛΙΣ αναλαμβάνει να καλύψει το κόστος της αγοράς του σκάφους με το ακριβές αντίτιμο που ζητά του ΠΝ ήτοι 90.202,85 € συν ότι άλλο έξοδο προκύψει από την θαλάσσια μεταφορά του, στο Λαύριο, την μετατροπή του σε έκθεμα και από εκεί οδικώς στις εγκαταστάσεις του Μουσείου στη Βάρη, εργασίες οι οποίες υπολογίζονται σε 200.000€.
Το Μουσείο που βρίσκεται στη Βάρη φιλοξενεί μεταξύ άλλων εκθέματα όπως μαχητικά Sea Harrier, F-16 και F-15 (!), MiG-21, Su-22, ένα βρετανικό βομβαρδιστικό English Εlectric Canberra και πολλά ακόμη.
Το Ίδρυμα δεσμεύεται να μην προβεί σε οποιαδήποτε άλλη αλλαγή του χαρακτήρα του εκθέματος όπως για παράδειγμα καφετερία ή εστιατόριο.
Είμαστε βέβαιοι ότι το ΠΝ θα αντιληφθεί ότι η ιστορία του υποβρυχίου πρέπει να μείνει ζωντανή και να εμπνέει τις μελλοντικές γενιές των Ελλήνων πολεμιστών της θάλασσας.
Με την πρόταση του Ιδρύματος ΠΑΛΙΣ το «Γλαύκος», δεν θα καταλήξει να γίνει κυριολεκτικά παλιοσίδερα αλλά θα παραμείνει ως ένα σύμβολο του πάθους των Ελλήνων να υπερασπίζονται τα όσια και τα ιερά έναντι κάθε εισβολές, σε ένα Μουσείο που είναι πραγματικά κόσμημα στην περιοχή της Αττικής.
Να σημειωθεί πως μόνο στις ΗΠΑ λειτουργούν 25 (!) διαφορετικά μουσεία για υποβρύχια.
Θα είναι πραγματικά μια μοναδική ευκαιρία στο πλαίσιο του υφιστάμενου Μουσείο στη Βάρη να εκτεθεί ένα υποβρύχιο του ΠΝ αντί να καταλήξει σε κάποιο διαλυτήριο μπορεί και εκτός Ελλάδος.
Πόσους Ελληνόπουλα θα τους συνεπάρει η γοητεία του υποβρυχίου και θα θελήσουν να ακολουθήσουν την καριέρα του αξιωματικού του ΠΝ και ειδικά του μέλους του πληρώματος ενός υποβρυχίου; Αυτή η προοπτική και μόνο, αξίζει για την διάσωση του υποβρυχίου.
Το σημερινό Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ είναι το δεύτερο στη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού με αυτό το όνομα. Το πρώτο ήταν το υποβρύχιο με χαρακτηριστικό αριθμό Υ-6, το οποίο έδρασε κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.
Το Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ (S-110) είναι το πρώτο παγκοσμίως συμβατικό Υ/Β Type 209 (1100), αλλά και το πρώτο και ομώνυμο στη σειρά των υποβρυχίων τύπου “ΓΛΑΥΚΟΣ” που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό. Είναι, ότι ακριβώς και το S120 »Παπανικολής»: Το πρώτο παγκοσμίως της κλάσης!
Άρχισε να ναυπηγείται στα ναυπηγεία της Howaldtswerke (HDW), στο Κίελο της Γερμανίας, στις 1 Σεπτεμβρίου 1968 και καθελκύστηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 1970.
Την 6 Σεπτεμβρίου 1971 πραγματοποιήθηκε η τελετή ύψωσης της Σημαίας, με πρώτο κυβερνήτη τον Πλωτάρχη (ΠΝ) Γ. Πουλοπάτη. Την 6 Δεκεμβρίου 1971 κατέπλευσε στo Ναύσταθμο Σαλαμίνος και εντάχθηκε στη δύναμη των Υποβρυχίων του Στόλου.
Από τον Μάρτιο του 1996 έως τον Αύγουστο του 1998 έλαβαν χώρα εργασίες εκσυγχρονισμού στις εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου Σαλαμίνος, στο πλαίσιο του προγράμματος “Neptune I” για την επιχειρησιακή και τεχνολογική του αναβάθμιση, στις απαιτήσεις του σύγχρονου πολέμου. Την Πέμπτη 9 Ιουνίου 2011 πραγματοποιήθηκε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας η επίσημη τελετή υποστολής σημαίας του Υ/Β ΓΛΑΥΚΟΣ.
Δείτε σκηνές αποστολών από το υποβρύχιο «Νηρεύς» το οποίο είναι επίσης κλάσης 209/1100 «Γλαύκος» και συνεχίζει και υπηρετεί στο ΠΝ.
To Μουσείο Πάλις βρίσκεται σε έκταση 100 στρεμμάτων στην Βάρη, είναι πάντα ανοικτό άνευ κόστους στο κοινό και τα εκθέματά του, όπως είπαμε είναι εντυπωσιακά:
Ιδού ορισμένα από αυτά: