Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
Πολιτισμός

Σαν σήμερα: Το Α/Τ “Βασίλισσα Όλγα” αναγκάζει το ιταλικό υποβρύχιο Uarsciek να παραδοθεί

Σαν σήμερα, στις 15 Δεκεμβρίου 1942, το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα νότια της Μάλτας, σε συνεργασία με βρετανικό αντιτορπιλικό, ανάγκασε το ιταλικό υποβρύχιο Uarsciek να παραδοθεί και τελικά να βυθιστεί ενώ το είχε εγκαταλείψει το πλήρωμά του.


Το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα (D-15) ήταν ένα από τα ενδοξότερα πλοία του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού και ακόμη το πιο επιτυχημένο ελληνικό πολεμικό πλοίο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέχρι και την απώλειά του το 1943. Κατασκευάσθηκε στα αγγλικά ναυπηγεία Yarrow & Co Ltd της Γλασκώβης μεταξύ 1936-38, αλλά εξοπλίστηκε με γερμανικά πυροβόλα. Το όνομά του προέρχεται από τη Βασίλισσα Όλγα της Ελλάδας. Μαζί με το ιδίου τύπου πλοίο Βασιλεύς Γεώργιος ήταν τα πλέον σύγχρονα και αξιόμαχα πολεμικά πλοία της Ελλάδας κατά την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η παράδοση του ιταλικού υποβρυχίου Uarsciek


Κατά το διάστημα Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου το Βασίλισσα Όλγα έλαβε μέρος σε συνοδεία βρετανικών νηοπομπών, με προορισμό το Άντεν, την Αλεξάνδρεια, το Τομπρούκ, το Πορτ Σάιντ και την Μάλτα. Πολλές φορές το Βασίλισσα Όλγα έδρασε μαζί με το βρετανικό αντιτορπιλικό HMS Petard (G 56).
Σε μια αποστολή τα δύο πλοία ξεκίνησαν την 7η Δεκεμβρίου από το Πορτ Σάιντ με προορισμό την Μάλτα. Ενδιάμεσα κατέπλευσαν στην Βεγγάζη από όπου το μεσημέρι της 14ης Δεκεμβρίου απέπλευσαν για τον τελικό τους προορισμό.

Περίπου στις 03:00 της 15ης Δεκεμβρίου και ενώ βρίσκονταν 45 μίλια μακριά από την Μάλτα, το Petard εντόπισε το ιταλικό υποβρύχιο Uarsciek. Το υποβρύχιο εξαπέλυσε κατά του Βασίλισσα Όλγα δύο τορπίλες, οι οποίες πέρασαν σε μικρή απόσταση από την πλώρη του πλοίου.

Το Petard έριξε εναντίον του υποβρυχίου μια βόμβα βυθού και ειδοποίησε το Βασίλισσα Όλγα να διαγράφει κύκλους σε απόσταση δύο μιλίων γύρω του. Ο κυβερνήτης του υποβρυχίου πιστεύοντας ότι η έκρηξη της βόμβα του Petard προέρχονταν από τις τορπίλες που εκτόξευσε ανέβηκε σε περισκοπικό βάθος. Μόλις όμως διαπίστωσε ότι η επίθεσή του απέτυχε αναγκάστηκε να καταδυθεί βαθύτερα.

Τότε το Petard έριξε δέκα βόμβες και κάλεσε το Βασίλισσα Όλγα να πλησιάσει και να επιτεθεί κατά του υποβρύχιου. Ρυθμίζοντας να εκραγούν σε βάθος μεταξύ 150 με 300 πόδια, το Βασίλισσα Όλγα έριξε 6 βόμβες που δημιούργησαν πολλές βλάβες σε ζωτικά μηχανήματα και στο πρυμναίο τμήμα του Uarsciek αναγκάζοντάς το να αναδυθεί.

Αμέσως το Petard έβαλε με τα ταχυβόλα του το χτυπημένο υποβρύχιο και πλησίασε κοντά του. Η ταχύτητα όμως του Petard ήταν τέτοια που συγκρούστηκε με το Uarsciek. Τελικά το υποβρύχιο εγκαταλείφθηκε από το πλήρωμά του και το Βασίλισσα Όλγα μάζεψε από αυτό 28 ναυαγούς. Στο μεταξύ ο κυβερνήτης του Petard αποφάσισε να ρυμουλκήσει το υποβρύχιο ως την Μάλτα, προσπάθεια όμως που δεν ευοδώθηκε καθώς έσπαζαν τα συρματόσχοινα. Στις 11:33 της 15ης Δεκεμβρίου το Uarsciek βυθίστηκε.

Η δράση του Α/Τ “Βασίλισσα Όλγα” κατά το Β’ ΠΠ


Το Α/Τ “Βασίλισσα Όλγα” έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις 1940-43.

Μέχρι τον Απρίλιο του 1941 έλαβε μέρος σε συνοδείες νηοπομπών, καθώς και στην πρώτη και τρίτη επιδρομή στο Στενό του Οτράντο. Μετά την κατάληψη της Ελλάδας διέφυγε στη Μέση Ανατολή. Μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου του 1941, πραγματοποίησε μετασκευή στην Καλκούτα.
Επανήλθε στη Μεσόγειο τον Φεβρουάριο του 1942, πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Tobruk, ενταγμένο σε βρετανική μοίρα, όπου είχε ιδιαίτερα αξιόλογη δράση (Κυβερνήτης Πχης Γ. Μπλέσσας).
Στις 14 Δεκεμβρίου 1942 βύθισε κοντά στη Βεγγάζη, σε συνεργασία με το βρετανικό Α/Τ ΡΕΤΑRD, το ιταλικό Υ/Β VARSCIEC.
Στις 18 Ιανουαρίου 1943 βύθισε στην περιοχή της Παντελλάρια το ιταλικό πετρελαιοφόρο STROMBOLI (500 τόν.).
Στις 2 Ιουνίου 1943 σε συνεργασία με το βρετανικό Α/T JERVIS βύθισε ιταλική νηοπομπή, αποτελούμενη από 2 πολεμικά πλοία και 2 πλοία συνοδείας, μεταξύ αυτών το Α/Τ CASTORE (650 τόν.).
Στη συνέχεια έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις κατάληψης της Παντελλάρια και της αποβάσεως στη Σικελία.
Στις 18 Σεπτεμβρίου 1943 βύθισε σε συνεργασία με τα βρετανικά A/T FAULKNOR και ΕCLIPSE κοντά στην Αστυπάλαια και άλλη νηοπομπή, αποτελούμενη από τα φορτηγά ΡLUTO (2.000 τόν.) και PAOLO (4.000 τόν.) και το συνοδό τους Νο 2104.
Τελικά, το ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ βυθίστηκε από γερμανική αεροπορική επιδρομή στις 26 Σεπτεμβρίου 1943, ενώ ήταν αγκυροβολημένο στον όρμο Λακκί της Λέρου. Απωλέσθησαν ο Κυβερνήτης, 6 αξιωματικοί και 65 υπαξιωματικοί και ναύτες.

Βασίλισσα Όλγα D-15 (1938-1943)


ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΙΚΟ τύπου Greyhound

Διαστάσεις: 97,5 / 9,7 / 2,7 μέτρα
Εκτόπισμα: 1.414 τόν.
Πρόωση: 34.000 hp, διπλέλικο
Ταχύτητα: 35 κόμβοι
Οπλισμός: 4 πυροβόλα των 5 ιντσών, 4 Α/Α πολυβόλα των 37 χιλ., 2 τετραπλοί Τ/Σ των 21 ιντσών. Το 1941 αφαιρέθηκε το 4ο πυροβόλο των 5 ιντσών και οι πρυμνιοί Τ/Σ για να προστεθούν 1 Α/Α πυροβόλο 3 ιντσών, 6 πυροβόλα 20 χιλ. και συσκευή Α/Υ.
Πλήρωμα: 145

Tags
Back to top button