Η αποδοχή ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ από την Τουρκία είναι γνωστό ότι άνοιξε τον δρόμο για την πώληση των Αμερικανικών F-16 BLOCK-70 στους "γείτονες"
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας Ναύαρχος Zeki Aktürk, ανακοίνωσε ότι έχει επιτευχθεί ένα σημαντικό ορόσημο η προμήθεια νέων F-16 από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Επίσημη επιστολή αποδοχής των ΗΠΑ στην Τουρκία για πώληση των 40 F-16 Block-70
Συγκεκριμένα ο Ναύαρχος Aktürk δήλωσε σύμφωνα με ότι "στις 29 Φεβρουαρίου το Υπουργείο έλαβε το «Σχέδιο Επιστολών Πρότασης και Αποδοχής» από τις Ηνωμένες Πολιτείες, σχετικά με το αίτημα της Τουρκίας να αγοράσει 40 F-16 Block-70 από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως καθώς και ένα «κιτ εκσυγχρονισμού» για την αναβάθμιση 79 από τα υπάρχοντα F-16 σε αυτό το επίπεδο.
Ως αποτέλεσμα, θα μπορούσαν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις μεταξύ της τουρκικής και της αμερικανικής αντιπροσωπείας για την παράδοση των αεροσκαφών F-16 Viper ή F-16V και του συνοδευτικού στρατιωτικού εξοπλισμού και όπλων.
"Στο τραπέζι" και η αγορά μαχητικών Eurofighter Thyphoon
Από την άλλη πλευρά, πηγές του υπουργείου επιβεβαιώνουν ότι η αγορά μαχητικών Eurofighter Thyphoon ήταν επίσης στην ημερήσια διάταξη κατά τη συνάντηση του Υπουργού Άμυνας Yaşar Güler με τον Βρετανό υπουργό Άμυνας Grant Shapps στο Λονδίνο στις 27 Φεβρουαρίου.
Γιατί η Τουρκία εξακολουθεί να πιέζει για την αγορά των Eurofighters τώρα που τα F-16 είναι καθ' οδόν και το "Kaan", το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης (MCA), έκανε την πρώτη του πτήση;
Υπάρχουν τρεις βασικές απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα.
Eurofighter: Ποικιλομορφία-μεταβατική περίοδος-Κογκρέσο ΗΠΑ
1- Μεταβατική περίοδος: Το νωρίτερο που μπορεί να ενταχθεί το MMU "Kaan" στον στόλο της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας αναμένεται να είναι το 2032.
Αυτό εξαρτάται από το σχέδιο της Tουρκίας να στραφεί στην εγχώρια παραγωγή του κινητήρα "Kaan" το 2028.
Τα νέα και υπάρχοντα F -16 μετά βίας θα καλύψουν το έλλειμμα.
Σε αυτή τη μεταβατική περίοδο, οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν θέλουν να αφήσουν τρωτά σημεία στη στρατηγική αεράμυνας, η οποία βασίζεται στην υπόθεση ότι τα F-35 θα φτάσουν (στην Ελλάδα), λαμβάνοντας υπόψη τις αυξανόμενες πολιτικές εντάσεις στην περιοχή.
Από την άλλη, οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν νέα προβλήματα μετά τους S-400 με αεροσκάφη εκτός ΝΑΤΟ, όπως τα Su-35 ή Su-57 που θέλει να πουλήσει η Ρωσία.
2. Ποικιλομορφία: Ενώ ο στρατός θέλει να κατέχει οπλικά συστήματα συμβατά με το ΝΑΤΟ, θέλει επίσης να απαλλαγεί από την εξάρτησή του από τις ΗΠΑ. Αυτό δεν είναι νέο πρόβλημα, αλλά χρονολογείται στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Ήδη από την εποχή Turgut Özal, η επιλογή αγοράς 80 μαχητικών αεροσκαφών από την Ευρώπη για την αντικατάσταση της πρώτης παρτίδας των 160 F-16 που κατασκευάστηκαν στην Τουρκία ήταν υπό εξέταση, αλλά η διπλωματική πίεση οδήγησε στην απόφαση για τα F-16.
3. Το Κογκρέσο των ΗΠΑ: Η Τουρκία δεν θέλει να αντιμετωπίσει ξανά την πίεση από τα λόμπι στο Κογκρέσο των ΗΠΑ. Παρόμοια προβλήματα υπάρχουν και στις ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία και η Ιταλία, ως από κοινού παραγωγοί του μαχητικού Eurofighter Typhoon, δεν έχουν πρόβλημα με την πώληση στην Τουρκία, η Γερμανία εξακολουθεί να μην δίνει την έγκρισή της.
Ο λόγος που ο Γκιουλέρ συζήτησε το θέμα με τον Βρετανό ομόλογό του είναι ότι πιστεύει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να πείσει τη Γερμανία.
Το θέμα τέθηκε επίσης κατά την επίσκεψη του Βρετανού υπουργού Εξωτερικών Ντέιβιντ Κάμερον στον υπουργό Εξωτερικών Χακάν Φιντάν στις 26 Ιανουαρίου, την ημέρα ακριβώς που το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ενέκρινε την πώληση των F-16V.
Ο Φιντάν συναντήθηκε επίσης πρόσφατα με την υπουργό Εξωτερικών της Γερμανίας Ανναλένα Μπάερμποκ δύο φορές, με διαφορά τριών ημερών, κατά τη Διάσκεψη για την Ασφάλεια του Μονάχου και τις συναντήσεις της G20 στο Ρίο.
Ωστόσο, δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη εάν συζητήθηκε το θέμα των Eurofighter κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων, οι οποίες φέρεται να επικεντρώθηκαν στη Γάζα.
Τρέχουσα κατάσταση πληρωμής των F-16
Η Tουρκία αναμένεται να πληρώσει 23 δισεκατομμύρια δολάρια (713 δισεκατομμύρια τουρκικές λίρες με τις τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες) για αυτήν την αγορά, όπως είχε ανακοινωθεί προηγουμένως. Ωστόσο, αμυντικές πηγές αναφέρουν ότι η ακριβής τιμολόγηση θα καθοριστεί κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
Ένας από τους λόγους για αυτό είναι ότι η Τουρκία θέλει η προκαταβολή 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων που κατέβαλε για τα μαχητικά F-35, τα οποία οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν διέθεσαν στην Τουρκία λόγω της αγοράς πυραύλων S-400 από τη Ρωσία, να διατεθεί για την αγορά F-16Vs."
"Μεγάλη ζαριά" από τον Ερντογάν
αναφερόμασταν στην "Μεγάλη ζαριά" Ερντογάν σε ΗΠΑ-ΗΒ , ο οποίος "κυνηγούσε" την αγορά τόσο των F-16 από τις ΗΠΑ όσο και των Eurofighter, από την Ευρώπη ταυτόχρονα, επιχειρώντας να ανατρέψει υπέρ του το αεροπορικό ισοζύγιο σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, ενώ παράλληλα θα υποθήκευε την Βρετανική υποστήριξη στην επίλυση του Κυπριακού a la turka.
Ο Ερντογάν είναι γνωστό ότι "ποντάρει" στο ΗΒ προκειμένου να πείσει την Γερμανία να συνηγορήσει υπέρ της πώλησης 40 μαχητικών Eurofighter στην Τουρκία.
Για τον σκοπό αυτό "ζεσταίνει" την οικονομική συνεργασία με τους Βρετανούς, προωθώντας συμφωνία Airbus-Rolls-Royce και Turkish Airlines αξίας δισεκατομμυρίων για το Ηνωμένο Βασίλειο, με τον Βρετανό Πρωθυπουργό Σούνακ να χαιρετίζει την συμφωνία χαρακτηρίζοντάς της "ιστορική".
Η συμφωνία για την Airbus αφορά την παροχή 220 αεροσκαφών στην Turkish Airlines, συμπεριλαμβανομένων 70 που κινούνται από τη Rolls-Royce, η οποία θα αποφέρει δισεκατομμύρια στην οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η συμφωνία θα υποστηρίξει χιλιάδες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης στην κατασκευή σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο, με φτερά αεροσκαφών και κινητήρες κατασκευασμένα σε αυτό.
Τα φτερά Airbus έχουν σχεδιαστεί στο Filton του Μπρίστολ και συναρμολογούνται στο Broughton της Βόρειας Ουαλίας με κινητήρες Rolls-Royce που κατασκευάζονται στο Derby, αντιπροσωπεύοντας μια σημαντική νίκη για την κατασκευή και την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Με την παραπάνω οικονομική συμφωνία,ο Ερντογάν "κουνάει το δάχτυλο" στον Γερμανό Καγκελάριο Σόλτς, αυξάνοντας την πίεση σε αυτόν για αποδοχή πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία, η οποία θα αποφέρει σημανατικά οικονομικά οφέλη στην Γερμανική οικονομία και απασχόληση.