Πώς θα αντιδρά μια τεχνητή νοημοσύνη όταν βρεθεί αντιμέτωπη με μια άλλη και ειδικά όταν αυτές έχουν αντικρουόμενους στόχους; Θα υπάρξει σύγκρουση ή συνεργασία; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα επιχείρησε να δώσει μια νέα μελέτη της DeepMind της Google που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Στο πλαίσιο της μελέτης οι ερευνητές δοκίμασαν τις τεχνητές νοημοσύνες θέτοντάς τους μια σειρά από διλήμματα σε απλά βιντεοπαιχνίδια. Το ένα παιχνίδι ήταν το Gathering όπου οι δύο παίκτες πρέπει να μαζέψουν μήλα, έχοντας την επιλογή να στοχεύσουν με λέιζερ τον άλλον παίκτη για να τον βγάλουν εκτός παιχνιδιού και το δεύτερο το Wolfpack, όπου δύο παίκτες κυνηγούν έναν τρίτο σε ένα περιβάλλον με εμπόδια. Οι παίκτες αποκτούν πόντους όχι μόνο από το ότι πιάνουν το «θήραμα», αλλά όταν και άλλοι παίκτες βρίσκονται κοντά σε αυτό όταν πιάνεται.
Στο Gathering ο μπλε και κόκκινος παίκτης μαζεύουν μήλα και στοχεύουν με λέιζερ (κίτρινη γραμμή)
Ποια ήταν η συμπεριφορά των τεχνητών νοημοσύνων στα παιχνίδια; Όπως αναφέρει το The Verge, αυτές άλλαζαν συμπεριφορά ανάλογα με την κατάσταση. Στο Gathering οι περισσότερες AI αύξαναν τη χρήση του λέιζερ μόνο όταν τα μήλα δεν ήταν αρκετά, όταν όμως μπήκε στο παιχνίδι μια πιο εξελιγμένη νοημοσύνη, τότε αυτή χρησιμοποιούσε συχνότερα το λέιζερ, σαν να έχει πιο επιθετική συμπεριφορά.
Στο Wolfpack οι κόκκινοι παίκτες κυνηγούν τον μπλε αποφεύγοντας τα γκρι εμπόδια.
Οι ερευνητές θεωρούν ότι η πιο εξελιγμένη νοημοσύνη χρησιμοποίησε πιο πολύ το λέιζερ γιατί αυτή η πράξη είναι πιο απαιτητική από υπολογιστικής πλευράς, για αυτό ακριβώς και την απέφευγαν οι άλλες τεχνητές νοημοσύνες φροντίζοντας να προσαρμόζονται σε μια κατάσταση που γνωρίζουν ότι θα αποδώσει.
Ωστόσο τα συμπεράσματα δεν ήταν ακριβώς ίδια στο δεύτερο παιχνίδι, αφού όσο πιο εξελιγμένη ήταν μια τεχνητή νοημοσύνη τόσο πιο εύκολο ήταν να συνεργαστεί με τους άλλους παίκτες – πράξη που επίσης απαιτεί περισσότερη υπολογιστική δύναμη.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η συμπεριφορά των AI αλλάζει ανάλογα με τους κανόνες που ισχύουν κάθε φορά. Αν λόγου χάρη αυτοί οι κανόνες επιβραβεύουν την επιθετική συμπεριφορά (π.χ. στόχευσε στον παίκτη για να πάρεις περισσότερα μήλα) τότε η τεχνητή νοημοσύνη θα γίνεται πιο επιθετική. Αν από την άλλη οι κανόνες επιβραβεύουν τη συνεργασία (π.χ. συνεργαστείτε για να κερδίσετε και οι δύο πόντους) τότε και οι τεχνητές νοημοσύνες θα είναι πιο συνεργάσιμες.
Όπως καταλήγει το δημοσίευμα, τα συμπεράσματα της έρευνας δείχνουν ότι για να ελέγξει κανείς μελλοντικά πολύπλοκα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, είναι σημαντικό να βεβαιωθεί ότι θα ορίσει τους σωστούς κανόνες.