Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
Θρησκεία

Πόθος εἰρήνης

«Ὁ Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν» (Ἐφ. 2,14)

Ἐάν, ἀγαπητοί μου, ὑπάρχῃ μία λέξι ποὺ ὅ­λοι ἔχουν στὰ χείλη, εἶνε ἡ λέξις εἰρήνη.
Ποιός ἀπὸ μᾶς εἶ­νε «υἱὸς εἰρήνης» (Λουκ. 10,6), ἄ­ξιος νὰ τὴν ἀ­να­φέρῃ; Θά ᾽πρεπε νὰ κατεβῇ πά­λι ἀπὸ ψηλὰ ἕνας ἄγγελος ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔ­ψα­λαν στὴ Βηθλεὲμ «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐ­­πὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14).

«Εἰρήνη φίλη, τὸ γλυκὺ καὶ πρᾶ­γμα καὶ ὄνομα», ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός (P.G. 35,1132). Εἰρήνη! ἰδανικό, κορυφαῖο ἀγαθὸ τῆς ἀν­θρωπότητος. Ὅπως λέει ὁ προφήτης Ἰερεμί­ας, θά ᾽ρθῃ ἐποχὴ ποὺ θὰ λένε· «Εἰρήνη εἰρήνη. καὶ ποῦ ἐ­στιν εἰρήνη;» (Ἰερ. 6,14). Καὶ σήμερα ἀκριβῶς ἐ­φαρμόζεται ὁ προφητικὸς αὐτὸς λόγος· λέμε κ᾽ ἐμεῖς «εἰ­ρήνη εἰρήνη, καὶ ποῦ εἶσαι εἰρήνη;».

Ἐρασταὶ τῆς εἰρήνης, ἂς ἐπιχειρήσουμε τώ­ρα ἕνα νοερὸ περίπατο ζητώντας τὴν εἰρήνη.

* * *

  • Καὶ πρῶτα ἂς ἐπισκεφθοῦμε τὰ παλάτια καὶ μέγαρα. Μπαί­νον­τας σὲ πολυτελεῖς αἴθουσες καὶ δωμάτια ἀναζητοῦμε τὴν εἰρήνη. Ἀλλὰ εἰ­ρήνη μέ­σα ἐκεῖ δὲν ὑπάρχει. Τὸ ἀντρόγυνο, ποὺ κατοι­κεῖ ἐδῶ, ἐνῷ δὲν στεροῦνται τίποτα, δὲν εἶνε ἀγαπημένοι· βρίσκονται σὲ ψυ­χρότητα, ὁδηγοῦνται σὲ διάστασι. Κάθον­ται νὰ φᾶνε μὲ σερβίτσια σπάνια, μὲ ὑπηρέτες καὶ μα­γείρους, μὰ ὄρεξι δὲν ἔ­χουν. Φαρμάκι τὸ ψωμί, τὸ γλύκυ­σμα, ὅ,τι εἶνε πάνω στὸ τραπέζι. Αὐ­τὸ ποὺ ὅλα τὰ κά­νει ἄνοστα καὶ μεταβάλλει τὸ σπίτι σὲ κό­λασι εἶνε ἡ διχόνοια, οἱ ἔριδες καὶ φιλονικίες. Ἔτσι βλέπεις πλούσια σπίτια νά ᾽νε δυσ­τυχισμένα, ἡ γυναίκα νὰ τρέχῃ σὲ δικηγό­ρους γιὰ διαζύγιο, ὁ ἄν­τρας ν᾽ ἀναστενάζῃ καὶ νὰ ζητάῃ παρηγοριὰ στὶς ἀκρογιαλιές.

Καὶ τότε θυμᾶσαι τὸ σοφὸ Σολομῶντα ποὺ λέει, ὅτι προτιμότερο νὰ τρώῃ κανεὶς ἕνα κομμάτι ξερὸ ψωμὶ μὲ εἰ­ρήνη, παρὰ μοσχάρια μὲ φιλονικί­ες· «Κρείσσων ξενισμὸς μετὰ λαχάνων πρὸς φι­λίαν καὶ χάριν ἢ παράθεσις μόσχων μετὰ ἔ­χθρας» (Παροιμ. 15,17). Ἔχω ὡραῖ­ες ἀναμνήσεις βοσκῶν τῆς ὑπαίθρου στὰ ψη­λὰ βουνά, ποὺ τὸ ἀντρόγυνο κα­τοικεῖ ἀγαπημένο στὴν καλύβα, τρῶνε μονοιασμένοι πάνω στὰ χορτάρια τῆς γῆς –τὸ εἶδα, τὸ ἀπήλαυσα αὐτό–, κάνουν τὸ σταυ­ρό τους, εὐλογοῦν τὸ Θεό. Ἡ εἰρήνη τῆς καλύβας δὲν ἀνταλλάσσεται μὲ τὰ πλούτη τῶν ἀνακτόρων. Ἐκεῖ ὑπάρχει σχετικὴ εἰρήνη, στὰ μέγαρα ἡ εἰρήνη εἶνε μὲ τὸ σταγονόμετρο.

 

  • Φεύγω τώρα ἀπὸ ᾽κεῖ καὶ κατεβαίνω στὸ κέν­τρο τῆς πόλεως, ὅπου σφύζει ἡ οἰκονομι­κὴ ζωὴ μὲ τὰ ἰλιγγιώδη ποσὰ σὲ τράπεζες καὶ χρημα­τιστήρια, μὲ τὶς μεγάλες βι­ομηχανίες καὶ τὸ ἐμ­πόριο. Βλέπω ἀν­θρώπους νὰ τρέχουν μανιασμένοι. Τοὺς σταματῶ - δὲν σταματοῦν, τοὺς μιλῶ - δὲν κουβεντιάζουν. Μὰ ἀλογό­μυγα τοὺς ἔπιασε; τί συμβαίνει; Εἶνε ἄρ­ρωστος ὁ «θεός» τους. Αὐτοὶ Μεγάλη Παρασκευὴ δὲν κλαῖνε, δὲν πάσχουν μὲ τὸ Χριστό. Ἀλλὰ τώρα εἶνε ἄρρωστος ὁ «θεός» τους, ὁ μαμωνᾶς, τὰ τριάκοντα ἀργύρια, ἡ λίρα. Ὁ «ναός» τους, τὸ χρηματιστή­ριο, κλο­νίζεται. Ἀνεβαίνει ἡ λίρα - κατεβαίνει ἡ λίρα κ᾽ ἡ καρδιά τους πάει νὰ πάθῃ συγ­κοπή
  • Ζήτησα τὴν εἰρήνη στὰ παλάτια, δὲν τὴ βρῆ­κα· τὴ ζήτησα στὰ χρηματιστήρια καὶ τὸν ἐμ­πορικὸ κόσμο καὶ εἶδα ἀγωνία. Κάπου ἀλλοῦ σταματῶ· βλέπω ἕνα παλάτι μαρμάρινο, χτισμέ­νο μὲ χρήματα ὅλων τῶν ἐθνῶν. Ἀπ᾽ ἔ­ξω κυματίζουν σημαῖες, μὰ πάνω ἐκεῖ ἀπ᾽ τὸ μέγαρο ἕνα περιστέρι πετάει τρομαγμένο στοὺς οὐ­ρανούς. Τὸ μέγαρο αὐτό, ποὺ χτίστηκε μὲ τό­σες ἐλπίδες γιὰ μιὰ παγ­κόσμια εἰ­ρήνη, εἶνε γνω­στό· εἶνε ὁ Ὀργανισμὸς Ἡνωμένων Ἐθνῶν (Ο.Η.Ε.).

Μπαίνω μέσα, βλέπω ὅλους μαζεμένους. Ἀ­νεβαίνουν στὸ βῆμα, μιλοῦν σὲ διάφορες γλῶσ­σες. Ὅλοι στὰ χείλη ἔχουν τὴ λέξι «εἰ­ρήνη». Τὸ μέγαρο ὅμως πρέπει νὰ ὀ­νομαστῇ ὄχι Ἡ­νωμένα Ἔθνη, ἀλλὰ Πύργος Βαβέλ. Μιλοῦν γιὰ εἰρήνη, ἐνῷ ὁ κόσμος σείεται. Δυστυχῶς ἁ­μάρτησαν πολύ. Ὅσο καὶ ἂν ποθοῦν τὴν εἰρήνη, βρίσκονται σὲ σάλο. Ὅλοι οἱ κάτοικοι τῆς γῆς, οἱ τελευταῖες γενεές, θὰ πληρώσουμε μιὰ μεγάλη ἁμαρτία, ἕνα τρομε­ρὸ ἔγκλημα. Ποιό;
Κάποτε στὰ χωριά μας, ὅταν πέθαινε ἄνθρω­πος, ἕνα μῆνα ἔκλαιγαν. Ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας συνέβη ὁ δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος. Σκοτώθηκαν –μετρῆ­στε– 58 ἑκατομμύρια ἄνθρωποι! Γίνα­με Κάϊν· κι ἀκούγεται ἡ φωνὴ «Κάϊν, ποῦ εἶνε ὁ ἀδελφός σου;» (βλ. Γέν. 4,9). Αὐτὸ τὸ αἷμα, αὐ­­τὰ τὰ ἐγκλήματα ποὺ ἔγιναν ἐντεῦθεν καὶ ἐκεῖθεν, αὐτὰ σείουν τώρα τὴν οἰκουμέ­νη. Κάϊν Κάϊν, ἀνθρωπότης ἀνθρωπότης, ποῦ εἶ­νε τὰ παιδιά σου; Γι᾽ αὐτὸ τρέμουμε ἀπὸ ἀγωνία.
 

  • Θέλετε νὰ δῆτε στὴν κοινωνία ποῦ φαίνεται ἡ ἀγωνία; Πηγαίνετε στὰ φαρ­μακεῖα καὶ ρωτῆ­στε, ποιά φάρμα­κα ἔχουν τὴ μεγαλύτερη κατα­νάλωσι; Δύο εἴδη. Τὸ ἕ­να δὲν τὸ λέω δημοσί­ως· θὰ τὸ ἔλεγα ἂν εἶχα μπροστά μου μό­νο τοὺς μεγάλους, ποὺ τὰ χέρια τους στάζουν αἷμα ἀ­πὸ φόνους μικρῶν παιδιῶν. Τὸ ἄλλο εἶδος ποιό εἶνε; τὰ λεγόμενα ψυχοφάρμακα, τὰ καταπραϋντικὰ τῶν νεύρων καὶ τὰ ὑπνωτικά.

Εἶνε μικρὸ νὰ πέφτῃς τὸ βράδυ καὶ νὰ κοιμᾶ­σαι ἥσυχα καὶ νὰ ξυπνᾷς τὸ πρωὶ δροσᾶ­τος νὰ πιάνῃς δουλειά; Ὁ ὕπνος εἶνε δῶρο Θεοῦ. Οἱ πονηροί, ὅπως λέει κάπου ἡ Παλαιὰ Διαθήκη, δὲν ἔχουν ὕπνο (βλ. Παροιμ. 4,16). Καὶ πράγματι στὴν ἐ­ποχή μας ὁ Θεὸς ἀφαίρεσε τὸν ὕπνο· βλέπεις νέους ἀνθρώπους, ἄντρες, γυναῖκες, ἐπιστήμονες, νὰ μὴ μποροῦν νὰ κοιμηθοῦν κι ἀναγ­κάζονται νὰ παίρνουν χάπια. Ἀφαιρέθηκε ἡ ἡσυχία ἀπὸ τὴ γῆ.
Δὲν ὑπάρχει λοιπὸν πουθενὰ εἰρήνη; Ὦ ἀ­δέρφια μου, ὑπάρχει κάπου. Ἀλλὰ θὰ μ᾽ ἀκούσετε; Θὰ τὸ πῶ ὁ ἐλάχιστος ἐγώ·
Ὅσοι ζητᾶτε τὴν εἰρήνη σὲ πλούτη, δι­α­σκε­δάσεις, δόξες καὶ τιμές, σᾶς φωνάζουν ἡ Ἱστο­ρία, οἱ τάφοι, μυριάδες παραδείγμα­τα· εἰρήνη δὲν ὑπάρχει στὶς σχολὲς οὔτε τοῦ Ἐπι­κούρου οὔ­τε τοῦ Σαρδανάπαλου οὔ­τε τοῦ Νέρωνος οὔ­τε νεωτέρων ψευδοσωτή­ρων. Ὑ­πάρχει κάπου ἀλλοῦ. Ποῦ; Ἀφῆστε τοὺς δρόμους τοὺς σκολι­ούς, «εὐθεί­ας ποιεῖτε τὰς τρίβους» ὑμῶν (Ματθ. 3,3. Μᾶρκ. 1,3. Λουκ. 3,4). Ἐ­λᾶτε ν᾽ ἀνακαλύψουμε μαζὶ τὸ στε­νὸ ἀνηφο­ρικὸ δρομάκι ποὺ ὁδηγεῖ στὸ Γολγο­θᾶ καὶ νὰ τὸ ἀνεβοῦμε. Κ᾽ ἐκεῖ τί θὰ δοῦμε;

Θὰ δοῦμε τοὺς προφῆτες καὶ ἀποστόλους νὰ κηρύττουν τὴν εἰρήνη, ποὺ ἔφερε ἡ θυσία τοῦ Χριστοῦ· ἄλλος νὰ λέῃ «Οὗτος τὰς ἁ­μαρτίας ἡμῶν φέρει καὶ περὶ ἡμῶν ὀδυνᾶται…» (Ἠσ. 53,4)· ἄλλοι νὰ λένε, ὅτι ἐπὶ τῆς βασιλείας του θὰ ᾿ρθῇ μέρα ποὺ τὸ σίδερο, ἀντὶ μαχαίρι καὶ ὅ­πλο πολεμικό, θὰ γίνῃ γεωργικὰ ἐργαλεῖα (βλ. Μιχ. 4,3. Ἠσ. 2,4), ὁ λύκος θὰ βόσκῃ μὲ τὸ ἀρνί (βλ. Ἠσ. 11,6). Θὰ γίνῃ τότε μία πνευματικὴ ἄνθησι, καὶ ὁ ἀπόστολος θὰ δείχνῃ τὸν Ἐσταυρωμένο λέγον­τας· «Δεῦτε προσκυνήσωμεν καὶ προσ­πέσωμεν αὐ­τῷ», «αὐτὸς γάρ ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν» (Ἐφ. 2,14).

Ποιά εἶνε ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ τὸ λέει σήμερα ὁ ἀπόστολος· «ἐν τῇ σαρκὶ αὐτοῦ κατήλ­λαξε τοὺς ἀμφοτέρους (=ἰουδαίους καὶ εἰδωλολάτρες)» (Ἐφ. 2,15-16), νίκησε καὶ νέκρωσε τὴν ἁμαρτία. Ἔτσι εἰρήνευσε ὁ ἄνθρωπος. Ὅποιος ἔχει τὸ Χριστό, εἰρηνεύει μὲ τὸ Θεό· ὁ Θεὸς εἶνε γι᾿ αὐτὸν πατέρας. «Πάτερ ἡμῶν» (Ματθ. 6,9), λέει κι ἀ­κούει βαθειὰ μέσα του τὸ «ἀββᾶ ὁ πατήρ» (῾Ρωμ. 8,15. Γαλ. 4,6). Εἰρηνεύει ἐπίσης μὲ τὸν πλησίον, τὸν νιώ­θει ἀδελφό. Εἰρηνεύει ἀκόμη μὲ τὸν ἑαυτό του· ἄγγελος Κυρίου στὸ ἐξομολογητήριο σβήνει ὅσα ὁ διάβολος ἔγραψε στὸ μαῦρο πίνακα. «Τὸ αἷμα Ἰησοῦ Χριστοῦ… καθαρίζει ἡ­μᾶς ἀπὸ τὰς ἁμαρτίας» (Α΄ Ἰω. 1,7)· ἕνα ἠλεκτρόνιο ἀπὸ τὸ αἷμα του φτάνει! Εἰρηνεύει τέλος καὶ μὲ τὴ φύσι· ἔχουμε παρα­δείγματα ἁγίων –ἂς μὴν τὰ πιστεύουν οἱ μον­τέρνοι, ἐγὼ τὰ πιστεύ­ω–, ποὺ καὶ τὰ στοιχεῖα τῆς φύσεως, ἀκόμα καὶ τὰ θηρία, ἡμερεύουν κοντὰ σὲ ἁγίους.

* * *

Ἀδελφοί μου· ὅσοι πιστεύουμε στὸ Χριστὸ νὰ γίνουμε ἄνθρωποι τῆς εἰρήνης. Ὄχι τῆς εἰ­ρήνης τοῦ κόσμου τούτου, ποὺ ὅταν λέει εἰρή­νη ἄλλα ἐννοεῖ. Εἰρηνεύετε λοιπὸν σύζυγοι με­ταξύ σας, παιδιὰ μὲ τοὺς γονεῖς, ἐργάτες μὲ τοὺς ἐργοδότες, εἰρήνευε πατρίδα μας, εἰ­ρηνεύετε οἱ πάντες.

Ἀλλὰ ὑπὸ ἕνα ὅρον· τὸ θεμέλιο τῆς εἰρήνης δὲν εἶνε ἡ ἀ­δικία, ἡ ἐκμετάλλευσι, ἡ βία· τὸ θεμέλιο τῆς εἰ­ρήνης εἶνε ὁ βράχος τοῦ Γολγοθᾶ, ὅπου μὲ αἷ­μα γράφτηκε τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλ­λήλους» (Ἰω. 13,34· 15,12,17. Α΄ Ἰω. 3,11· 4,7). Διαφο­ρετικά, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγό­ριος ὁ Ναζιαν­ζηνός, «Κρείττων ἐ­παινετὸς πόλεμος εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ» (P.G. 35,488c)· ἐγὼ τοὐλάχιστον προτιμῶ τὸν πόλεμο ἀπὸ μιὰ «εἰ­ρήνη» ποὺ χωρίζει ἀπὸ τὸ Θεό.

Εἰρηνεύετε μὲ ὅλους· ἕναν μόνο νὰ πολεμᾶ­τε μὲ κάθε τρόπο, τὸ σατανᾶ. Νὰ κηρύξουμε πόλεμο ἐναντίον τῶν σκοτεινῶν δυνάμεων τῆς ἀ­βύσσου, τῆς αἱρέσεως, κάθε κακοηθείας. Καὶ τότε ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ «ἡ ὑπερέχουσα πάν­τα νοῦν» (Φιλιπ. 4,7) θὰ πλημμυρίζῃ τὶς καρδιές μας, Θὰ εἴμαστε υἱοὶ καὶ θυγατέρες εἰρήνης, ἕως ὅτου διαβαίνοντας τὴν «κοιλάδα τοῦ κλαυθμῶ­νος» (Ψαλμ. 83,7) φθάσουμε ἐκεῖ. Γιατὶ ἐδῶ ἡ εἰρήνη εἶνε σχετική· (καὶ αὐτὸς ὁ Χριστός, λέει τὸ Εὐ­­αγγέλιο, εἶπε· «Νῦν ἡ ψυχή μου τετάρακται» (Ἰω. 12,27), πέρασε κ᾽ ἐκεῖνος ὠκεανὸ θλίψεως, ἀλ­λὰ στὰ βάθη του εἶχε εἰ­ρήνη). Κι ὅταν πλέον δια­βοῦ­­με τὴ χαράδρα κι ἀνεβοῦμε ψηλά, θ᾿ ἀκούσου­με ἄλλη μιὰ φορά· «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14)· ἀμήν.

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἀποστόλων Πέτρου & Παύλου Ὑμηττοῦ - Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 2-12-1962.

 

(Υπεύθυνος για την ανάρτηση είναι ο Αντώνης Ιακώβου Ελευθεριάδης, Φιλόλογος και Θεολόγος)

Tags
Back to top button