Είναι γνωστό ότι η Τουρκία προσπαθεί να αποκτήσει από τις ΗΠΑ, 40 F-16 BLOCK-70 και 79 κίτ εκσυγχρονισμού για ισάριθμα μαχητικά της Πολεμικής της Αεροπορίας, ενώ παράλληλα "τρέχει" το δικό της πρόγραμμα εκσυγχρονισμού με την επωνυμία "ÖZGÜR" που αφορά τα F-16 Blok 30 της ,προαναγγέλοντας την επέκτασή του με την επωνυμία "ÖZGÜR-2", με το οποίο θα πραγματοποιηθεί ο εκσυγχρονισμός των πολεμικών αεροσκαφών πλέον των F-16 Block 30, και των Block 40 και 50 που βρισκονται στο απόθεμα της Πολεμικής Αεροπορίας της.
Το τουρκικό RADAR AESA "MURAD" θα τοποθετηθεί σε μαχητικά αεροσκάφη και drones
Κομβικό ρόλο στα εγχώρια τουρκικά προγράμματα αναβάθμισης των F-16 και όχι μόνο, παίζει το τουρκικό Radar AESA,για την εξέλιξη του οποίου προέβη σε κρίσιμες δηλώσεις ο Γενικός Διευθυντής της ASELSAN Akyol, σύμφωνα με , έγκριτο δε θέματα αμυντικής βιομηχανίας, το οποίο επισημαίνει:
"Σημαντικές δηλώσεις για το ραντάρ MURAD AESA έκανε ο Γενικός Διευθυντής της ASELSAN, Ahmet Akyol, ο οποίος τόνισε ότι το AESA Radar ενσωματώνεται σε επανδρωμένα και μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα.
Στη δήλωση που έκανε ο Ahmet Akyol, «Το ραντάρ MURAD AESA αναπτύχθηκε για UAV και αεροσκάφη. Το HURJET μας, το Εθνικό μας Αεροσκάφος Μάχης, το AKINCI μας, το KIZILELMA μας.
Φυσικά η αεροπορική υπεροχή στο πεδίο της μάχης είναι πολύτιμη.
Το να μπορείς να δεις τον εχθρό νωρίς, να τον εγκλωβίσεις με ακρίβεια αφού τον δεις και να εμπλακείς καταστρέφοντάς τον από απόσταση με ασφάλεια, είναι στην πραγματικότητα η σοβαρότερη προϋπόθεση αεροπορικής κυριαρχίας.
Εδώ, έχουμε αναπτύξει το ενεργό ηλεκτρονικό ραντάρ σάρωσης με βάση το νιτρικό γάλλιο, μια από τις πιο προηγμένες τεχνολογίες στον κόσμο, στο κομμάτι της βελτίωσης της ικανότητας ανίχνευσης.
Επί του παρόντος, τα πρωτότυπα ενσωματώνονται τόσο στα αεροσκάφη μας όσο και στα UAV και η ενσωμάτωση συνεχίζεται.
Τα επόμενα χρόνια, θα δούμε τα UAV και τα αεροπλάνα μας να πετούν με αυτό το ραντάρ στον ουρανό μας.
Οι πύραυλοι και τα ραντάρ μαςαλληλεπιδρούν δημιουργώντας ένα πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.
Το ραντάρ μας MURAD AESA, βασίζεται σε εγχώρια λογισμικό τοπικά και περιλαμβάνει σχεδόν εκατό λειτουργίες όπως ανώτερη ανίχνευση στον εναέριο χώρο μας, πολλαπλή παρακολούθηση, λειτουργίες SAR, αυτόματη παρακολούθηση στόχων και αυτόματη εμπλοκή.
Όταν ολοκληρωθεί όλοι οι σύμμαχοί μας και ιδιαίτερα ο δικός μας στρατός, θα το χρησιμοποιήσουν.
Οι δυνατότητές του "ΜURAD"
Οι δυνατότητες του Εθνικού Ραντάρ F-16 AESA είναι οι εξής:
Λειτουργίες αέρα-αέρα
Αναζήτηση μεγάλης εμβέλειας
Αναζήτηση παρακολούθησης
Παρακολούθηση πολλαπλών στόχων
Ανίχνευση κοπαδιού
Ανίχνευση καιρού
Ελιγμός Αερομαχίας
Λειτουργίες αέρα-εδάφους
SAR
Χαρτογράφηση εδάφους
Ανίχνευση και παρακολούθηση στόχων κινούμενου εδάφους
Marine Search και ISAR
Μέτρηση απόστασης αέρα-εδάφους
Δέσμη Doppler
Αυτόματος Προσδιορισμός Υψομέτρου
Ικανότητες
Ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών
Ταυτόχρονες αποστολές αέρα-αέρος και αέρα-εδάφους
Καθορισμός στόχων
Αυτόματη αναγνώριση στόχου
Αντίσταση ανάμειξης
Ηλεκτρονική Υποστήριξη
Ηλεκτρονική επίθεση
Η ημερομηνία πρώτης πτήσης του National AESA Nose Radar MURAD με το αεροσκάφος F-16 Blok 30 ÖZGÜR θα πραγματοποιηθεί φέτος, αφού τα πρώτα 2 αεροσκάφη, τα οποία εκσυγχρονίστηκαν στο πλαίσιο του έργου F-16 Block 30 ÖZGÜR, παραδόθηκαν στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία τους τελευταίους μήνες.
Υπολογίζεται ότι ένα F-16 Blok 30 ÖZGÜR με το ραντάρ MURAD AESA θα πραγματοποιοήσει την πρώτη του δοκιμή τον Σεπτέμβριο του 2023.
Οι Τούρκοι προσδοκούν ότι τα αεροσκάφη που θα εκσυγχρονιστούν στο πλαίσιο του Έργου ÖZGÜR-2 αναμένεται να είναι ισοδύναμα των F-16 Block 70, της πιο ενημερωμένης διαμόρφωσης F-16.
Τι επιδιώκει η Τουρκία
Σταθερή επιδίωξη της Τουρκίας είναι να έχει αεροπορική υπεροχή έναντι της Ελλάδας, αφού γνωρίζει πόσο ουσιαστική και βασική είναι ως προϋπόθεση για την επίτευξη των επεκτατικών της σχεδιασμών της στο Αιγαίο.
Η αγορά των RAFALE από την χώρα μας και ο εκσυγχρονισμός 80 F-16 μας σε έκδοση VIPER που βρίσκονται σε εξέλιξη από την Ελλάδα, καθώς και η αγορά τουλάχιστον μιας μοίρας μαχητικών F-35 αρχής γενομένης από το 2028, έδειξαν στην Άγκυρα ότι η χώρα μας αποκτά σταθερά αυτή την αεροπορική κυριαρχία.
Για τον λόγο αυτό η Τουρκία προβαίνει σε δημιουργία ενός μεγάλου στόλου UAV της, κατασκευάζει δικά της πυραυλικά συστήματα αέρος-αέρος, αέρος-θαλάσσης και αέρος-εδάφους, εξοπλίζοντας τόσο τα UAV της όσο και τα μαχητικά αεροσκάφη της F-16, ενώ προβαίνει σε γηγενή εκσυγχρονισμό τους με το πρόγραμμα ÖZGÜR και στην ανάπτυξη του εγχώριου RADAR AESA "MURAT" που αναφερθήκαμε, προσπαθώντας ακόμη και υπό όρους να πάρει 40 F-16 BLOCK -70 και 79 κιτ εκσυγχρονισμού από τις ΗΠΑ, παζαρεύοντας με τους Βρετανούς τα Eurofighter και αναπτύσσοντας το μη επανδρωμένο αεροσκάφος KIZILELMA και το μαχητικό αεροσκάφος της 5ης γενιάς KAAN.