Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι πυρκαγιές στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” αποκάλυψαν τις χρόνιες παθογένειες στην ελληνική αεροναυτιλία

Οι πρόσφατες πυρκαγιές που ξέσπασαν στην ευρύτερη περιοχή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” έφεραν στην επιφάνεια, με τον πιο ηχηρό τρόπο, τις διαχρονικές αγκυλώσεις που πλήττουν την ασφάλεια της αεροναυτιλίας στην Ελλάδα.

Βλάβη σε ραντάρ εν μέσω τουριστικής αιχμής

Την Τετάρτη 20 Αυγούστου, στο απόγειο της τουριστικής περιόδου – της βασικής βιομηχανίας της χώρας – σημειώθηκε βλάβη σε ραντάρ, προκαλώντας καθυστερήσεις σε τουλάχιστον 12 πτήσεις. Το πρόβλημα είχε ξεκινήσει από το βράδυ της Τρίτης 19 Αυγούστου, στις 11, όταν η εναέρια κυκλοφορία ήταν περιορισμένη και δεν έγινε άμεσα αντιληπτό. Η έκταση του προβλήματος αποκαλύφθηκε την επόμενη ημέρα.

Μεταξύ των εταιρειών που διαμαρτυρήθηκαν ήταν και η Ryanair, η οποία ζήτησε επείγουσα αναμόρφωση του πύργου ελέγχου του αεροδρομίου, καθώς οι καθυστερήσεις επηρέασαν πάνω από 2.000 πελάτες της.

Η επίσημη αποκατάσταση και η πραγματικότητα

Αναφέρθηκε ότι οι τεχνικοί της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) εργάστηκαν για την αποκατάσταση του προβλήματος και το έλυσαν την ίδια ημέρα. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι κάπως διαφορετική.

Στην Ελλάδα, υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στην αεροναυτιλία, τόσο σε επίπεδο τεχνολογικού εξοπλισμού (ραντάρ) όσο και ανθρώπινου δυναμικού, με το συνολικό σύστημα να χαρακτηρίζεται απαρχαιωμένο.

Ευρωπαϊκές παρεμβάσεις και καθυστερήσεις

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνεργασία με τους αρμόδιους ελληνικούς φορείς, εκπόνησε Σχέδιο Δράσης 346 σημείων για την ευθυγράμμιση της χώρας με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Αυτό συνέβη μετά την παραπομπή της Ελλάδας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και την έκδοση πολλαπλών συστάσεων, καθώς λείπουν κρίσιμα συστήματα ασφαλείας που έπρεπε να υπάρχουν ήδη από το 2011, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Διακοπές ρεύματος και αποκάλυψη της παλαιότητας των συστημάτων

Οι εξελίξεις, ωστόσο, πρόλαβαν τις διαδικασίες. Οι διακοπές ρεύματος και των οπτικών ινών που σημειώθηκαν το βράδυ της 19ης Αυγούστου αποκάλυψαν την παλαιότητα και την ευαισθησία των συστημάτων του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας. Το αποτέλεσμα ήταν αστάθεια στις επικοινωνίες.

Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της ΕΝΗΜΑΕΚ (Ηλεκτρονικοί Μηχανικοί Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας), Κωνσταντίνος Κανδεράκης, “χάθηκε το σύστημα που μεταφέρει τις πληροφορίες – τη φωνή και τα δεδομένα ραντάρ – από το Λόφο Μερέντα στα Σπάτα”.

Ελλιπής κάλυψη ραντάρ και καθυστερημένες αντιδράσεις

Στην περιοχή υπάρχουν δύο ραντάρ, στο Λόφο Μερέντα και στο Λόφο Καμάρα, καθώς το τρίτο στο Ελληνικό έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και δυόμιση χρόνια και δεν έχει επιδιορθωθεί ή αντικατασταθεί.

Τα δύο λειτουργικά ραντάρ καλύπτουν περιοχή 60 ναυτικών μιλίων γύρω από το αεροδρόμιο. Κατά τη διαδικασία προσέγγισης, τα αεροσκάφη εισέρχονται σε τροχιές για να ευθυγραμμιστούν με τον διάδρομο προσγείωσης, με τη βοήθεια των ραντάρ και των ελεγκτών πύργου.

Στις 20 Αυγούστου, το ένα από τα δύο ραντάρ τέθηκε εκτός λειτουργίας, προκαλώντας σοβαρές δυσκολίες. Οι τεχνικοί της ΥΠΑ ενεργοποιήθηκαν άμεσα και αποκατέστησαν τη βλάβη το μεσημέρι της επόμενης ημέρας, ενώ οι συχνότητες επανήλθαν πλήρως την επόμενη το πρωί.

Αναμονή για νέα συστήματα και προσωρινές λύσεις

Το σύστημα μεταφοράς πληροφοριών είναι ιδιαίτερα παλαιό. Πέρυσι είχε γίνει έρευνα αγοράς για νέα συστήματα, και προτάθηκε να τα αγοράσει το “Ελευθέριος Βενιζέλος”, μετακυλίοντας το κόστος μέσω συμφωνίας με την ΥΠΑ. Η πρόταση απορρίφθηκε, πιθανόν επειδή θεωρήθηκε ότι η συμφωνία για τα νέα συστήματα θα ολοκληρωνόταν πιο γρήγορα.

Ωστόσο, το πρόβλημα προέκυψε πριν την υλοποίηση της αναβάθμισης, και οι υπεύθυνοι, σύμφωνα με πληροφορίες, αναρωτιούνταν το βράδυ της βλάβης γιατί δεν είχε ήδη εγκατασταθεί το νέο σύστημα.

Εκπαίδευση μηχανικών με προσωπικά έξοδα

Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα αφορά την εκπαίδευση των Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας στα 19 νέα συστήματα που πρόκειται να εγκατασταθούν σε ισάριθμα περιφερειακά αεροδρόμια.

Δέκα μηχανικοί, εκ των οποίων οι πέντε προέρχονται από την περιφέρεια (Καβάλα, Χίο, Αλεξανδρούπολη και Ρόδο), καλούνται να μεταβούν στην Αθήνα για περίπου 50 ημέρες εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την Ένωση τους, τους ζητείται να καλύψουν οι ίδιοι τα έξοδα μετακίνησης, διαμονής και διατροφής, τα οποία υπολογίζονται σε 7.500 ευρώ.

Όπως καταγγέλλει ο κ. Κανδεράκης, “δημιουργείται διακριτική μεταχείριση, καθώς όποιος δεν έχει πρόχειρο αυτό το ποσό, δεν θα μπορεί να έλθει να εκπαιδευτεί σε κάτι που είναι απαραίτητο”.

Ακολουθεί η ανακοίνωση Τύπου

«Η Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΝΗΜΑΕΚ/ΥΠΑ) ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι την Tρίτη 19/8/2025 και ώρα 23:00 τοπική, παρουσιάστηκε σοβαρή βλάβη στις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ στον λόφο Μερέντα στο Μαρκόπουλο Αττικής, με αποτέλεσμα να τεθεί εκτός λειτουργίας το Τερματικό Radar Μερέντας καθώς και οι εφεδρικές συχνότητες της Προσέγγισης Αθηνών.

Τόσο το Τερματικό Radar Μερέντας όσο και οι συγκεκριμένες συχνότητες αποτελούν κρίσιμα συστήματα αεροναυτιλίας για τη διαχείριση των διαδικασιών προσέγγισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος.

Η απώλειά τους οδήγησε στην επιβολή περιορισμών στην εναέρια κυκλοφορία, με συνέπεια να προκληθούν σημαντικές καθυστερήσεις σε πτήσεις από και προς το «Ελ. Βενιζέλος.

Χάρη στις συντονισμένες και επίμονες προσπάθειες των Μηχανικών μας ΗΜΑΕΚ (ATSEP), το Τερματικό Radar δόθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία, χθες το μεσημέρι, με την έκδοση σχετικής αγγελίας ΝΟΤΑΜ. Οι εργασίες αποκατάστασης συνεχίζονται ώστε να τεθούν σε πλήρη λειτουργία και τα συστήματα επικοινωνιών που επηρεάστηκαν.

Την ίδια ώρα, αντί η Διοίκηση να στηρίζει έμπρακτα το έργο των ΗΜΑΕΚ, συνεχίζει να ζητά από τους ίδιους τους εργαζόμενους να προκαταβάλουν οι ίδιοι το κόστος των εκπαιδεύσεών τους –περίπου 7.500 ευρώ ανά υπάλληλο σε πρόσφατη περίπτωση– με άγνωστο τον χρόνο εκκαθάρισης των δαπανών (έξι μήνες, ένας χρόνος ή και περισσότερο).

Η ασφάλεια των πτήσεων και η αξιοπιστία της αεροναυτιλίας δεν μπορεί να βασίζονται μόνο στο φιλότιμο και στις θυσίες του προσωπικού. Απαιτείται έμπρακτη στήριξη και ισότιμη μεταχείριση».

Πηγή: 

Tags
Back to top button