Του Άγγελου Ρούσσου
Την ολοσχερή κατάργηση του άρθρου 3 του Συντάγματος περί των Σχέσεων Κράτους-Εκκλησίας ζήτησε σε ομιλία του στην ημερίδα της Ένωσης Αθέων ο γνωστός μας από την περίοδο των ταυτοτήτων κ.Μιχάλης Σταθόπουλος Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών και τέως Υπουργός Δικαιοσύνης.
Υποστήριξε με σθένος το διαχωρισμό, αλλά ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η πρότασή του για την μισθοδοσία του κλήρου, όπου δεν ζήτησε να την αναλάβει η Εκκλησία καθ’ ολοκληρίαν, αλλά πρότεινε όπου χρειάζεται να συμπληρώνει και το κράτος με δικούς του πόρους.
Παρουσία του σύγχρονου “Σαούλ” της Εκκλησίας Νίκου Φίλη στα πρώτα καθίσματα της αίθουσας του Παντείου όπου έλαβε χώρα η ημερίδα «Κράτος και Εκκλησία: Προσεγγίσεις» στις 11 Μαρτίου ο κ. Σταθόπουλος αρχικά αναρωτήθηκε: ‘Ξέρετε πουθενά αλλού να ξεκινάει η Βουλή με αγιασμό ή με θρησκευτικές πράξεις;” ενώ στη συνέχεια εξήγησε γιατί ζητάει την κατάργηση του άρθρου 3 του Συντάγματος.
Σημειωτέον το άρθρο 3 αναφέρει:
“Αρθρο 3: (Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας)
1. Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ΄ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.
2. Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.
3. Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη.”
Ο κ. Σταθόπουλος λοιπόν ειρωνεύτηκε το απόσπασμα που λέει “η Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό”, ενώ δεν αναγνώρισε πως το απόσπασμα περι επικρατούσης θρησκείας δίνει κάποια προνόμια στην Εκκλησία αλλά όπως ισχυρίστηκε είναι απλή διαπίστωση
Για το δε απόσπασμα “υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις” επικαλέστηκε τον μακαριστό Χριστόδουλο, για τον οποίο είπε πως ήταν συμφοιτητές στην Νομική, και πρόσθεσε πως εκείνος είχε γράψει μια μελέτη που στην ουσία κηρύσσει τον μονομερή χωρισμό της Εκκλησίας.
Επικαλέστηκε και τον Οικ. Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο οποίος σε ένα άρθρο του στα “Νομοκανονικα” (περιοδικο εκκλησιαστικου δικαίου), όπως είπε, έγραφε πως οι ιεροί κανόνες δεν έχουν ανάγκη περιβουλής περί νομικής ισχύος
Μίλησε ακόμη για “δικτατορία Μητροπολιτών” και συμπλήρωσε πως η Εκκλησία με το χωρισμό θα κερδίσει αυτονομία, ενώ χαρακτήρισε ανασφαλή την Εκκλησία που δεν θέλει τον χωρισμό.
Ως προς το οικονομικό θέμα είπε πως η μισθοδοσία του κληρου θα πρέπει να καλύπτεται από την αξιοποίηση της περιουσίας της Εκκλησίας, αλλά σε περίπτωση που δεν επαρκεί τότε το κράτος να συμβάλλει.
Δείτε ολόκληρη την ομιλία του