Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Κύπρος: Εκατομμύρια για ηλεκτρικό ρεύμα λόγω του "Προμηθέα" - Το "χοντρό παιχνίδι" με το φυσικό αέριο

 

Λάθος υπολογισμοί σε σχέση με τη χωρητικότητα του «Προμηθέα» -Το κράτος θα καλείται να πληρώνει περί τα $4.000.000 μηνιαίως για το έξτρα φορτίο

H Κύπρος εδώ και χρόνια έχει ανακαλύψει σημαντικές ποσότητες φυσικού αερίου, ενώ οι έρευνες που συνεχίζονται καταδεικνύουν πως υπάρχουν και άλλες ποσότητες που είναι δύσκολο επί του παρόντος να υπολογιστούν. Και όμως οι Κύπριοι καταναλωτές πληρώνουν «χρυσάφι» το ηλεκτρικό ρεύμα, καθώς η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου -ΑΗΚ (Κυπριακή ΔΕΗ), παράγει ηλεκτρισμό με χρήση μαζούτ, οι τιμές του οποίου βρίσκονται στα ύψη, ενώ λόγω των ρύπων, καταβάλλονται και πολλά εκατομμύρια ως πρόστιμα (αγορά ρύπων).

Η υπόσχεση για χρήση Φυσικού Αερίου για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής, παραμένει υπόσχεση αφού το Κυπριακό Φυσικό Αέριο είναι ασύμφορο να διοχετευθεί από τη θάλασσα στη ξηρά. Λόγω αυτής της αδυναμίας, έχει επιλεγεί η μεταφορά φυσικού αερίου σε υγρή μορφή, ώστε να γίνεται αεριοποίηση του σε εγκαταστάσεις στην Κύπρο και χρήση του στην ηλεκτροπαραγωγή και στα νοικοκυριά.



Δεν χωράει το καράβι

Όπως αποκαλύπτει η ιστοσελίδα Cyprus Times, έχουν γίνει λανθασμένοι υπολογισμοί από την ΕΤΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου) σε σχέση με το πλοίο - δεξαμενή «Προμηθέας», το οποίο θα λειτουργεί ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) για τις ανάγκες του υπό κατασκευή τερματικού σταθμού στην περιοχή του Βασιλικού κοντά στη Λεμεσό. Το κόστος από τους λάθος υπολογισμούς σε σχέση με την χωρητικότητα του «Προμηθέα» θα κληθεί να το πληρώσει ο φορολογούμενος ο οποίος εδώ και χρόνια πληρώνει για τις υψηλές τιμές ηλεκτρικού ρεύματος και ρύπων. Ο λογαριασμός σύμφωνα με τη Cyprus Times, μόνο μικρός δεν θα είναι, αφού το κράτος θα καλείται να πληρώνει περί τα $4.000.000 μηνιαίως για το έξτρα φορτίο, το οποίο ο «Προμηθέας», αδυνατεί να απορροφήσει αμέσως, από το πλοίο-μεταφορέα υγροποιημένου αερίου.

Όπως έγινε γνωστό μέσα στο καλοκαίρι, οι θαλάσσιες δοκιμές στην κυπριακή πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν ολοκληρωθεί και η κυπριακή κυβέρνηση βρίσκεται σε στάση αναμονής για την παραλαβή του πλοίου, κάτι που αναμένεται ακόμα και περί τα τέλη του τρέχοντος μήνα.

Και ενώ το πλοίο και οι υποδομές είναι έτοιμες, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχει βρεθεί ο προμηθευτής Φυσικού Αερίου για τη Κύπρο, καθώς ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Η εξεύρεση προμηθευτή δεν είναι εύκολη, καθως η κυπριακή αγορά είναι μικρή και συνεπώς το ενδιαφέρον μειωμένο και οι τιμές υψηλές.

Μικρός ο «Προμηθέας»

Το πλοίο - δεξαμενή «Προμηθέας» δεν θα αξιοποιηθεί ως πλοίο μεταφοράς LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) και θα πρέπει να παραλαμβάνει από άλλο πλοίο το υγροποιημένο αέριο, να το αποθηκεύει και εν συνεχεία να το μετατρέπει σε αέριο για να μπορεί αυτό να εκφορτωθεί στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό της ΑΗΚ στο Βασιλικό μέσω των χερσαίων υποδομών που βρίσκονται υπό κατασκευή.

Έχοντας αυτό το δεδομένο, από εκεί κι έπειτα τα μαθηματικά είναι απλά. Και απλώς… δε βγαίνουν, τουλάχιστον όχι χωρίς ένα τεράστιο κόστος το οποίο θα επωμίζεται το κράτος και συνεπώς οι φορολογούμενοι.

Η χωρητικότητα του Προμηθέα είναι στα 125.000.00 κυβικά μέτρα. Ένα συνηθισμένου μεγέθους πλοίο-μεταφορέας, μεταφέρει 174.000.00 κυβικά μέτρα. Από αυτό και μόνο το δεδομένο, εξάγεται το συμπέρασμα ότι ποσότητα υγροποιημένου φυσικού αερίου θα περισσεύει στο πλοίο μεταφορέας, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης μεταφοράς στον «Προμηθέα». Ως εκ τούτου, το πλοίο-μεταφορέας θα πρέπει να αναμένει «παρκαρισμένο» έως ότου ο «Προμηθέας» εκφορτώσει την ποσότητα που μπορεί να απορροφήσει και εν συνεχεία να φορτώσει ξανά.

Αυτό το «παρκάρισμα» του πλοίου-μεταφορέα θα μας στοιχίζει μηνιαίως περί τα $4.000.000 μηνιαίως. Το ποσό αυτό προκύπτει με βάση τις τρέχουσες τιμές της αγοράς για τις σταλίες (είναι ο χρόνος αναμονής ενός πλοίου σε καθορισμένο σημείο όπως λιμένα, εγκατάσταση, αγκυροβόλιο κλπ) που ανέρχεται στις $220.000 ημερησίως. Στην καλύτερη περίπτωση ο «Προμηθέας» θα χρειάζεται για να ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία 8 μέρες και στη χειρότερη 11,5 μέρες.

Σημειώνεται δε, ότι το πλοίο-μεταφορέας δε θα έρχεται μόνο μία φορά σε διάστημα ενός μήνα στην Κύπρο για να τροφοδοτήσει τον «Προμηθέα».

 

Tags
Back to top button