Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
Θρησκεία

Ὁ κανόνας μας

«Ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽ αὐ­τοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ τοῦ Θεοῦ» (Γαλ. 6,16)

Λίγα λεπτὰ θὰ σᾶς ἀπασχολήσω, ἀγαπητοί μου. Διότι ὑπάρχουν καὶ πολλοὶ ποὺ λένε· Σύν­τομα, σύντομα! σύντομο τὸ κήρυγμα, σύν­τομα ἡ ψαλμῳδία, σύντομα ἡ θεία λειτουργία… Αὐτὰ τὰ λέ­νε ἐκεῖνοι ποὺ ἐμφανίζον­ται στὴν ἐκκλησία σπανίως, σὰν τοὺς κομῆτες. Αὐτοὶ θέλουν νὰ τὰ περικόψουμε ὅλα. Ἀλλοῦ δὲν κουράζονται, στὴν ­ἐκκλησία κουράζον­ται καὶ κοι­τά­ζουν τὸ ρολόι. Ἐν πάσῃ ­περιπτώ­σει ἐγὼ λί­γα λε­πτὰ θὰ σᾶς ἀπασχολήσω.

Ἀκούσατε τὸν ἀπόστολο, ἀκούσατε τὸ εὐ­αγ­γέλιο; Λίγοι στίχοι εἶνε. Καὶ ὅμως ἐπάνω σ᾽ αὐτούς, ἐὰν καὶ ἐσεῖς εἴ­χατε τὴν ὑπομονὴ καὶ ἐμεῖς εἴχαμε τὴ δύναμι, πολλὰ κηρύγματα θὰ μπο­ροῦσαν νὰ γίνουν· γιατὶ κάθε στίχος, ὅ­πως λέει ὁ ἱερὸς Χρυσό­στομος, εἶνε πέλαγος, ὠκεανὸς θεϊκῶν νοη­μά­των. Χάριν συντομίας λοιπὸν ἀπ᾽ ὅλους αὐ­τοὺς τοὺς στίχους θὰ σᾶς παρακα­λέσω νὰ προσέ­ξουμε ἕναν μόνο στίχο ἀπὸ τὸν ἀπόστολο. Εἶνε αὐτὸς ποὺ ἀ­κούσατε στὴν ἀρχή· «Ὅσοι τῷ κανό­νι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽ αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσ­ραὴλ τοῦ Θεοῦ» (Γαλ. 6,16).
Ἐδῶ ὁ ἀπόστολος μιλάει γιὰ κάποιον «κα­νόνα». Ποιός εἶνε αὐτὸς ὁ κανόνας;

Κανόνας, ἀγαπητοί μου, λέγεται κάθε τι ποὺ χρησιμοποιοῦμε γιὰ νὰ ῥυθμίσουμε - νὰ τακτοποι­ήσουμε πράγματα ποὺ εἶνε σὲ ἀταξία.
- Κανόνας λέγεται ἕνα ῥαβδί, ἕνα μπαστούνι ἴσιο· κανόνας λέγεται ὁ χάρακας, ἡ ῥίγα ποὺ ἔ­χουν στὸ σχολεῖο. Μὲ τὸ χάρακα τὸ παιδὶ χαρά­ζει πάνω στὸ χαρτὶ εὐθεῖες γραμμές. Χωρὶς τὸ χά­ρακα καὶ τὸ πιὸ ἐξασκημένο χέρι, καὶ τοῦ μηχανικοῦ τοῦ Πολυτεχνείου ἀκόμα, δὲν μπορεῖ νὰ σύρῃ μία τελείως εὐθεῖα γραμμή.
- Κανόνας λέγεται καὶ ἡ στάθμη ποὺ χρησιμο­ποιοῦν στὶς οἰκοδομές. Ὁ χτίστης εὐθυγραμ­μίζει τὸν τοῖχο ὁριζοντίως καὶ καθέτως. ­Γιατὶ ἂν ὁ τοῖχος δὲν εἶνε ἴσιος καὶ γέρνῃ, ὡς ἑ­τοι­μόρροπος θὰ πέσῃ. Τὸ ­παιδὶ λοιπὸν χρησι­μοποιεῖ τὸ χάρακα καὶ ὁ χτίστης τὴ στάθμη.

- Ἀλλ᾽ ἂν πᾶμε καὶ σ᾽ ἕνα καράβι κι ἀνεβοῦ­με στὴ γέφυρα, θὰ δοῦμε ὅτι κ᾽ ἐκεῖ ὁ πλοί­αρχος, ὁ καπετάνιος, δὲν ταξιδεύει ἂν προ­­ηγουμένως δὲν ἀνοίξῃ τὸν χάρτη καὶ ἂν δὲν ἔχῃ μπροστά του τὴν πυξίδα, ποὺ εἶνε τρόπον τι­νὰ ὁ κανόνας του. Μὲ ὁδηγὸ τὴν πυξίδα χα­ράζει πάνω στὸν χάρτη τὴν πορεία πλεύσεως, ποὺ θ᾽ ἀκολουθήσῃ τὸ σκάφος. Καὶ ἀλλοί­μονο ἂν ξεφύγῃ ἀπὸ αὐτήν· κινδυνεύει νὰ πέσῃ σὲ Φαλκονέρες καὶ βράχια καὶ νὰ συν­τριβῇ.
Ὕστερα ἀπὸ τὰ παραδείγματα αὐτὰ ἐρω­τῶ· ποιός εἶνε ὁ κανόνας ποὺ ἐννοεῖ ὁ ἀπό­στο­λος Παῦλος;

Εἶνε ὁ χάρακας τῶν παιδιῶν, ἡ στά­θμη τοῦ οἰκοδόμου, ἡ πυξίδα τοῦ ναυτι­κοῦ; Τὸ νόημά του εἶνε βαθύτερο. Κάθε Χριστι­ανὸς πρέ­πει νὰ ἔχῃ τὸν κανόνα του. Ποιός εἶ­νε ὁ κανό­νας αὐτός; Δὲν εἶνε ὁ κα­νό­νας ποὺ βά­ζει ὁ πνευμα­τικὸς στὴν ἐξομολόγησι, οὔ­τε ὁ κανό­νας ποὺ ψάλλει ὁ ψάλτης στὴν ἀκολουθία· πρόκειται γιὰ ἄλλον κανόνα. Ποιός λοιπὸν εἶνε αὐτός;

Εἶνε ἡ διδασκαλία τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, εἶνε τὸ ἅγιο Εὐαγγέλιο· αὐτὸς εἶνε ὁ κανόνας κάθε Χριστιανοῦ. Καὶ γιὰ νὰ κατα­λάβουμε τί θέλει νὰ πῇ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, θ᾽ ἀπευθύνω μερικὰ ἐρωτήματα· ἕνα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε ἐρωτήματα, καὶ θὰ τελειώσω.

 Ἀρχίζω θέτοντας τὸ πρῶτο ἐρώτημα στοὺς πλου­σίους – ἂν καὶ εἶνε γεγονὸς ὅτι στὴν Ἐκ­κλησία ἔρχονται κυρίως τὰ φτωχαδάκια, ἡ με­σαία τάξι· σπανίως θὰ δῇς ἐφοπλιστὴ ἢ ἐρ­γοστασιάρχη. Ἐν πάσῃ περιπτώσει ἐρωτῶ· Εἶ­σαι πλούσιος, ἔχεις χρήματα; Δὲν ἔχεις δικαί­ωμα νὰ ζήσῃς σύμφωνα μὲ τὰ κέφια σου· δὲν μπορεῖς λόγου χάριν νὰ πᾷς ἀπόψε στὰ κέν­τρα καὶ νὰ ξοδέψῃς χιλιά­δες, τὴν ὥρα ποὺ δί­πλα στὴ γειτονιά σου ὑπάρ­χουν τόσοι φτωχοὶ καὶ ἄρρωστοι. ὲν σοῦ δίνει τὸ δικαίωμα αὐτὸ ὁ Θεὸς καὶ τὸ Εὐαγγέλιο.

Δὲν μπορεῖς νὰ πῇς στὸν ἑαυτό σου σὰν τὸν ἄφρονα πλούσιο «Ψυ­χή, ἔχεις πολλὰ ἀγαθά…· ἀναπαύου, φάγε, πίε, εὐφραίνου» (Λουκ. 12,19). Δὲν εἶνε αὐτὸς ὁ κανό­νας τοῦ βίου σου, ὄχι! Ὁ κανόνας σου εἶνε –τί ἄλ­λο– τὰ διδάγματα τοῦ Εὐαγγελίου. Θέλεις ν᾽ ἀ­­­κούσῃς; «Μὴ θησαυρίζετε», λέει, «θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς» (Ματθ. 6,19). Τί ἄλλο λέει· «Πώλησόν σου τὰ ὑ­πάρ­χοντα καὶ δὸς πτωχοῖς» (ἔ.ἀ. 19,21). Αὐτὸ εἶνε ­τὸ Εὐαγγέλιο, δὲν μπορεῖς νὰ τ᾽ ἀλ­λάξῃς. Εἶσαι λοιπὸν πλούσιος; μὴ θησαυ­ρίζεις ἐδῶ στὴ γῆ, δίνε στὸν φτωχό.

Εἶσαι φτωχός; Μὴ ζηλεύεις αὐτοὺς ποὺ ἔ­χουν τὰ πλούτη. Μὲ τὸ Εὐαγγέ­λιο δὲν γίνεται κανεὶς ἑκατομμυρι­οῦχος· τὰ χρήματα συχνὰ ἀ­ποκτῶνται μὲ ψέματα καὶ ἀ­δικίες. Νὰ ἔχῃς χα­ρὰ ἂν «μὲ τὸν ἱδρῶτα τοῦ προσώπου σου τρώ­γῃς τὸν ἄρ­τον σου» (Γέν. 3,19). Ἂν δὲν ἀδικῇς, δὲν κλέβῃς καὶ γενικὰ στὴ ζωή σου ἔ­χῃς ὡς κα­­νόνα τὸ Εὐαγγέλιο, τότε, ἐνῷ σὲ σπίτια πλου­σίων θὰ βλέπῃς κατάρα καὶ ὀργή, στὸ δικό σου θὰ δῇς τὴν εὐλογία, τὸ ἔλεος, τὴν εἰρήνη τοῦ Θεοῦ, αὐτὸ ποὺ ἀκοῦμε στὴν ἐκκλησία· «Πλούσιοι ἐ­πτώχευσαν καὶ ἐπείνασαν, οἱ δὲ ἐκζητοῦντες τὸν Κύριον οὐκ ἐλαττωθήσονται παντὸς ἀγαθοῦ» (Ψαλμ. 33,11). Εἶσαι φτωχός; μὴ ζη­­λεύεις τὸν πλούσιο, καὶ στὸ φτωχικό σου θὰ δῇς θαύματα.

Εἶσαι οἰκογενειάρχης; Πάρε τὸ Εὐαγγέλιο καὶ κάνε το κανόνα, νὰ εἶνε τὸ «φῶς» καὶ «τὸ ἁλάτι» τοῦ σπιτιοῦ σου (Ματθ. 5,14,13). Μὴ ξεχνᾷς ὅ­τι ζῇς ὄχι στὸ 1900 ἀλλὰ σὲ ἐποχὴ κοσμογονι­κή, ποὺ καὶ ἡ γυναίκα καὶ τὸ παιδὶ ἔχουν ἄλ­λα προβλήματα. Πρόσεξε νὰ μὴν παρασυρθῇς ἀ­πὸ τὶς μοντέρνες ἰδέες, ἀπ᾽ τὰ παγ­κόσμια ῥεύ­ματα ποὺ πνέουν καὶ ζητοῦν νὰ ξερριζώ­σουν τὶς ἱερὲς παραδόσεις. Ὅ,τι συμφωνεῖ μὲ τὸ Εὐ­αγγέλιο, κράτησέ το· ὅ,τι δὲν συμφωνεῖ, ἀπόρριψέ το. Ἂν ἔχῃς γραμμὴ πλεύσεως τὸ Εὐ­αγγέ­λιο, ἡ οἰκογέ­νειά σου δὲν θὰ ναυαγήσῃ, θὰ ἔ­χῃ τὴν εὐλογία τοῦ οὐρανοῦ. Εἶσαι οἰκογενει­άρχης; βάλε τὸ Εὐ­αγ­γέλιο νόμο στὸ σπίτι σου.

Εἶσαι ἔμπορος; Ὡς νόμο ἔχε ὄχι τὸ «Ἅρ­­παξε νὰ φᾶς καὶ κλέψε νά ᾽χῃς» ἀλλὰ τὸ Εὐαγγέλιο. Προσπάθησε νὰ μὴ σὲ νι­κήσῃ ὁ πειρα­σμὸς τῆς ἀπληστίας, ἡ αἰσχροκέρδεια· κράτα τὸν ἑαυτό σου ὥσ­τε νὰ ζῇ μὲ τιμιότητα καὶ ἁπλότητα. Στὸ ἐμπόριο μὴ σὲ νικήσῃ τὸ εὔκολο κέρδος.

Θὰ πῇς ἴσως· Ἐγὼ οὔτε πλούσιος οὔτε φτω­­χὸς οὔ­τε οἰκογε­νειάρχης οὔτε ἔμπορος εἶμαι· εἶμαι ἕνας ἁπλὸς ἄνθρωπος. Ἔ, τότε ἀπευ­θύ­νω σ᾽ ἐσένα τὸ τελευταῖο ἀλλὰ καὶ σπουδαι­ότερο ἐρώτημα· Εἶσαι ἁμαρτωλός; αἰσθάνεσαι στὴ ῥάχι σου φορτίο, στὴ συνείδησί σου χρέος, πι­έζουν τὴν ὕ­παρξί σου ἁμαρτίες ποὺ ἔχεις δια­πράξει; Πῶς θὰ ῥίξῃς ἀπὸ πάνω σου τὸ φορτίο, πῶς θὰ ἐξοφλήσῃς τὸ χρέος, πῶς θὰ φύγῃ ἡ πίεσι; Ὁ ἄνθρωπος μόνος του δὲν μπορεῖ νὰ σβήσῃ οὔτε τὴν παραμικρότερη ἁ­μαρτία, οὔτε ἕνα ψεματάκι, ἔστω καὶ ἂν ἐπὶ ἑ­κατὸ χρόνια νη­στεύῃ μέσα σὲ μιὰ σπηλιὰ καὶ ­τὰ γόνατά του ἔχουν κάνει ῥόζο ἀπὸ τὶς με­τά­νοιες. Μόνο ἡ θυσία τοῦ Χριστοῦ λυτρώνει.

Εἶσαι λοιπὸν ἁμαρ­τωλός; χάραξε στὴ ζωή σου τὸν τίμιο σταυρὸ καὶ πίστευε ὅτι δι᾽ αὐτοῦ δίδεται ἡ ἄφεσις τῶν ἁ­μαρτιῶν καὶ ἡ λύτρωσις. ­Πά­ρε χάρακα καὶ χάρα­ξε γραμμή, λεωφόρο, ποὺ ν᾽ ἀρ­χίζῃ ἀπὸ ἐδῶ στὴ γῆ καὶ νὰ φτάνῃ στὸν Ὠ­ρίωνα, στὰ ­ἄστρα, στὸν οὐρανό, νὰ σὲ ὁδηγή­σῃ μέσα στὸν παράδεισο. Ποιός εἶνε ὁ χάρακας αὐτός; Ὁ χάρακας, ὁ κα­νόνας –αὐτὸ εἶνε τὸ μυστικώτερο νόημα τοῦ ἀ­ποστόλου–, εἶνε ὁ τίμιος σταυρός.

Οἱ νηστεῖες, οἱ προσευχές, τὰ καλὰ ἔργα χρήσιμα εἶνε κι αὐ­τά· δὲν τὰ ἀρ­νούμεθα, ἀλλιῶς θὰ γίνουμε προ­τεστάντες· ἀλλὰ παραπάνω ἀπ᾽ ὅλα θὰ σὲ σώ­σῃ ἡ πίστις. Ποιά πίστις· ὅτι ὁ σταυρὸς ἄνοι­ξε τὸ δρόμο ποὺ φτάνει μέχρι τὸν «τρίτον οὐρανόν» (βλ. Β΄ Κορ. 12,2), ἐκεῖ ποὺ εἶνε ἡ ἁγία Τριάς. Πί­στεψε στὸ Χριστό, ὅτι διὰ τοῦ σταυροῦ εἶνε ἡ ἄφεσις, ἡ συγχώρησις, ἡ ζωή, ὁ παράδεισος.

* * *

Καὶ γεννᾶται τώρα, ἀγαπητοί μου, τὸ ἐρώ­τη­μα· ῥυθμίζουμε τὴ ζωή μας κατὰ τὸ Εὐαγγέλιο; εἶνε αὐτὸ ὁ κανόνας γιὰ τὴ ζωή μας στὴν οἰκογένεια, στὸ σχολεῖο, στὸ στρατό, στὰ δικαστήρια, παντοῦ; Πρὸ ἐτῶν (γύρω στὸ 1920), ἕνας εὐ­σεβὴς βουλευτὴς εἶ­πε στὴ βουλή, ὅτι τὸ ἔ­θνος μας πρέπει νὰ τὸ διοικήσουμε μὲ τὸ Εὐ­αγγέλιο, καὶ τότε ὅλοι τὸν εἰρω­νεύθηκαν· «Δὲν διοικοῦν­ται τὰ ἔθνη μὲ τὸ Εὐαγγέλιο»!

Μεγαλύτερη ὕ­βρις δὲν εἶχε λεχθῆ – γι᾽ αὐτὸ καὶ στὴ βουλὴ δὲν ὑπάρχει εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ. Ἀλλ᾽ ὅποιος πάει κόντρα μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, ὅ­ποιος κι ἂν εἶνε, γίνεται σκόνη. ­Μόνο μὲ τὸ Εὐ­αγ­γέλιο θὰ ζήσῃ ὁ κόσμος· διαφορετικά, ζών­τας σύμφωνα μὲ τὸ ἀντι-ευαγγέλιο, κυβερνοῦν τὰ πάθη, οἱ σκοτει­νὲς δυνάμεις, ἡ μασονία. Διὰ τῆς ἐφαρ­μογῆς τοῦ Εὐαγγελίου ὁ καθένας μας μπορεῖ νὰ γί­νῃ ἕνα ζων­τανὸ Εὐαγγέλιο. Καὶ τότε θὰ βασιλεύσῃ σ᾽ ἐμᾶς ἡ εἰρήνη· διαφορετικά, μὲ τὸ ἀντι-ευαγγέλιο, θὰ πέσῃ ἐπάνω μας κατάρα.

Ἀλλ᾽ ὄχι, ἀδελφοί μου. Ἂς ἀποφασίσουμε νὰ ζήσουμε ὅλοι μὲ τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, γιὰ νὰ εἴμαστε κ᾽ ἐμεῖς ἄξιοι τῆς εὐ­λογίας τοῦ ἀποστόλου Παύλου, ποὺ λέει· Εἰρήνη! «Ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ᾽ αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ τοῦ Θεοῦ» (Γαλ. 6,16).

(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος

Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἀποστόλων Πέτρου & Παύλου Ὑμηττοῦ - Ἀθηνῶν, τὴν 22-11-1964

 

(Υπεύθυνος για την ανάρτηση είναι ο Αντώνης Ιακώβου Ελευθεριάδης, Φιλόλογος και Θεολόγος)

Tags
Back to top button