Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
Πολιτισμός

Καίτη Πάνου: Η κινηματογραφική παρτενέρ του «Λαμπρούκου» (φωτό, βίντεο)

Οι περισσότεροι τη γνωρίσανε ως τη φινετσάτη ντάμα του ελληνικού σινεμά, ως σύζυγο συνήθως του Κωνσταντάρα, η Καίτη Πάνου ήταν ωστόσο πολλά και ιστορικά περισσότερα.

Η καριέρα της ήταν συνυφασμένη με τον ίδιο τον ελληνικό κινηματογράφο, όταν αυτός αναγεννήθηκε στα χρόνια της Κατοχής. Όπως ξέρουμε, η πρώτη ελληνική ταινία που γυρίζεται στην κατοχική Αθήνα είναι «Η θύελλα πέρασε» το 1943, η εμπορική απήχηση της οποίας κρίθηκε ως βήμα θετικό για την αναζωογόνηση του ελληνικού κινηματογράφου.

Ένας δεύτερος κινηματογραφικός παραγωγός, κάποιος Φιλοποίμην Φίνος, θέλοντας να εξαργυρώσει την επιτυχία του φιλμ του Μπακόπουλου, χρηματοδοτεί τη θρυλική «Φωνή της καρδιάς» την ίδια χρονιά, η οποία επισκιάζει αμέσως τη «Θύελλα» κόντρα μάλιστα σε κάθε προσδοκία.

Οι ιστορικοί του ελληνικού κινηματογράφου αποδίδουν την ανέλπιστη εμπορική πορεία της ταινίας (που έκοψε 102.237 εισιτήρια!) στους συντελεστές της: από τον Αιμίλιο Βεάκη, που βρίσκεται στην κορυφή της καριέρας του, μέχρι και τους νεαρούς Λάμπρο Κωνσταντάρα, Δημήτρη Χορν, Νίτσα Τσαγανέα, Σμαρούλα Γιούλη και τη δροσερή Καίτη Πάνου.

Η δραματική ταινία ήταν όμως και αρκούντως επεισοδιακή, αφού η αισθαντική Πάνου λειτούργησε άθελά της ως πέτρα του σκανδάλου! Κι αυτό γιατί ο σκηνοθέτης του φιλμ, Δημήτρης Ιωαννόπουλος, ερωτεύτηκε παράφορα τη νεαρή πρωταγωνίστρια Καίτη και δεν ήθελε με τίποτα να τη γυροφέρνουν τα αρσενικά του καστ.

Κι έτσι στη σκηνή που πρέπει βάσει σεναρίου να τη φιλήσει ο Χορν, οι δυο άντρες λίγο έλειψε να πιαστούν στα χέρια! Αυτό θα ήταν το επεισοδιακότατο ντεμπούτο της Καίτης Πάνου πριν ακόμα φύγουν οι Γερμανοί από την Ελλάδα, όταν θα μετατραπεί εν μία νυκτί σε πολυαγαπημένη ενζενί του πανιού και μια από τις πρώτες πρωταγωνίστριες του ελληνικού ομιλούντος κινηματογράφου στα δύσκολα χρόνια της δεκαετίας του ’40.

Πολύ πριν περιοριστεί σε δεύτερους κινηματογραφικούς ρόλους στο εμπορικό μας σινεμά, η Καίτη Πάνου χαρακτηριζόταν ήδη ως «μεγάλη κυρία της υποκριτικής», αν και η πορεία της δεν έμελλε να είναι αντίστοιχη στο πανί.

Το πλατύ κοινό θα τη γνώριζε ως παρτενέρ του Κωνσταντάρα (έπαιξαν μαζί σε 9 ταινίες), ως αυστηρών ηθών μαμά της Βουγιουκλάκη στα κλασικά «Χτυποκάρδια στο θρανίο» (1963), ως επίσης μαμά της Κατερίνας Γώγου στην κωμωδία «Ο τρελός τα 'χει 400» (1968), απολαμβάνοντας την υποκριτική της δεινότητα σε ταινίες-σταθμούς της εποχής, όπως «Ο άνθρωπος που γύρισε από τη ζέστη» (1972), «Ο τρελοπενηντάρης» (1971), «Ο μπλοφατζής» (1969) κ.ά.

Η Καίτη Πάνου που βγήκε στο πανί νεαρότατη, στα 16 της χρόνια, ως εξαιρετικό μάλιστα ταλέντο παίζοντας ρόλους και ρόλους πριν αποφασίσει να σπουδάσει υποκριτική και μετατραπεί έτσι σε βαρύ χαρτί της εθνικής μας κινηματογραφίας. Πριν κοσμήσει και με αξιοσημείωτο μάλιστα τρόπο το θέατρο και το γυαλί εντέλει, ως μια διαχρονικά φινετσάτη κυρία του πανιού με ιδιαίτερη κομψότητα και «αστική» αύρα.

Πρωτίστως όμως θα είναι πάντα μια νεαρή ενζενί που ενηλικιώθηκε πλάι στο ίδιο το ελληνικό σινεμά, με το οποίο πορεύτηκαν μαζί στα πρώτα βήματά τους…

Πρώτα χρόνια

Η Καίτη Πάνου γεννιέται το 1927 στον Πύργο (Μπουργκάς) της Βουλγαρίας, η οικογένεια μετακομίζει ωστόσο σύντομα στην Αθήνα. Εκεί θα ξεχωρίσει αμέσως για το τεράστιο υποκριτικό της ταλέντο, παίρνοντας μέρος σε σχολικές παραστάσεις. Αλλά και σε κανονικές παραστάσεις του παιδικού θεάτρου, όντας παιδί-θαύμα της υποκριτικής!

Το θεατρικό σανίδι το πάτησε λοιπόν από πολύ τρυφερή ηλικία, με την καθοδήγηση της Αντιγόνης Μεταξά, και ήταν πλέον μόνιμο μέλος των θιάσων του παιδικού θεάτρου. Κι έτσι ήταν απόλυτα φυσικό να της έρθει στο Γυμνάσιο η πρόταση για να μεταπηδήσει στον κινηματογράφο!

Είμαστε στα 1943 όταν η 16χρονη Καίτη προσλαμβάνεται στο καστ της «Φωνής της καρδιάς», της πρώτης ταινίας της νεοσύστατης Φίνος Φιλμ. Στην οποία θα παίξει δίπλα στον μελλοντικό της παρτενέρ, έναν νεαρότατο τότε Λάμπρο Κωνσταντάρα! Ο Δημήτρης Ιωαννόπουλος είχε υπογράψει σενάριο και σκηνοθεσία φέρνοντας αντιμέτωπους έναν φτωχό εργάτη με την οικονομικά και κοινωνικά πανίσχυρη οικογένεια της γυναίκας του.

Ο κυρ-Σπύρος, που ενσαρκώνει αριστουργηματικά ο μεγάλος Βεάκης, μετατράπηκε σε αλληγορία της υπόδουλης Ελλάδας, η οποία υπέμενε προσωρινά μόνο την καταδυνάστευση των ισχυρών, και οι ηθοποιοί που πήραν μέρος έγιναν αστέρες σε μια στιγμή.

Η ταινία προβαλλόταν επί τρεις εβδομάδες σε τρεις κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας προκαλώντας τέτοιον πανζουρλισμό έξω από τα σινεμά που ενόχλησε ακόμα και τον ναζί κατακτητή!

Η Καίτη Πάνου ξεπηδά από τη «Φωνή της καρδιάς» ως η νέα ενζενί του ομιλούντος ελληνικού κινηματογράφου που αναγεννιέται μαγικά. Όντας μεγάλο υποκριτικό φιντάνι, σπουδάζει υποκριτική στη Σχολή Ηθοποιών Κινηματογράφου του Γιώργου Θεοδοσιάδη αλλά και κλασικό μπαλέτο. Μπαλαρίνα δεν θα γινόταν βέβαια, καθώς μέχρι τότε την είχε κερδίσει ολότελα η ηθοποιία…

Καριέρα

Πολύ πριν ανέβει επαγγελματικά στο θέατρο το 1962 με τον θίασο του  στο «Έξω οι κλέφτες» (παίχτηκε στη Θεσσαλονίκη), η Καίτη θα έχει ήδη στο ενεργητικό της καμιά δεκαριά ταινίες, πάντα ως νεαρή πρωταγωνίστρια!

Ξεχωρίζουν τα ιστορικά από κάθε άποψη φιλμ «Η βίλα με τα νούφαρα» (1945), «Άννα Ροδίτη» (1948), «Εκατό χιλιάδες λίρες» (1948), «Ο δρόμος με τις ακακίες» (1954), «Ένας Δον Ζουάν για κλάματα» (1960), «Η κυρία του κυρίου» (1962) και «Ο Δήμος από τα Τρίκαλα» (1962). Η Καίτη παντρεύτηκε το 1954, κάτι που ανέκοψε την κινηματογραφική ορμή που είχε πάρει.

Κι έτσι «εξαφανίστηκε» για έξι χρόνια, μέχρι το 1960 όλα αυτά και τον «Δον Ζουάν για κλάματα» του Κωνσταντάρα, όταν θα βρει τον μόνιμο κινηματογραφικό παρτενέρ της. Η νέα και ολότελα επιτυχημένη δεύτερη αυτή καριέρα της θα έχει τώρα και πολύ θέατρο.

Στο οποίο καθιερώθηκε αμέσως και συνεργάστηκε τελικά με όλους τους θιάσους και τους γνωστότερους πρωταγωνιστές. Ξεχωριστή θα είναι η πορεία της δίπλα στον μεγάλο Κωνσταντάρα, με τον οποίο έπαιξαν μαζί και πολύ θέατρο, την ίδια ώρα που συνεργάστηκε επί σειρά ετών με τους θιάσους Αναλυτή-Ρηγόπουλου, Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ και Γιούλη-Πάντζα.

Από το σανίδι θα κατέβει τη θεατρική σεζόν 1997-1998, έχοντας πάρει μέρος στις «Επικίνδυνες σχέσεις» την περίοδο 1996-1997 (θίασος Καζάκου-Τζώρτζογλου) και ολοκληρώνοντας την 35χρονη πορεία της με το «Κλουβί με τις τρελές» που ανέβασε ο Σωτήρης Μουστάκας εκείνη τη χρονιά.

Η μεγάλη κυρία του θεάτρου τυποποιήθηκε κι αυτή στο εμπορικό μας σινεμά σε ρόλους (μεγαλο-)αστής συζύγου και μάνας. Από τις τριάντα και πλέον ταινίες που την περιλαμβάνουν στους τίτλους τους ξεχωρίζουν τα φιλμ «Χτυποκάρδια στο θρανίο» (1963), «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης» (1963), «Ευχή και κατάρα» (1964), «Κλαίω και σ' αναζητώ» (1965), «Η Ελλάς χωρίς ερείπια» (1966), «Η κόρη της Πενταγιώτισσας» (1967), «Η Αθήνα μετά τα μεσάνυχτα» (1968), «Κακός, ψυχρός κι ανάποδος» (1969), «Πρόκλησις» (1971), «Συμμορία εραστών» (1972), αλλά και οι συνεργασίες της με τον Κωνσταντάρα φυσικά «Ο Ρωμηός έχει φιλότιμο» (1968), «Ο τρελός τα 'χει 400» (1968), «Ο μπλοφατζής» (1969), «Ο τρελοπενηντάρης» (1971), «Ο φαφλατάς» (1971), «Ο άνθρωπος που γύρισε από τη ζέστη» (1972) κ.λπ.

Την Καίτη Πάνου θα την ξαναδούμε το 1984 στον «Αδέξιο εραστή» (με τον Ντίνο Ηλιόπουλο και τον Γιώργο Σίσκο), αλλά και σε δύο βιντεοκασέτες της περιόδου, τη «Βασίλισσα της Ρέγγας» (1987) και το «Δεν κρατιέμαι, δεν κρατιέμαι» (1987). Στη «Βασίλισσα της Ρέγγας» του Κώστα Καραγιάννη συνεργάστηκε μάλιστα με τη Ρένα Βλαχοπούλου και αμφότερες οι δύο μεγάλες κυρίες διασώθηκαν με τη φινέτσα και τα άπλετα υποκριτικά τους χαρίσματα.

Η ψιλόλιγνη ντάμα του ελληνικού σινεμά έκανε επίσης και πολλή τηλεόραση, σημειώνοντας το ντεμπούτο της στο γυαλί το 1971, στη δημοφιλή σειρά «Γραφείο Συνοικεσίων» (ΕΙΡΤ). Στην τηλεόραση θα διαγράψει μια πορεία 25 και πλέον ετών συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο των σημαντικών ρόλων.

Ξεχωρίζουν ενδεχομένως οι εμφανίσεις της στις σειρές «Το κορίτσι της Κυριακής» (1972 - ΕΙΡΤ), «Τα παιδιά του Ζεβεδαίου» (1973 - ΕΙΡΤ), «Ο βασιλιάς και το άγαλμα» (1975 - ΥΕΝΕΔ), «Το ταξίδι» (1976 - ΥΕΝΕΔ), «Υποψίες» (1977 - ΕΡΤ), «Λεμονόδασος» (1978 - ΕΡΤ), «Αρχαία σκουριά» (1983 - ΕΡΤ2), «Το δίχτυ» (1983 - ΕΡΤ2), «Ποιος σκότωσε τον Άβελ» (1988 - ΕΤ2), «Γυναίκες» (1992 - Mega), «Ο Πέτρος και τα κορίτσια του» (1994 - Mega), «Cheek to cheek» (1996 - ΑΝΤ1). Τελευταία της τηλεοπτική εμφάνιση το 1998 στο «Για σένα» (Mega).

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάματος έφυγε από τον κόσμο στις 17 Μαΐου 2008 στο διαμέρισμά της, όταν η καρδιά της σταμάτησε να χτυπά. Ήταν 81 ετών και είχε κρατήσει πάντα την προσωπική της ζωή μακριά από τα αδιάκριτα μάτια. Κηδεύτηκε τρεις μέρες αργότερα στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών…

Tags
Back to top button