Στα μέσα Δεκεμβρίου 2022, αναφερόμασταν σε σχετικό άρθρο μας, στην έναρξη παράδοσης του τουρκικής κατασκευής ελικοπτέρου Τ-70 γενικής χρήσεως, το οποίο αναπτύχθηκε χάρη στη εμπειρία που αποκτήθηκε από το ελικόπτερο S-70i της Sikorsky,στην Στρατοχωροφυλακή της Τουρκίας.
Επίσης έγινε γνωστό ότι τα εν λόγω αεροσκάφη θα παραδοθούν επίσης σε διάφορους κλάδους των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΤΕΔ) και πολιτικές υπηρεσίες, με την Turkish Aerospace Industries να είναι ο κύριος ανάδοχος και οι ASELSAN, TEI, Alp Aviation και Sikorsky είναι οι υπεργολάβοι.
Μεταξύ των φορέων που θα παραδοθούν είναι η Διοίκηση Χερσαίων Δυνάμεων, η Διοίκηση της Αεροπορίας, η Διοίκηση Ειδικών Δυνάμεων, η Γενική Διοίκηση Χωροφυλακής, η Γενική Διεύθυνση Ασφάλειας και η Γενική Διεύθυνση Δασών.
Το έργο ελικοπτέρων γενικής χρήσης στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών της Τουρκίας σε ελικόπτερα γενικής χρήσης σε στρατιωτικές και μη στρατιωτικές αποστολές.
Αποσκοπεί στη χρήση του ελικοπτέρου σε πυρόσβεση, έρευνα και διάσωση, μεταφορά προσωπικού και στρατιωτικές αποστολές με διαφορετικά ωφέλιμα φορτία που θα ενσωματωθούν σε αυτό.
Ωστόσο εκείνο που προκάλεσε αίσθηση, ήταν το μη σύνηθες χρώμα του πρώτου Τ-70 που παραδόθηκε πριν λίγες ημέρες η Τουρκική πολεμική αεροπορία , στο οποίο αναφέρεται σε, αναφέροντας:
"Λύθηκε το μυστήριο του χρώματος του ελικοπτέρου Τ70 που παραδόθηκε στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Στις 11 Ιανουαρίου 2023, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε το πρώτο ελικόπτερο T70 Utility από την TAI. Φάνηκε ότι το ελικόπτερο που παραλήφθηκε είχε μωβ χρώμα.
Το γεγονός ότι η Πολεμική Αεροπορία, που γενικά προτιμά το χρώμα παραλλαγής ή το γκρι χρώμα στα ελικόπτερα, προτιμά το σημερινό χρώμα για το T70, έχει συζητηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Καταρχήν αναφέραμε έναν ισχυρισμό ότι το πρώτο χρώμα που προτιμούσε η Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας για το T70 ήταν στην πραγματικότητα διαφορετικό από το τρέχον, αλλά υπήρχαν κάποια προβλήματα τροφοδοσίας για το προτιμώμενο χρώμα και ως αποτέλεσμα, το ελικόπτερο παραδόθηκε στο επιλεγμένο χρώμα . Αυτός ο ισχυρισμός έχει τραβήξει την προσοχή. Ωστόσο, υπάρχει ένας άλλος λόγος για τον οποίο η Πολεμική Αεροπορία προτιμά αυτό το χρώμα.
Στόχος η μείωση του ίχνους IR και RF
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που αντλήσαμε από αμυντικές πηγές το «μωβ» T70 που βλέπουμε θα χρησιμοποιηθεί σε αποστολές «Combat SAR» από την 135η Μοίρα της Διοίκησης της Πολεμικής Αεροπορίας.
Με άλλα λόγια, θα πάρουν τη θέση των ελικοπτέρων UH/1 ή/και Cougar Mk1 σε αποστολές Combat SAR που περιλαμβάνουν τη διάσωση του πληρώματος πτήσης που έπρεπε να πηδήξουν στο πεδίο της μάχης.
Τα ελικόπτερα σε τέτοιες αποστολές έχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο να στοχοποιηθούν από διάφορους κατευθυνόμενους πυραύλους αεράμυνας RF και IR, ειδικά πυραύλους αεράμυνας με εκτόξευση από τον ώμο μαχητή, MANPADS, καθώς πετούν κοντά ή ακόμα και μέσα στην εχθρική γραμμή επαφής.
Για αυτό, το ίχνος υπέρυθρων (IR) και ραντάρ (RF) του ελικοπτέρου πρέπει να μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο.
Το Τ-70 της Πολεμικής Αεροπορίας διαθέτει κάποιο πρόσθετο εξοπλισμό για το σκοπό αυτό.
Πρώτα απ 'όλα, το ασυνήθιστο χρώμα του ελικοπτέρου ,αυτό το σκούρο μπλε έως μωβ χρώμα, μειώνει σημαντικά το IR ίχνος του ελικοπτέρου. Ναι, ένα «μαύρο» ή «πράσινο» Black Hawk μπορεί να είναι πολύ πιο δροσερό, αλλά τα ίχνη IR είναι επίσης πολύ υψηλότερα…
Μια δεύτερη διαφορά είναι οι καταστολείς υπερύθρων στις εξόδους των καυσαερίων των κινητήρων, που δεν φάνηκαν στα T-70 που παραδόθηκαν στα πρώτα, και φαίνονται ξεκάθαρα στα T-70 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Αυτοί οι καταστολείς διασφαλίζουν επίσης ότι το ίχνος IR μειώνεται σημαντικά. Επιπλέον, τα ελικόπτερα θα είναι εξοπλισμένα με δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου και αντιμέτρων.
Όπως ακριβώς το Αμερικανικό ελικόπτερο HH-60W «Whisky»
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ παρέλαβε πρόσφατα το ελικόπτερο HH-60W «Whisky» που θα χρησιμοποιηθεί σε αποστολές Combat SAR. Στο Whisky, το οποίο κατασκευάστηκε επίσης στην πλατφόρμα S-70, προστέθηκε παρόμοιος πρόσθετος εξοπλισμός για να μειωθεί το ίχνος υπερύθρων. Είναι μια πολύ ευχάριστη εξέλιξη να βλέπουμε ότι το προσωπικό της TAI, της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας και του 135ου Στόλου παρακολουθούν στενά τις νέες τάσεις σε αυτόν τον τομέα.
Επιπλέον, παραμένει ασαφές εάν η βαφή που χρησιμοποιείται στο T-70 του 135ου Στόλου διαθέτει δυνατότητα RAM (Radar Absorbing Material) προκειμένου να μειωθεί το ίχνος ραδιοσυχνοτήτων. Επιπλέον, περισσότερα από ένα ελικόπτερα T-70 θα παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία. Δεν θα είναι όλα αυτά η 135η Μοίρα σας. Επομένως, είναι πιθανό να δούμε διαφορετικά χρώματα σε άλλα T-70 που θα παραδοθούν.
Η Τουρκία έχει μακρά ιστορία στη χρήση του Sikorsky S70 Black Hawk, το οποίο είναι η προέλευση του T-70.
Η Διοίκηση των Χερσαίων Δυνάμεων, η Διοίκηση των Ναυτικών Δυνάμεων, η Διοίκηση Ειδικών Δυνάμεων, η Γενική Διοίκηση Χωροφυλακής και η Γενική Διεύθυνση Ασφαλείας χρησιμοποιούν εκτενώς τις πλατφόρμες S70 εδώ και πολλά χρόνια."
Από τα παραπάνω διαπιστώνεται πως άρχισε η παράδοση ελικοπτέρων Τ-70 γενικής χρήσεως στην Τουρκική πολεμική αεροπορία, τα οποία θα αποτελέσουν την ραχοκοκαλιά της 135ης Μοίρα της Διοίκησης της Πολεμικής Αεροπορίας, με αποστολές «Combat SAR».
Τα συγκεκριμένα ελικόπτερα λόγω της αποστολής τους και τη αυξημένης επικινδυνότητας προσβολής από εχθρικά MANPADS, είναι βαμμένα και εξοπλισμένα με συστήματα μείωσης του ίχνους υπερύθρων (IR) καιωραντάρ (RF) του, ενώ φέρουν συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και αντιμέτρων κατά αυτού.