Εισηγήσεις για την απόκτηση 4ης φρεγάτας FDI Belharra δέχεται η ηγεσία του ΓΕΝ αλλά και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, μετά το «ναυάγιο» με τις μονάδες επιφανείας LCS και την αδυναμία που διαπιστώνεται στην εξεύρεση ικανών πλοίων ενδιάμεσης λύσης για το Πολεμικό Ναυτικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΓΕΝ ζήτησε από την κυβέρνηση την απόκτηση 4ης Belharra & κορβετών. Σύμφωνος είναι και ο ΑΓΕΕΘΑ.
Η παραχώρηση των αμερικανικών παράκτιων περιπολικών μέσω του EDA, όπως αναφέρει η εφημερίδα "Καθημερινή" δείχνει να απορρίπτεται τόσο από την πολιτική όσο και από τη στρατιωτική ηγεσία, με βασικό κριτήριο το υπέρογκο κόστος των απαιτούμενων μετατροπών ώστε να απαντούν στις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Παράλληλα, το σενάριο συμμετοχής της Ελλάδας στην κλάση Constellation του αμερικανικού Ναυτικού παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο μιας και η σχεδίαση του πλοίου δεν έχει ολοκληρωθεί και οι καθυστερήσεις διαδέχονται η μία την άλλη.
Με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα τις μονάδες επιφανείας του ελληνικού στόλου, ανώτατοι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού επαναφέρουν το ενδεχόμενο προμήθειας μίας ακόμη Belharra, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» το σενάριο αυτό συζητήθηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΝ, Αντιναύαρχου Δημήτριου – Ελευθέριου Κατάρα στα ναυπηγεία της Λοριάν στη Γαλλία, όπου κατασκευάζονται οι τρεις ελληνικές FDI.
Στα ναυπηγεία της Λορέν ο Αρχηγός ΓΕΝ
Στα ναυπηγεία της Lorient βρέθηκε πριν από λίγες ημέρες ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας και επιθεώρησε τις τρεις ελληνικές φρεγάτες Belharra.
Παρά το γεγονός ότι επρόκειτο για επίσκεψη «αστραπή» ο Αρχηγός ΓΕΝ είδε, ρώτησε και ενημερώθηκε αναλυτικά για την πρόοδο των εργασιών για τις φρεγάτες Belharra και απέκτησε πλήρη εικόνα για το πιο σημαντικό εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού εδώ και πολλές δεκαετίες.
Επίσκεψη αρχηγού ΓΕΝ στη Γαλλία για την πρόοδο ναυπήγησης των νέων φρεγατών
Όσο βρισκόταν στα γαλλικά ναυπηγεία, πέρασε αρκετό χρόνο πάνω στην «Amiral Ronarc’h», την πρώτη Belharra που κατασκευάζεται για λογαριασμό του «Marine Nationale» και σύντομα προχωρά σε θαλάσσιες δοκιμές. Με δεδομένο ότι όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα έχουν ήδη δοκιμαστεί, τα sea trials στην γαλλική φρεγάτα θα αποδειχθούν καθοριστικά για τον έλεγχο σε όλα τα μηχανολογικά συστήματα, τα οποία βρίσκονται πάντα στο επίκεντρο όταν πρόκειται για τις δοκιμές του πρώτου πλοίου της κλάσης.
Τυχόν προβλήματα τα οποία θα προκύψουν αναμένεται να επιλυθούν, ώστε οι θαλάσσιες δοκιμές στις τρεις ελληνικές φρεγάτες να προχωρήσουν πιο γρήγορα. Έως τώρα το χρονοδιάγραμμα τηρείται χωρίς αποκλίσεις, με τον Αρχηγό ΓΕΝ να τονίζει στους Γάλλους ότι περιμένει τα πλοία στην ώρα τους με δεδομένη την ανάγκη του Στόλου για νέες Μονάδες.
Την ίδια στιγμή το Πολεμικό Ναυτικό περιμένει στην Αθήνα την απάντηση της Γερμανο-ολλανδικής κοινοπραξίας TKMS – Thales Netherlands για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ». Παρά τα σοβαρά «αγκάθια», τα οποία έχουν προκύψει στη διαπραγμάτευση, με κυριότερο το οικονομικό, καθώς το κόστος δείχνει να ξεφεύγει αρκετά πάνω από τα 605 εκατομμύρια, το Ναυτικό Επιτελείο εξακολουθεί να ελπίζει ότι τελικά η κοινοπραξία θα μειώσει τις απαιτήσεις της, ενώ θα βρεθεί λύση και για τα ζητήματα των εγγυήσεων.
Για το Πολεμικό Ναυτικό ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ κρίνεται ως «must» πρόγραμμα, το οποίο θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα, καθώς τα χρονικά περιθώρια έχουν πλέον στενέψει δραματικά.
Το κόστος παραμένει ερώτημα
Η προθεσμία για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης για την απόκτηση 4ης φρεγάτας στην ευνοϊκή, για τα σημερινά δεδομένα, τιμή που αγοράστηκαν οι τρεις πρώτες έληξε πριν από σχεδόν έναν χρόνο. Ωστόσο, πηγές με άριστη γνώση των διαδικασιών μεταφέρουν στην «Κ» την πρόθεση των Γάλλων να προσεγγίσουν με θετικό τρόπο ένα πιθανό ελληνικό αίτημα σε ό,τι αφορά το κόστος προμήθειας αλλά και τον χρόνο παράδοσης ενός ακόμη πλοίου.
Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει η «Κ», ο δημοσιονομικός χώρος μέχρι το 2028 είναι περιορισμένος και δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα. Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι αν το Πολεμικό Ναυτικό εισηγηθεί την προμήθεια 4ης Belharra, η ένταξη της στη ναυπηγική κλίνη δεν μπορεί να ξεκινήσει νωρίτερα από την καθέλκυση του νούμερο τέσσερα της γραμμής παραγωγής, δηλαδή της F-603 «Φορμίων», το φθινόπωρο του 2025 και η παράδοση της μετά από 36 μήνες, δηλαδή το 2028.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η προσθήκη ενός ακόμη πλοίου στη γραμμή παραγωγής των FDI θα προσφέρει επιπλέον βιομηχανικό έργο στα ναυπηγεία Σαλαμίνας και Σκαραμαγκά που ήδη συμμετέχουν στην κατασκευή τμημάτων (Blocks) των φρεγατών FDI, ικανοποιώντας τις προϋποθέσεις που θέτει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την εξασφάλιση εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής.
Η εκπαίδευση
Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού έχουν ήδη ξεκινήσει την εκπαίδευση τους στα οπλικά συστήματα των FDI, στις εγκαταστάσεις της MBDA στη Γαλλία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εκπαίδευση αφορά στην πιστοποίηση του πληρώματος της φρεγάτας «Κίμων» στις διαδικασίες χρήσης των αντιαεροπορικών πυραύλων Aster-30 και του συστήματος διαχείρισης μάχης SETIS, ενώ, την 1ηΣεπτεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει και η εκπαίδευση του πληρώματος παραλαβής του πλοίου.
Η F-601 «ΚΙΜΩΝ» έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο νερό και πήρε θέση για την επίσημη τελετή που είναι προγραμματισμένη να λάβει χώρα στα ναυπηγεία της Λοριάν της βορειοδυτικής Γαλλίας στις 4 Οκτωβρίου. Ακόμη και ρυμουλκούμενη, η «ΚΙΜΩΝ» εντυπωσιάζει λόγω του όγκου και του σχεδιασμού της, με την ανάστροφη πλώρη της να θυμίζει το θρυλικό Θωρηκτό Αβέρωφ αλλά και την αθηναϊκή Τριήρη.
Τα εκπαιδευτικά σχολεία θα παρακολουθήσουν το πλήρωμα της 1ης φρεγάτας και οι βασικοί πυρήνες του πληρώματος της 2ης, ενώ, ο προγραμματισμός του ΓΕΝ προβλέπει ότι το πλήρωμα της 3ης FDI θα εκπαιδευτεί στη Σαλαμίνα. Μέχρι την ολοκλήρωση των παραδόσεων, αναμένεται να εγκατασταθεί στον Ναύσταθμο και ο εξομοιωτής του πλοίου.