Σε εξέλιξη βρίσκεται το σχέδιο της «Μεγάλης Επανεκκίνησης» της Ελλάδας, καθώς εκτός των άλλων έχουν βάλει στο στόχαστρο και την μείωση της αυτοκίνησης, κάτι που έτσι και αλλιώς έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι θα το πράξει.
Πριν λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε ότι στον δακτύλιο θα μπαίνουν μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πράγμα που σημαίνει ότι αποκλείονται όσα χρησιμοποιούν υγραέριο, φυσικό αέριο και όσα είναι κατηγορίας Euro 5 και Euro 6.
Πρόκειται για οχήματα που μέχρι σήμερα βάσει τεχνολογίας είχαν ελευθέρας από τον νόμο που έχει ψηφιστεί.
Όπως είπε ο Κώστας Καραμανλής «σήμερα υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα που εξαιρούνται από τον Δακτύλιο. Αυτό θα λήξει, τα μόνα αυτοκίνητα που θα μπορούν να εξαιρεθούν είναι τα ηλεκτρικά.
Γι’ αυτό άλλωστε έχει ονομαστεί “πράσινος Δακτύλιος”, εμείς θα τον ονομάσουμε “καθαρό Δακτύλιο”» ενώ προανήγγειλε και αλλαγή των γεωγραφικών ορίων του δακτυλίου.
Και σαν να μην έφτανε το πρώτο σοκ αρκετοί συγκοινωνιολόγοι παρουσίασαν την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους της Αθήνας και σαν λύση έδωσαν... την μείωση της αυτοκίνησης και την χρήση εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς όπως το ποδήλατο.
Συγκεκριμένα συγκοινωνιολόγοι και ειδικοί επιστήμονες, που μετείχαν στη σχετική έρευνα του Πρώτου Προγράμματος και στην εκπομπή «Το GPS της επικαιρότητας», σε συνεργασία με το ΕΜΠ, τοποθετήθηκαν επίσημα σε μια προσπάθεια να δώσουν απάντηση στο «γιατί υπάρχει τόση κίνηση».
Σύμφωνα με την έρευνα, οι επιστήμονες έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, υποστηρίζοντας ότι, εάν δεν ληφθούν μέτρα, η κατάσταση θα γίνει ακόμα χειρότερη και θα οδηγήσει, όπως διατείνονται, ακόμα και σε απομείωση της αξίας των ακινήτων. Η επιστροφή στην κανονικότητα οδήγησε σε αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου, τονίζεται.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ στο ΕΜΠ, Παναγιώτης Τζούρας, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020:
- Η αύξηση του φόρτου στον Κηφισό είναι 10% με 15% και στη Λεωφόρο Κηφισίας ξεπερνά το 30%.
- Οι καθυστερήσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής στον Κηφισό ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά και στην Αττική Οδό φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά.
- Καθυστερήσεις καταγράφονται και στον Περιφερειακό Υμηττού, με συνέπεια να εντείνονται καθημερινά ο εκνευρισμός και η κούραση οδηγών και επιβατών.
Ταυτόχρονα, συνεχίζουν, ο μεγάλος «χαμένος» από την πανδημία ήταν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς οι επικυρώσεις εισιτηρίων βρίσκονται περίπου στα 3/4 σε σχέση με το 2019. Έχουμε δηλαδή το 1/4 των καθημερινών επικυρώσεων, που λογικά έχει πάει στο αυτοκίνητο.
«Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, έχει δημιουργήσει την κατάσταση που ζούμε με την κίνηση στην Αθήνα» τόνισε ο κ. Τζούρας.
Την ίδια ώρα, τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών φέρονται να δείχνουν ότι το 94% των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών έχει πληρότητα κάτω του 50% και μόνο στο 2% η πληρότητα ξεπερνά το 65%.
«Υπάρχει όμως μια διαφοροποίηση κατά τις ώρες αιχμής. Δηλαδή, τα λεωφορεία περνούν πολύ γεμάτα κατά τις ώρες αιχμής και είναι σχεδόν άδεια τις υπόλοιπες ώρες. Η κινητικότητα δεν έχει μόνο χωρική διάσταση, αλλά και χρονική», επισήμανε.
«Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα, στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, “πεθαίνει”, και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία», επισήμανε ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός.
«Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Πάμε προς τα πολύ χειρότερα» εκτίμησε, περιγράφοντας διάφορες «βαρβαρότητες» που ζούμε στις πόλεις, με πρώτα «θύματα» τα παιδιά και τους ανήμπορους ή τους ηλικιωμένους.
Ζήτησε να παραδειγματιστούμε από αυτά που συμβαίνουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι πολίτες επικροτούν πολιτικές για τον περιορισμό του αυτοκινήτου και την αύξηση πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων.
Για να πειστούν οι πολίτες πως υπάρχει σοβαρό ζήτημα, γίνονται ρεπορτάζ για το κυκλοφοριακό πρόβλημα σε δρόμους πόλεων, χωρίς να αναφερθεί όμως πως εν πολλοίς αυτό οφείλεται σε πράσινα έργα!