Η Ευρωπαϊκή Ένωση, φαίνεται πως θα ακολουθήσει τον δρόμο που «χάραξε» η Βρετανία, καθώς εξετάζει να κλείσουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια για τα ρωσικά πλοία.
Στο πλαίσιο αυτό, τα συναρμόδια υπουργεία των χωρών - μελών της ΕΕ πραγματοποίησαν τα δύο τελευταία 24ωρα σειρά τηλεδιασκέψεων, χωρίς ωστόσο να λάβουν ακόμη οριστικές αποφάσεις.
Βασική πηγή προβληματισμού αποτελεί η εφαρμογή ενός καθολικού απαγορευτικού στα πλοία, δεδομένου ότι στη ναυτιλία σε αντίθεση με τις αερομεταφορές δεν είναι εύκολο να συνδέσεις ένα πλοίο με μία χώρα, με εξαίρεση όσα πλοία φέρουν τη σημαία της χώρας.
Προβληματισμός υπάρχει και για το κατά πόσο ένα καθολικό απαγορευτικό θα αφορά και τα φορτία των πλοίων. Σε μια τέτοια περίπτωση δεν θα μπορεί να προσεγγίσει ευρωπαϊκό λιμάνι πλοίο που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο, άνθρακα, σιτηρά κ.λπ.
Ήδη, ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το «Fedor Litke», μεταφορικής ικανότητας 172.600 κυβικών μέτρων, πρόκειται να φτάσει στον τερματικό σταθμό Isle of Grain στα νοτιοανατολικά του Ηνωμένου Βασιλείου στις 6 Μαρτίου.
Το εν λόγω πλοίο ανήκει στην ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία Dynagas, φέρει κυπριακή σημαία και μεταφέρει ρωσικό LNG για λογαριασμό του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο από χθες προτρέπει τα βρετανικά λιμάνια να απαγορεύσουν τις προσεγγίσεις σε ρωσικά πλοία. Το πλοίο φόρτωσε στον τερματικό σταθμό Yamal LNG, το οποίο ελέγχεται από τη ρωσική εταιρεία φυσικού αερίου Novatek, στις 27 Φεβρουαρίου.
Επίσης άλλα φορτία από το Yamal LNG έχουν επίσης προγραμματιστεί να φτάσουν σε ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς στη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Πάντως αυτό που εξετάζεται είναι να απαγορευτεί ο κατάπλους σε πλοίο που ανήκει σε εταιρεία που είναι σε “μαύρη λίστα” listed, ή ο φορτωτής (ιδιοκτήτης του φορτίου) να είναι εταιρεία που βρίσκεται στην λίστα των απαγορευμένων ρωσικών εταιριών ή το φορτίο να προέρχεται από περιοχές που έχουν προσαρτηθεί από τους Ρώσους, (Κριμαία, Ντουμπάζ ή Λουγκανσκ).