Στην Ελλάδα είναι γνωστό ότι για την εξυπηρέτηση των στόχων της Τουρκικής "Γαλάζιας Πατρίδας", τον σημαντικότερο ρόλο θα διαδραματίσει το Πολεμικό Ναυτικό των "γειτόνων", με τις φρεγάτες τους να αποτελούν μια λίαν σημαντική δύναμη, ώστε να επιχειρήσει η Άγκυρα την αμφισβήτηση της κυριαρχίας μας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο.
Το Τουρκικό Ναυτικό ξεκίνησε το έργο φρεγάτας κλάσης Stack, το οποίο αποτελεί μέρος της MİLGEM, το 2017 για την ανανέωση του στόλου των φρεγατών του.
Ένταξη στο Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό τεσσάρων (4) πλοίων
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε ο εξοπλισμός του πρώτου πλοίου της κλάσης (F-515) ,της φρεγάτας TCG ISTANBUL, η οποία μαζί με τα TCG DERYA, TCG First Lieutenant Arif Ekmekçi και MARLIN SİDA, θα ενταχθούν στην δύναμη του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού σε επίσημη εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 19 Ιανουαρίου, το οποίο επισημαίνει:
"Η Διοίκηση των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων δυναμώνει με ναυτικές πλατφόρμες που έχουν κατασκευαστεί με τοπικούς και εθνικούς πόρους. Στην τελετή που θα πραγματοποιηθεί αυτή την εβδομάδα με τη συμμετοχή του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στον κατάλογο θα συμπεριληφθούν 4 νέες ναυτικές πλατφόρμες.
Οι ναυτικές πλατφόρμες που θα συμπεριληφθούν στην απογραφή είναι οι εξής:
Η TCG İSTANBUL (F-515), η 5η του Προγράμματος MİLGEM και η πρώτη από τις φρεγάτες STACK CLASS, είναι η πρώτη φρεγάτα της Τουρκίας που σχεδιάστηκε με εθνικούς πόρους και παράγεται με εγχώριους πόρους.
TCG DERYA (A-1590) Maritime Replenishment Combat Support Ship (DİMDEG), το οποίο είναι η μεγαλύτερη ναυτική πλατφόρμα του τουρκικού ναυτικού μετά το αμφίβιο επιθετικό πλοίο TCG ANADOLU (L400).
TCG Ανθυπολοχαγός Arif Ekmekçi (A-575) Πλοίο Υποστήριξης Επιμελητείας
MARLIN Armed Unmanned Marine Vehicle (SİDA), το οποίο είναι το πρώτο στον κόσμο USV με την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου.
Από την άλλη πλευρά, φέτος το υποβρύχιο TCG PİRİREİS, το πρώτο υποβρύχιο της κλάσης Reis, θα συμπεριληφθεί στην απογραφή με το New Type Submarine Project, ενώ το TCG AKHİSAR και το TCG KOÇHİSAR , τα πρώτα από τα Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσης Κατηγορίας HİSAR, αναμένεται να μπουν φέτος στον κατάλογο της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων.
Παράλληλα συνεχίζονται οι κατασκευαστικές δραστηριότητες των 3 φρεγατών κλάσης STIF, ενώ αναμένεται να υπογραφούν στο άμεσο μέλλον συμβάσεις για τις 4 Φρεγάτες κλάσης STACK για τις οποίες ελήφθη η απόφαση στη SSİK."
Μελλοντικές Φρεγάτες του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού
Αυτές είναι:
(F-515) TCG ISTANBUL (παραδίδεται επισήμως στις 19 Ιανουαρίου 2024)
(F-516) TCG İZMİR (υπογράφηκε σύμβαση)
(F-517) TCG İÇEL (υπογράφηκε η σύμβαση)
(F-518) TCG IZMIT (υπογράφηκε σύμβαση)
Γενικά χαρακτηριστικά φρεγατών
Μήκος: 113,2 μέτρα
Πλάτος: 14,4 μέτρα
Βύθισμα: 4,05 μέτρα
Εκτόπισμα: 3.000 τόνοι πλήρως φορτωμένο
Κύρια πρόωση: 2 μονάδες κινητήρων ντίζελ 5766 ίππων από την MTU, 1 μονάδα αεριοστροβίλων LM2500 από την General Electric
Πλήρωμα: 123
Οπλικά Συστήματα: 1 76mm (παραγωγή Oto Melara στο πρώτο πλοίο, παραγωγή MKE στα υπόλοιπα πλοία) πυροβόλο, 16 αντιπλοϊκοί πύραυλοι ROKETSAN Atmaca, 16 πύραυλοι αεράμυνας HİSAR-RF σε 16 εκτοξευτές ROKETSAN MIDLAS, 1 35mm CIWSk, 1 35mm CIWSk, 25mm STOP
Εύρος πλεύσης: 5.700 ναυτικά μίλια με 14 κόμβους
Ταχύτητα: 29 κόμβοι
Οι εν λόγω φρεγάτες αποτελούν τη βάση του μελλοντικού στόλου φρεγατών των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων. Προβλέπεται ότι οι 4 φρεγάτες θα τεθούν σε λειτουργία έως το 2027.
Παράλληλα ξεκίνησε το «Έργο εκσυγχρονισμού μισής ζωής φρεγάτας κλάσης BARBAROS». Με τον εκσυγχρονισμό σχεδιάζεται η χρήση των πλοίων για πολλά χρόνια.
Φρεγάτες κλάσης Barbaros (MEKO-200TN-IIA/B)
(F-244) TCG BARBAROS (παραγγελία στις 23 Μαΐου 1997)
(F-245) ORUÇREİS (παραγγελία στις 23 Μαΐου 1997)
(F-246) SALİHREİS (παραγγέλθηκε στις 22 Ιουλίου 1998)
(F-247) KEMALREİS (παραγγελία στις 08 Ιουνίου 2000)
Γενικά χαρακτηριστικά των φρεγατών κλάσης Barbaros
Μήκος: (ΙΙ-Α) 116,7 μέτρα, (ΙΙ-Β) 118 μέτρα
Πλάτος: 14,8 μέτρα
Βύθισμα: 4,25 μέτρα
Εκτόπισμα: 3.350 τόνοι
Κύρια πρόωση: Δύο κινητήρες αεριοστροβίλου LM2500 που κατασκευάζονται από την General Electric και 2 κινητήρες ντίζελ 20V1163 που κατασκευάζονται από την MTU
Πλήρωμα: 170 άτομα
Οπλικά συστήματα: 1 πυροβόλο Mk-45 127 mm, 8 αντιπλοϊκοί πύραυλοι RGM-84 Harpoon, 3 25 mm Sea Zenith CIWS (8 σε δύο πλοία, 16 σε δύο πλοία) πυραυλικό σύστημα αεράμυνας Mk-41
Εύρος πλεύσης: 4.100 ναυτικά μίλια με 18 κόμβους
Ταχύτητα: (με κινητήρα αεριοστροβίλου) 32 κόμβοι (59 km/h), (με κινητήρα ντίζελ) 22 κόμβοι (41 km/h)
Οι φρεγάτες κλάσης Barbaros είναι οι πιο σύγχρονες και νεότερες φρεγάτες που υπηρετούν ενεργά στις τουρκικές ναυτικές δυνάμεις. Η μέση ηλικία των πλοίων είναι 25 έτη .
Καθώς τα πλοία προγραμματίζεται να εξυπηρετούν για πολλά χρόνια, το «BARBAROS Class Frigate Half-Life Modernization Project» ξεκίνησε το 2017. Στο πλαίσιο του έργου θα ανανεωθούν τα όπλα και τα ηλεκτρονικά συστήματα των πλοίων.
Περισσότερες από τις μισές φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού είναι άνω των 30 ετών και περιμένουν να αντικατασταθούν. Ο μέσος όρος ηλικίας των φρεγατών στο τουρκικό ναυτικό είναι τα 36 έτη.
Το τρέχον απόθεμα φρεγατών του Τουρκικού Ναυτικού συμπληρώνουν οι:
Φρεγάτες κλάσης Gabya
(F-490) TCG GAZİANTEP (παραγγελία στις 24 Ιουλίου 1998)
(F-491) TCG GİRESUN (παραγγέλθηκε στις 24 Ιουλίου 1998)
(F-492) TCG GEMLIK (παραγγελία στις 27 Αυγούστου 1998)
(F-493) TCG GELİBOLU (παραγγελία στις 22 Ιουλίου 1999)
(F-494) TCG GÖKÇEADA (Ανατέθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1999)
(F-495) TCG GEDİZ (Παραγγελία στις 01 Σεπτεμβρίου 2001)
(F-496) TCG GOKOVA (παραγγελία στις 11 Απριλίου 2002)
(F-497) TCG GÖKSU (παραγγελία στις 04 Απριλίου 2003)
Φρεγάτες κλάσης Yavuz (MEKO-200TN)
(F-240) TCG YAVUZ (παραγγελία στις 17 Ιουλίου 1987)
(F-241) TURGUTREIS (ανατέθηκε στις 4 Φεβρουαρίου 1988)
(F-242) FATIH (ανατέθηκε στις 22 Ιουλίου 1988)
(F-243) YILDIRIM (παραγγελία στις 21 Ιουλίου 1989)
Η διαμερισμάτωση του Αιγαίου και η επίδραση των φρεγατών κλάσεως ISTANBUL
H προσθήκη των φρεγατών κλάσεως Istanbul στον τουρκικό στόλο, δημιουργεί λίαν αυξημένες δυνατότητες αεράμυνας θαλάσσιας περιοχής στο Αιγαίο, καλύπτοντας και τα υπόλοιπα πλοία επιφανείας του τουρκικού στόλου, αλλά και συνθήκες άρνησης περιοχής για τον Ελληνικό στόλο.
Παράλληλα οι Τούρκοι επιχειρούν να δημιουργήσουν με τους ATMACA που θα εγκαταστήσουν στα μικρασιατικά παράλια , συνθήκες άρνησης περιοχης (area denial) σε τμήματα του Αιγαίου ή ακόμη και άρνηση πρόσβασης (anti-access ) σε μεγάλο τμήμα του Αρχιπελάγους, για το Πολεμικό Ναυτικό μας, ενώ με τους αντιαεροπορικούς πυραύλους SIPER που θα εγκαταστήσουν στις ίδιες περίπου περιοχές θα επιχειρήσουν να ασκήσουν έλεγχο στον εναέριο χώρο των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων.
Η προσθήκη των φρεγατών κλάσεως Istanbul στον τουρκικό στόλο, οι οποίες χάρη στο σύστημα MIDLAS θα δύνανται να εκτοξεύσουν έως και 64 πυραύλους αεράμυνας καθώς και τους αντιπλοϊκούς πύραυλους ATMACA, αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο και ιδιαίτερα σε μέρη αυτού που δεν υφίσταται πυκνό νησιωτικό σύμπλεγμα, δημιουργώντας λίαν αυξημένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, καλύπτοντας και τα υπόλοιπα πλοία επιφανείας του τουρκικού στόλου, αλλά και συνθήκες άρνησης περιοχης (area denial) για τον Ελληνικό στόλο.
Αυτές οι περιοχές του Αιγαίου είναι:
1. Σποράδες-Αγιος Ευστράτιος-Λήμνος-Λέσβος-Χίος-Σκύρος- Σποράδες
2. Σάμος-Ικαρία-Μύκονος-Τήνος-'Άνδρος-Εύβοια-Σκύρος-Χίος
3. Σαντορίνη-Κρήτη-Κάσος-Κάρπαθος-Ρόδος-Τήλος-Αστυπάλαια-Σαντορίνη
4. Κρήτη-Κάσος-Κάρπαθος-Ρόδος- Ρώ- Καστελόριζο- Στρογγύλη -Κρήτη
5. Νοτίως της Κρήτης
6. Λήμνος- Ίμβρος-Σαμοθράκη- Θάσος -Χαλκιδική-Λήμνος στην οποία εμπεριέχεται η γνωστή για τα τεράστια πετρελαϊκά υποθαλάσσια κοιτάσματα, περιοχή του "Μπάμπουρα".