Ο Θανάσης και ο Γιώργος, φοιτητές από τις Σέρρες που ζουν στη Θεσσαλονίκη, εντυπωσιάστηκαν που σ’ έναν δημόσιο χώρο και μάλιστα σε ένα από τα πιο δημοφιλή σημεία της πόλης υπάρχει μια εικαστική έκθεση.
«Είναι πολύ καλή ιδέα», λένε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και εκφράζουν την επιθυμία να υπάρξουν περισσότερες τέτοιες πρωτοβουλίες στους δημόσιους χώρους της πόλης. «Νομίζω ότι οι δήμοι θα έπρεπε να προωθούν περισσότερο την τέχνη, γιατί ιδιαίτερα αυτήν την εποχή είναι πιο δύσκολο για τον κάθε καλλιτέχνη να προωθήσει το έργο του», σημειώνει ο Γιώργος. «Απαντώντας» σε τέτοιες φωνές, η αντιδημαρχία Θεσσαλονίκης «αγκάλιασε» αμέσως την πρόταση της εικαστικού Χρύσας Μπαρτζόκα να φιλοξενηθεί η έκθεση «Επίμονη Τέχνη» στο Γυάλινο Περίπτερο της Ν. Παραλίας.
«Ξαφνιάστηκα ευχάριστα όταν άκουσα την πρόταση της Χρύσας Μπαρτζόκα», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, Μαρία Καραγιάννη, προσθέτοντας ότι ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας, με όλους τους χώρους πολιτισμού να είναι κλειστοί, αποτελεί «μια νότα αισιοδοξίας να μπορείς με ασφάλεια ν’ απολαύσεις έργα τέχνης σ’ ένα από τα πιο όμορφα σημεία της πόλης».
Στην «ανάσα» που δίνει η έκθεση στην παραλία αναφέρεται και η Ειρήνη Λαζαρίδου, ζωγράφος- αγιογράφος, μέλος της ομάδας των Επίμονων Καλλιτεχνών, η οποία συμμετέχει στην έκθεση με το έργο «Η Εύα στον παράδεισο». «Είναι ό,τι καλύτερο μαζί με τη βόλτα στην παραλία να βλέπει κάποιος και τέχνη», επισημαίνει.
Στην πανδημία «απαντάμε» με χρώμα
Στην έκθεση «Επίμονη τέχνη» συμμετέχουν 35 καλλιτέχνες -από τη Θεσσαλονίκη κυρίως, αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας- με έργα που δημιούργησαν μέσα στην πανδημία. «Κάποιες φορές δεν μπορείς να απεγκλωβιστείς από μια σκληρή πραγματικότητα. Η αρχή της καραντίνας ήταν για μένα ένα σοκ. Δεν μπορούσα να ζωγραφίσω. Από ένα σημείο και μετά αποφάσισα να “επαναστατήσω” με χρώμα», τονίζει η Χρύσα Μπαρτζόκα.
Το ίδιο συνέβη στους περισσότερους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση. «Είναι όλα τα έργα εμπνευσμένα από την περίοδο που περάσαμε. Άλλος εμπνεύστηκε από το χρώμα και άλλος από την καταχνιά», σημειώνει η καλλιτέχνης, προσθέτοντας ότι τα περισσότερα βγάζουν ένα κλίμα αισιοδοξίας. «Αν δεν είμαστε αισιόδοξοι δεν υπάρχει εξέλιξη», τονίζει.
Η «Εύα στον παράδεισο» της Ειρήνης Λαζαρίδου -επίσης δημιουργία εν μέσω πανδημίας- αναδεικνύει, σύμφωνα με την καλλιτέχνη, «την υπομονή για την επόμενη μέρα μετά το αμάρτημα». Τη χαρά της που σε μια τέτοια δύσκολη περίοδο συμμετέχει στη συγκεκριμένη έκθεση εκφράζει και η φωτογράφος Μάιρα Παλτίδου, σημειώνοντας ότι επειδή σε αυτή τη συνθήκη είναι δύσκολο για έναν καλλιτέχνη να δημιουργήσει και να εκφραστεί, αυτή η έκθεση της έδωσε μια «αίσθηση ελευθερίας».
Η τέχνη στον δημόσιο χώρο της Θεσσαλονίκης
«Το όραμά μας για τη Θεσσαλονίκη είναι η τέχνη να μπει στον δημόσιο χώρο», σημειώνει η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού και ήδη συζητά με τους Επίμονους Καλλιτέχνες κάποιες προτάσεις, όπως το «ντύσιμο» στάσεων του ΟΑΣΘ. Εξάλλου, η Χρύσα Μπαρτζόκα οραματίζεται «μια Θεσσαλονίκη, καλλιτεχνούπολη, όπως της αρμόζει». Σ’ αυτή τη λογική εντάσσεται και το πρότζεκτ «Επίμονη Τέχνη», στόχος του οποίου είναι σύμφωνα με την εμπνεύστριά του «να παρεμβαίνει σε κρίσιμους καιρούς, και με την ανάγκη μας ως καλλιτέχνες να εκφράσουμε τα ανομολόγητα από τους πολλούς, να εκφραστούμε αλλά και να τοποθετηθούμε στο δημόσιο χώρο με την Τέχνη μας».
Ταυτόχρονα με την έκθεση στο Γυάλινο Περίπτερο, αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη μια συζήτηση της αντιδημαρχίας Πολιτισμού με φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών για αξιοποίηση των ΚΑΦΑΟ, όπως και μια συνεργασία με εταιρεία χρωμάτων ώστε να γίνουν έργα τέχνης σε μεγάλους τοίχους κτιρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης. Εκτός από τις εικαστικές παρεμβάσεις σχεδιάζονται και άλλες πολιτιστικές δράσεις, ιδιαίτερα στη Β' δημοτική κοινότητα. «Θέλουμε, όταν το επιτρέψουν οι υγειονομικές συνθήκες, να πραγματοποιήσουμε μουσικές και χορευτικές εκδηλώσεις για να δώσουμε ζωντάνια και σε αυτές τις περιοχές», επισημαίνει η κ. Καραγιάννη.