Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Ατμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα: Το 2023 πνιγόμαστε στο καυσαέριο

Ειδικά όμως στην ελληνική πρωτεύουσα, τα επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων υπερβαίνουν κατά πολύ το ασφαλές όριο σύμφωνα με έναν πανευρωπαϊκό χάρτη της Guardian.

Μια μελέτη του ερευνητικού ινστιτούτου ISGlobal στη Βαρκελώνη σε 800 ευρωπαϊκές πόλεις (The Lancet) έδειξε τους βασικούς παράγοντες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ποιοι είναι αυτοί;

Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να αναπνέουμε καθαρό αέρα;

Στουρνάρας: Οι κυβερνήσεις πρέπει τώρα να ρίξουν τον πληθωρισμό

1. Οικιακή θέρμανση: Η καύση στερεών υλικών είναι η πλέον ρυπογόνος μέθοδος. Μάλιστα το κόστος των προβλημάτων υγείας με τα οποία συνδέεται υπολογίζεται, ετησίως και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στα 29 δισεκατομμύρια ευρώ (στοιχεία για το 2018). Ειδικότερα, η καύση κάρβουνου, ξύλου και τύρφης συνδέεται με υψηλά ποσοστά ρυπογόνων σωματιδίων στον αέρα, και σε μεγάλα αστικά κέντρα και σε αγροτικές περιοχές.

2. Αγροτική παραγωγή: Η αμμωνία που απελευθερώνεται από λιπάσματα αλλά και τα ζωικά απόβλητα ρυπαίνουν όχι μόνο τον αέρα αλλά και τον υδροφόρο ορίζοντα. Ένας ακόμα λόγος να στραφούμε προς πιο φυσικές μεθόδους καλλιέργειας και χαμηλότερη κατανάλωση ζωικών προϊόντων.

3. Βιομηχανική παραγωγή: Στοιχεία δείχνουν βελτίωση της δημόσιας υγείας μετά την αναστολή της λειτουργίας εργοστασιακών μονάδων σε συγκεκριμένες περιοχές. Επομένως παρά τον αυστηρότερο περιβαλλοντικό έλεγχο στον οποίο υπόκειται η βιομηχανία τα τελευταία χρόνια, σε κάποιο βαθμό η ρυπογόνος δράση της παραμένει. Ο George Thurston, καθηγητής στην Ιατρική Σχολή Γκρόσμαν του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, σχολίασε ότι «πρέπει να επικεντρώσουμε τις προσπάθειές μας στον περιορισμό των πλέον βλαβερών σωματιδίων, τα οποία προέρχονται από την καύση στερεών υλικών και τις βιομηχανικές διαδικασίες. Οι καταγεγραμμένες συνέπειές τους στην υγεία περιλαμβάνουν αυξημένους θανάτους από καρδιαγγειακές παθήσεις, περισσότερα περιστατικά εισαγωγής στο νοσοκομείο και επισκέψεις στα επείγοντα, καθώς και περισσότερες κρίσεις άσθματος σε παιδιά».

4. Μετακινήσεις οχημάτων στους δρόμους: Μπορεί οι καταλύτες, τα φίλτρα και άλλες τεχνολογίες να έχουν κάνει πιο καθαρές τις εκπομπές αερίων αλλά ακόμα και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συντελούν, σε κάποιο βαθμό, στη ρύπανση, εξαιτίας των φρένων τους και της τριβής των ελαστικών με την άσφαλτο. Ο καθηγητής του Imperial College του Λονδίνου Dr Will Hicks μάς δίνει έναν ακόμα λόγο, πέρα από την ασφάλεια, να κατεβάσουμε ταχύτητες οδήγησης: για να συμβάλουμε στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

5. Μεταφορές προϊόντων: Η Ευρώπη δεν υποδέχεται μόνο εμπορικές αποστολές αλλά και αποτελεί βασική διόδό τους. Ωστόσο τα εμπορικά οχήματα που κινούνται διά ξηράς και θαλάσσης εκτιμάται ότι επιβαρύνουν σημαντικά την ατμόσφαιρα με ρύπους. Έτσι ο Dr Matthew Loxham, καθηγητής του Πανεπιστήμιου του Σαουθάμπτον, προβλέπει ένα μέλλον με πιο εκτεταμένη χρήση εναλλακτικών πηγών ενέργειας όπως το φυσικό αέριο, το υδρογόνο, ο ηλεκτρισμός και η πυρηνική ενέργεια, καθεμία από τις οποίες συνοδεύεται βέβαια από τις δικές της αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας.

Τι μπορεί να κάνει ο καθένας μας;

-Περιορισμός της θέρμανσης των σπιτιών μας με καύση στερεών υλικών όπως τα ξύλα στο τζάκι.

-Οδήγηση σε χαμηλότερες ταχύτητες και, όπου είναι δυνατό, χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς όπως το ποδήλατο.

-Όταν επιλέγουμε να μετακινηθούμε πεζοί μέσα από δρόμους χαμηλότερης κυκλοφορίας εκτιθέμεθα οι ίδιοι σε χαμηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

-Φυσικά, όταν πρόκειται για παράγοντες όπως η μεταφορά προϊόντων, η αγροτική παραγωγή και η βιομηχανία, οι ιδιωτικές και κρατικές ρυθμίσεις πρέπει να εκτείνονται σε ευρεία κλίμακα.

Tags
Back to top button