Του Κώστα Κομποθέκρα
Σε μαζική παραγωγή μπαίνει το ρωσικό υπερμαχητικό Τ-50 λόγω της αυξανόμενης προ-πολεμικής κατάστασης που επικρατεί με το ΝΑΤΟ. Όπως έγινε γνωστό από τη Μόσχα έτοιμο είναι το σύστημα αναγνώρισης φίλιων ή εχθρικών μαχητικών, το νέο σύστημα εκτίναξης πιλότου καθώς και οι στολές anti-g (εξισορρόπησης πίεσης). Η είδηση ουσιαστικά έρχεται να προστεθεί στην αποκάλυψη του άρθρου μας τα πέντε πρώτα Τ-50 θα παραδοθούν φέτος στις Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις.
Σύμφωνα με το Κρεμλίνο «το 2021 η Ρωσία θα αλλάξει το δόγμα της καθώς οι συμβατικές της δυνάμεις θα έχουν αυξήσει την ικανότητα τους κατά 4 φορές. Αυτό θα δώσει την δυνατότητα στη Ρωσία να επιλύει κάθε είδους σύγκρουση με συμβατικά μέσα»
Όπως γίνεται κατανοητό το «παράθυρο της ευκαιρίας» είναι τώρα για τις ΗΠΑ.
Πιο αναλυτικά, το Κατασκευαστικό Γραφείο Οργάνων (ΚΓΟ) (εργοστάσιο οπλικών συστημάτων του συμπλέγματος της ρωσικής αμυντικής βιομηχανίας), ανακοίνωσε την ανάπτυξη συστήματος αναγνώρισης «φίλου ή εχθρού» (Identification Friend or Foe) ή IFF για τα υπερμαχητικά Su-35S και Τ-50 PAK FA καθώς και για το μεταγωγικό IL-76. Το νέο σύστημα αποσκοπεί στον προσδιορισμό της χώρας προέλευσης στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών, προκειμένου για την προστασία των ρωσικών πολιτικών αεροσκαφών από φίλια πυρά.
Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του νέου συστήματος IFF, την ανάπτυξη των οποίων έχει επιμεληθεί το Κεντρικό Ινστιτούτο Ερευνών Οικονομικών, Πληροφορικής και Συστημάτων Ελέγχου με έδρα την Μόσχα, είναι η προστασία από παρεμβολές ραδιοσυχνοτήτων καθώς και αναβαθμισμένη ηλεκτρονική απόκρυψη.
Όπως δήλωσε η πρώτη αναπληρωτής Γενική Διευθύντρια του Ινστιτούτου, Ίννα Γκριγκορένκο, «τα υπάρχοντα συστήματα IFF θεωρούνται ήδη ξεπερασμένα, αφού με την αυξημένη ισχύ που εκπέμπουν γίνονται εύκολα ορατά από τον εχθρό. Το νέο σύστημα αναγνώρισης έχει «αυξήσει σημαντικά την ανάλυση εμβέλειας ( ικανότητα του ραντάρ να διακρίνει ανάμεσα σε δύο στόχους που βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση αλλά σε διαφορετική απόσταση ), εξασφαλίζει προστασία από παρεμβολές και έχει μειωμένη ισχύ εξόδου (output power)».
Το 2016 το νέο σύστημα δοκιμάστηκε επιτυχώς σε σενάρια υψηλών θερμοκρασιών και μηχανικών βλαβών.
Επιπλέον αναβαθμίστηκε το σύστημα εκτίναξης πιλότου για το Τ-50 PAK FA καθώς και στολές anti-g (εξισορρόπησης πίεσης).
Όπως δήλωσε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας υπήρξε σημαντική βελτίωση στο σύστημα εκτίναξης σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις.
Το νέο σύστημα βολεύει ακόμα και τους ψηλούς πιλότους, με το επιτρεπτό βάρος του πιλότου να κυμαίνεται ανάμεσα σε 45-110 κιλά.
Χάρη σε ενσωματωμένο αισθητήρα, το σύστημα θα μπορεί να ανοίγει το αλεξίπτωτο αυτόματα ακόμα και χωρίς καμία πληροφορία για την ταχύτητα του μαχητικού από τα όργανα ελέγχου.
Ακόμα το ύψος του καθίσματος μειώθηκε, ενώ πλέον ο πιλότος έχει την δυνατότητα εκτίναξης ακόμα και στην φάση της προσγείωσης ή της απογείωσης. Βέβαια στην περίπτωση αυτή η εκτίναξη δεν γίνεται αυτόματα αλλά ελέγχεται από τον πιλότο. Παρ’ όλα αυτά , τα τεχνικά επιτελεία εργάζονται πάνω στην αυτόματη εκτίναξη και υπό τέτοιες συνθήκες.
Όπως δήλωσε ο γενικός διευθυντής «σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ο πιλότος δεν μπορεί να έχει αντίληψη του ύψους και της ταχύτητας του μαχητικού, οπότε αδυνατεί να πάρει την σωστή απόφαση. Έτσι κρίνεται αναγκαία η ανάπτυξη ενός συστήματος που θα αναλύει την κατάσταση και θα δρα ανάλογα για λογαριασμό του πιλότου.
Δόθηκε επίσης έμφαση στην ανάπτυξη νέας στολής εξισορρόπησης πίεσης για τους πιλότους του PAK FA. H νέα στολή κρίθηκε απαραίτητη αφού η καταπόνηση του πιλότου στα μαχητικά πέμπτης γενιάς είναι αρκετά μεγαλύτερη από την αντίστοιχη στα μαχητικά τέταρτης γενιάς.
Η στολή περιέχει αεροθάλαμους για τα πόδια, την κοιλιακή χώρα και τα χέρια του πιλότου, οι οποίοι φουσκώνουν, αποτρέποντας έτσι την εκροή του αίματος από το κεφάλι, αφού κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε λιποθυμία. Η στολή θα επιτρέψει στους πιλότους να κάνουν ελιγμούς διαρκείας 30-40 δευτερολέπτων, σε συνθήκες φορτίου 9G. Ο ενσωματωμένος αισθητήρας, επεξεργάζεται τα δεδομένα και διοχετεύει αέρα στην στολή πριν την υπερφόρτιση.
Το μόνο αρνητικό είναι ότι κατά τις πρώτες δοκιμές, οι πιλότοι παραπονέθηκαν ότι η στολή είναι στενή και αναπτύσσει υψηλή θερμοκρασία. Επομένως, όπως δήλωσε ο γενικός διευθυντής, «στόχος μας είναι να κάνουμε την στολή πιο άνετη για τον πιλότο χωρίς να απωλέσουμε τα προτερήματά της».
Δείτε βίντεο με την δοκιμή που πραγματοποίησε η United Aircraft Corporation (UAC) στο πυροβόλο του νέου μαχητικού Sukhoi T-50.
Το βίντεο δείχνει το πυροβόλο 9-А1-4071K 30 χλστ. σε σταθερή βάση πραγματοποιώντας τις βολές.
Για πρώτη φορά βίντεο και στα…Ελληνικά.