"Η Ελλάδα πουλάει δύο κρατικά λιμάνια", είναι ο τίτλος , το οποίο στη συνέχεια αναφέρει ότι "οι ελληνικές αρχές έθεσαν προς πώληση τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας. Αναμένουν να τα πουλήσουν σε επενδυτές.Μέχρι τις 29 Ιουλίου λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στον διαγωνισμό για την απόκτηση λιμένων"
Ωστόσο ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ.Πολίτης αναφερόμενος στις εξελίξεις για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Αλεξανδρούπολης ανέφερε ως ημερομηνίες δημοπράτησής τους, στις 5 Αυγούστου και στις 29 Ιουλίου αντίστοιχα
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνει και την Εγνατία Οδό στη συνέχεια όπου αναμένεται να γίνει η ολοκλήρωση των χρηματοδοτικών και κατασκευαστικών συμφωνιών και κατάθεσή τους μαζί με τα υπόλοιπα έγγραφα του διαγωνισμού στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης.
, είχαμε αναφερθεί στο πως θα επηρεστούν οι σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας από την δημοπράτηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, με την Αλβανία να αποτελεί το plan B των ΗΠΑ
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι Ελληνοαμερικανικές σχέσεις βρίσκονται στο απώγειό τους, σε αντίθεση με τις αμερικανοτουρκικές που βρίσκονται ίσως στη χειρότερη φάση τους τα τελευταία 2 χρόνια.
Οι ΗΠΑ βλέποντας την αντιαμερικανική στάση του Ερντογάν και την προσέγγισή του με τη Ρωσία, ύστερα από την αγορά των S-400 τον τιμώρησαν, αρχικά επιβάλλοντας του κυρώσεις για αυτό και στη συνέχεια δε δίστασαν, παρά το γεγονός ότι τουρκικές εταιρείες που μετείχαν στο πρόγραμμα του μαχητικού 5ης γενιάς F-35 κατασκεύαζαν εκατοντάδες απαρτία του, να "πετάξουν" την Τουρκία εκτός του εν λόγω προγράμματος.
Παράλληλα οι ΗΠΑ εγκατέλειψαν την Τουρκία σταδιακά και είδαν την Ελλάδα ως χώρα αγκυροβόλιο για τα συμφέροντά τους σε Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια, Μ. Ανατολή, ΝΑ Μεσόγειο και Β. Αφρική.
Αυτό όπως αντιλαμβανόμαστε έχει πολλαπλά και σημαντικά οφέλη για τη χώρα μας, τόσο σε εξοπλιστικά ζητήματα όσο και σε θέματα Εθνικής Ασφάλειας ,με την Αλεξανδρούπολη να παίζει κομβικό ρόλο μετά τη "απόβαση" τεράστιων στρατιωτικών δυνάμεων των ΗΠΑ στην πόλη και τη χρήση της ως κέντρο διαμετακόμισης Αμερικανικών δυνάμεων προς την Ανατολική Ευρώπη και Βαλκάνια.
Επίσης λόγω θέσεως της Αλεξανδρούπολης, τα παραπάνω ενοχλούν τους Τούρκους που αντιλαμβάνονται ότι τα επεκτατικά επιθετικά τους σχέδια για τη Θράκη μας σκοντάφτουν, ενώ παράλληλα μειώνεται σημαντικά η στρατηγική σημασία των στενών της Κωνσταντινούπολης, τα οποία θα μπορούν οι ΗΠΑ να ελέγχουν μέσω της Αλεξανδρούπολης.
Παράλληλα σε συγκερασμό με τις υπόλοιπες Αμερικανικές βάσεις σε Σούδα, Βόλο, Λάρισα, ο κίνδυνος γενικευμένου πολέμου Τουρκίας-Ελλάδας στο Αιγαίο , περιορίζεται
Λιμένας Αλεξανδρούπολης
Η Αλεξανδρούπολη είναι σημαντική για τις ΗΠΑ για δύο λόγους, ο ένας είναι το Σιδηροδρομικό δίκτυο, και ο δεύτερος η Εγνατία Οδός σε συνδυασμό τις κάθετες οδούς σε αυτή. Έχοντας τα δύο αυτά δίκτυα μπορούν να μεταφέρουν άμεσα δυνάμεις στις περιοχές ενδιαφέροντος.
Στη φάση του διαγωνισμού για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχουν προκριθεί τα εξής σχήματα: 1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, 2) Κοινοπραξία CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO A.E. – BOLLORE AFRICA LOGISTICS, 3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.
Πειραιάς και Θεσσαλονίκη σαν λιμάνια βρίσκονται σε Κινεζικά χέρια, κάτι που αν γίνει για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις Ελληνοαμερικανικές σχέσεις
Ιδίως αν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης "πέσει" σε Κινεζικά ή Ρωσικά χέρια, αυτό πρακτικά θα σήμαινε πως όταν οι Αμερικανοί θα μετακινούν δυνάμεις από το λιμάνι θα πρέπει να συνεργάζονται με Κινέζους και Ρώσους.
Σε αυτή την περίπτωση είναι βέβαιο πως οι τελευταίοι θα δημιουργούν τεράστια προβλήματα στις διαδικασίες, και το κυριότερο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες διακίνησης, υλικού.
Το Δυρράχιο είναι το Plan B των ΗΠΑ
Για την συγκεκριμένη περίπτωση το λιγότερο κόστος για τις ΗΠΑ θα είναι να αντικαταστήσουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με το λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία, την Εγνατία οδό να την αντικαταστήσουν με το Οδικό Διάδρομο VIII που ενώνει την Αδριατική με τη Μαύρη Θάλασσα, και το κατά μία ημέρα πιο αργό Σιδηροδρομικό δίκτυο Αλβανίας – Σκοπίων – Βουλγαρίας.
Επισημαίνουμε ότι στις 15 Ιουλίου 2021, η Βουλή των Σκοπίων ψήφισε για την κατασκευή του Οδικού Διαδρόμου VIII ενώ το έργο ανέλαβε να το κατασκευάσει η αμερικανική εταιρεία Bechtel & Enka, ενώ , οι Πρέσβεις των ΗΠΑ σε Σκόπια και Τίρανα, βρέθηκαν στο συνοριακό πέρασμα Kjafasan.
Αν οι Αμερικανοί εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν την Αλεξανδρούπολη μόνο ως εργαλείο για την μεταφορά στρατευμάτων, τότε ανά πάσα στιγμή αυτό θα το αλλάξουν και θα χρησιμοποιούν πλέον το Αλβανικό λιμάνι, του Δυρραχίου μάλλον ή του Αυλώνα, αν και το πρώτο φαίνεται επικρατέστερο λόγω των προετοιμασιών που διενεργούνται.
Υπενθυμίζουμε ότι στις 4 Μαΐου 2020 στο λιμάνι της Αλβανίας έγινε η επίσημη έναρξη της άσκησης «Defender Europe 21» στο Λιμάνι του Δυρραχίου,την οποία παρακολούθησαν ο Πρόεδρος Μέτα, ο πρωθυπουργός Έντι Ράμα, ο στρατηγός των ΗΠΑ Tod D. Wolters, ο Ανώτατος Συμμαχικός Διοικητής της ΝΑΤΟ Ευρώπης Jeffrey Harrigian, Διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην Ευρώπη – Air Force Africa, καθώς και ο Christopher Cavoli.
Στο λιμάνι είχαν φτάσει εκείνες τις ημέρες χιλιάδες στρατεύματα, στρατιωτικά οχήματα και εξοπλισμός, αριθμοί ισάριθμοι από αυτούς που έφτασαν στην Αλεξανδρούπολη. Μόνο από τις ΗΠΑ, 6.000 στρατεύματα είχαν φτάσει σε 6 στρατιωτικές βάσεις στην Αλβανία. Οι Αλβανοί έδωσαν τεράστια σημασία στο γεγονός για αυτό και παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος και Πρωθυπουργός της χώρας.
«Συγχαίρουμε την Αλβανία που δεν δίστασε να βοηθήσει τους συμμάχους της. Μας δείξατε το στρατηγικό και τακτικό δυναμικό της Αλβανίας. Αυτή η εκπαίδευση στην Αλβανία είναι ιστορική από μόνη της. Αυτή η εφοδιαστική επιχείρηση για την οποία έχετε δει όλοι, δείχνει την ικανότητα των ΗΠΑ να στέλνουν στρατιωτικές δυνάμεις όπου χρειάζονται. Η Αλβανία έχει στρατηγική θέση. Η υποστήριξή μας για το ΝΑΤΟ είναι εμφανής », είχε δηλώσει η πρέσβης των ΗΠΑ Γιούρι Κιμ.
Λιμένας Ηγουμενίτσας
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι η δεύτερη σημαντικότερη πύλη για τη Δυτική Ευρώπη μετά την Πάτρα ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης της έχει ολοένα και μεγαλύτερες αυξητικές τάσεις , αφού οι διεθνείς μεταφορές λόγω της Εγνατίας είναι πολύ πιο εύκολες μέσω Ηγουμενίτσας πλέον
Σύμφωνα με άρθρο του έγκριτου , "Εννέα επενδυτικά σχήματα υπέβαλλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος στο ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας.
Αναλυτικά το προφίλ των υποψήφιων επενδυτών έχει ως εξής:
Grimaldi Euromed / Minoan Lines (Μινωικές Γραμμές ANE)
H Grimaldi Euromed, όπως και οι Μινωϊκές γραμμές, ανήκουν στον Όμιλο Grimaldi ό έναν πολυεθνικό όμιλο εφοδιαστικής αλυσίδας που ειδικεύεται στη λειτουργία πλοίων, διαθέτοντας ένα δίκτυο περίπου είκοσι τερματικών στην Ευρώπη, την Αίγυπτο και τις ΗΠΑ, για το διαχείριση τροχήλατου και γενικού φορτίου καθώς και εμπορευματοκιβωτίων.
Quintana Infrastructure & Development
Είναι αμερικανική, ιδιωτική εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου και διαχείρισης εταιρειών που επικεντρώνεται στους τομείς των ενεργειακών υποδομών, συμπεριλαμβανομένων θαλάσσιων λιμένων και τερματικών, μεταφοράς και επεξεργασίας φυσικών πόρων.
MARG Ltd
Η MARG Limited είναι εταιρεία υποδομών στην Ινδία, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Βομβάης με παρουσία σε λιμάνια
Portek International Ltd
Η Portek είναι θυγατρική της Ιαπωνικής Mitsui & Co. Ltd., με έδρα τη Σιγκαπούρη και γραφεία σε περισσότερες από 10 χώρες σε όλη την Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική. Η εταιρεία διαχειρίζεται 7 λιμένες μεσαίου μεγέθους
Aegean Oil
H εταιρεία,είναι μέρος του Ομίλου Aegean, που ανήκει στην οικογένεια Μελισσανίδη και αποτελείται από 5 επιχειρηματικούς κλάδους με δραστηριότητες στην ελληνική αγορά πετρελαιοειδών, λιπαντικά ναυτιλίας, εμπόριο ενεργειακών προϊόντων, σχετικών κυρίως με πετρέλαιο και φυσικό αέριο, περιβαλλοντικές υπηρεσίες μεταφοράς και επεξεργασίας καταλοίπων πετρελαίου από πλοία και μονάδες ξηράς καθώς και υπηρεσίες ναυτιλιακής πρακτόρευσης.
ANEK Lines
Η ANEK Lines είναι μια ελληνική εταιρεία μεταφοράς επιβατών και φορτίου, η οποία κατά κύριο λόγο εξυπηρετεί διεθνή δρομολόγια της Αδριατικής Θάλασσας και εσωτερικά δρομολόγια της Ελλάδας, μέσω του στόλου της 9 ιδιωτικών πλοίων, ελληνικού νηολογίου. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Archirodon Group BV
Ο Όμιλος Archirodon είναι ελληνική κατασκευαστική εταιρεία που παρέχει υπηρεσίες κατασκευής και συντήρησης έργων που σχετίζονται με θαλάσσιες υποδομές και άλλα διεθνή έργα EPC (Μελέτη, Προμήθεια και Κατασκευή). Οι κύριοι τομείς δραστηριοτήτων της περιλαμβάνουν θαλάσσια έργα, βυθοκόρηση και χερσαία αποκατάσταση για τις βιομηχανίες πετρελαίου και φυσικού αερίου, ηλεκτρικής ενέργειας και νερού καθώς και ηλεκτρομηχανολογικές και γεωτεχνικές υπηρεσίες.
Όμιλος Trident Hellas
Μέρος του αμερικανικού Ομίλου Trident που παρέχει παγκόσμιες λύσεις ασφάλειας και συναφείς συμβουλευτικές υπηρεσίες, μέσω της παροχής ανθρώπινου δυναμικού, στρατηγικών σχέσεων, τεχνολογίας, εκπαίδευσης και υποστήριξης πρωτίστως σε ναυτιλιακούς πελάτες (ναυτιλιακές εταιρείες, κρουαζιερόπλοια, λιμάνια), καθώς και υπηρεσίες αεροπορικής και χερσαίας ασφάλειας.
Attica A.E ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ
Η ATTICA SA HOLDINGS (Attica Group) είναι η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών μητρική εταιρεία των Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways. Η εταιρεία ειδικεύεται στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών επιβατών και φορτηγών στην Ανατολική Μεσόγειο, εξυπηρετώντας 60 προορισμούς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό (διαδρομές Ελλάδα-Ιταλία και Μαρόκο-Ισπανία) μέσω ενός στόλου 32 επιβατικών πλοίων και ταχύπλοων.
Danthia Shipping Company Limited
Ιδιωτική ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα την Κύπρο
ΟΛΘ (ThPA – Thessaloniki Port Authority)
O ΟΛΘ είναι οργανισμός διαχείρισης λιμένων που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας, αυτό της Θεσσαλονίκης, βάσει συμφωνίας παραχώρησης με την Ελληνική Δημοκρατία. Ο ΟΛΘ είναι εταιρεία εισηγμένη στο ΧΑ και λειτουργεί υπό τη διοίκηση της κοινοπραξίας Deutsche Invest Equity Partners GmbH (DIEP) / Terminal Link / Belterra από το 2018."
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι εκτός της οικονομικής διάστασης αμιγώς, έχει και εξαιρετικά μεγάλη Εθνική σημασία η δημοπράτηση των Λιμένων Αλεξανδρούπολης -Ηγουμενίτσας και Εγνατίας οδού, αφού η τελευταία, ενώνει αυτά τα δύο σημαντικότατα λιμάνια, αποτελώντας πύλες εισόδου και εξόδου προς Ανατολή και Δύση για τη χώρα μας
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εγκαινιάσει μια νέα περίοδο ψυχρού πολέμου μεταξύ Ρωσίας και ΗΠΑ-ΕΕ-ΝΑΤΟ
Επίσης οι ΗΠΑ-ΝΑΤΟ θεωρούν ως εχθρούς τους Κίνα και Ρωσία
Συνεπώς η δημοπράτηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης-Ηγουμενίτσας και Εγνατίας Οδού, εάν δεν έχουμε ως χώρα αυτοκτονικές διαθέσεις, θα πρέπει για Εθνικούς λόγους αμιγώς και μόνο, να μην περιέλθουν σε ρωσικά και κινεζικά χέρια