υπουργείου Πολιτισμού «Δημιουργική Ελλάδα, ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό».
Στην ανάγκη συγχώνευσης του ΕΚΚ με το ΕΚΟΜΕ αναφέρθηκε στην ομιλία του ο παριστάμενος υφυπουργός Πολιτισμού, Χρ. Δήμας. Όπως είπε, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, έχουν παρεμφερείς και αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και αποστολές, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συνοχή της εθνικής κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής πολιτικής.
Η Ελλάδα, τόνισε, έχει ανάγκη ενός «μοντέρνου και σύγχρονου μοντέλου διακυβέρνησης, προκειμένου να υπηρετείται αποτελεσματικά αφενός ο πολιτιστικός καλλιτεχνικός φορέας και αφετέρου οι εγχώριοι και διεθνείς επενδυτές και δημιουργοί του οπτικοακουστικού χώρου».
Πομπηία: Πώς συνδέονται τα ευρήματά της με τον ελληνικό πολιτισμό;
Εξάλλου, σημείωσε, «η διεθνής αγορά των οπτικοακουστικών και του κινηματογράφου αποτελεί μια τεράστια αναπτυξιακή ευκαιρία και για τη χώρα και για τον λόγο αυτό χρειάζεται να προσαρμοστούμε και εμείς στα σύγχρονα διεθνή δεδομένα, με τη δημιουργία ενός μοντέρνου δυνατού ενιαίου φορέα. Επιπλέον, με τη δημιουργία του νέου ενιαίου φορέα ενοποιούνται και μια σειρά από λειτουργίες που ήταν διασπασμένες, όπως παραδείγματος χάριν η προώθηση του ελληνικού κινηματογράφου και οπτικοακουστικού τομέα σε διεθνές επίπεδο, η στήριξη των εγχώριων φεστιβάλ, τα ζητήματα της εκπαίδευσης και κατάρτισης και ο συντονισμός των περιφερειακών γραφείων κινηματογράφου».
Χρίστος Δήμας: Ο νέος φορέας καθίσταται ο τεχνολογικός πυλώνας
Ο κ. Δήμας επισήμανε ότι «ο νέος φορέας αναλαμβάνει νέες και σημαντικές αρμοδιότητες, κυρίως στο κομμάτι της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών, στον κινηματογραφικό και οπτικοακουστικό τομέα, της χρήσης οπτικοακουστικών τεχνολογιών για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού, της υποστήριξης του δημιουργικού τομέα ευρύτερα και της καταπολέμησης της διαδικτυακής πειρατείας στον οπτικοακουστικό τομέα. Εν ολίγοις, καθίσταται ο τεχνολογικός πυλώνας του υπουργείου Πολιτισμού» είπε ο υφυπουργός Πολιτισμού.
Στον προβληματισμό βουλευτών, εάν ο νέος ενιαίος φορέας θα δώσει την ίδια σημασία στην καλλιτεχνική δημιουργία, που ήταν βασική αποστολή του ΕΚΚ ή θα επικεντρωθεί στην υποστήριξη των επενδύσεων που ήταν αποστολή του ΕΚΟΜΕ, ο κ. Δήμας είπε ότι «ο νέος φορέας προφανώς και θα επικεντρωθεί στη στήριξη και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και του οπτικοακουστικού τομέα, αλλά και της ευρύτερης καλλιτεχνικής παιδείας, η οποία έχει σαν βάση την οπτικοακουστική τεχνολογία. Όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε επιλεκτικά, είτε αυτόματα, θα υπηρετούν αυτόν τον βασικό σκοπό. Μέσα από τη νέα πολιτική θα βελτιωθούν και οι δύο πυλώνες. Οι αυξημένοι πόροι του φορέα θα αυξήσουν τα ποσά των επιλεκτικών προγραμμάτων, κάτι που είναι πάγιο αίτημα των δημιουργών του χώρου, και το αυτόματο εργαλείο του cash rebate που θα εξορθολογιστεί, προκειμένου να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά και να είναι στοχευμένο σε παραγωγές με προστιθέμενη αξία για τη χώρα μας».
Εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κυριακή Μάλαμα, τόνισε ότι ο ελληνικός κινηματογράφος, ο οποίος προσπαθεί υποχρηματοδοτούμενος να υπάρξει, «σήμερα χάνει και το τελευταίο του σημείο αναφοράς». Εκφράζοντας την αντίθεσή της στην αρχή του νομοσχεδίου, η κα Μάλαμα είπε ότι το βασικό πρόβλημά του είναι «ότι ο πολιτισμός περνάει σε δεύτερη μοίρα και εστιάζουμε σε μία οπτική επενδυτική, η οποία όμως κι αυτή έχει σοβαρά λάθη. Η τέχνη του κινηματογράφου, η τέχνη του ντοκιμαντέρ στο νέο θεσμικό τοπίο, δεν έχει πλέον ούτε τον ελάχιστο χώρο για την ανάπτυξή της». Περιέγραψε μάλιστα ως παράδοξο, στο νομοσχέδιο για την προστασία του ελληνικού τραγουδιού, που ψηφίζεται την Τετάρτη, να λέει η κυβέρνηση ότι αντιγράφει το γαλλικό μοντέλο, και να μην μελετά το γαλλικό μοντέλο για τον κινηματογράφο. «Δεν μπορεί να λέτε ότι είστε προστατευτικοί στο ελληνικό τραγούδι και νεοφιλελεύθεροι στον ελληνικό κινηματογράφο» είπε χαρακτηριστικά η κα Μάλαμα.
Την επιφύλαξή της για την ολομέλεια εξέφρασε η αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νάγια Γρηγοράκου, κάνοντας λόγο για «ελληνική πατέντα. Όλα τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν κέντρα κινηματογράφου για την ανάδειξη της εθνικής τους κινηματογραφίας και της διασύνδεσής της με το εξωτερικό. Εμείς κινούμαστε στην εντελώς ανάποδη κατεύθυνση. Φτιάχνουμε μια διεύθυνση. [..] Δεν θα μπορούσε άραγε εδώ το ΕΚΟΜΕ να γίνει βραχίονας του ΕΚΚ, όπως συμβαίνει και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη;» αναρωτήθηκε η κα Γρηγοράκου.
Ο αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής είπε ότι το πέρασμα του ΕΚΟΜΕ στο υπουργείο Πολιτισμού, αντί να ενισχύει τον πολιτιστικό χαρακτήρα του, «εντάσσεται στην κυβερνητική κατεύθυνση να συνδεθεί η πολιτιστική παραγωγή με τον τουρισμό» [..] και να ενισχυθεί - όπως λένε - το brand name της χώρας» σημείωσε ο κ. Δελής, εκφράζοντας την αντίθεσή του στο νομοσχέδιο.
Η συχνότητα με την οποία αλλάζετε τα ονόματα και προχωράτε σε συστάσεις, είναι πράγματι μνημειώδης, είπε η αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σοφία-Χάιδω Ασημακοπούλου, αναφερόμενη στην ίδρυση των νέων φορέων «Creative Greece» και ΕΛΙΒΙΠ. Για τη στάση της, επιφυλάχθηκε για την συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια της Βουλής.
Ο αγορητής της Νέας Αριστεράς, Νάσος Ηλιόπουλος, είπε ότι καταψηφίζει το νομοσχέδιο διότι καταργεί ένα ουσιαστικό δημόσιο εργαλείο για τη στήριξη της κινηματογραφικής παραγωγής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, «σε μια εντελώς λάθος αγοραία αντίληψη - και αυτό ολοκληρώνεται από μια λογική κρατικού συγκεντρωτισμού και απόλυτου ελέγχου».
Ο αγορητής της «Νίκης», Σπ. Τσιρώνης, είπε ότι το νομοσχέδιο προτάσσει την αντίληψη της εμπορευματοποίησης της κινηματογραφικής τέχνης, ενώ έχει παραλείψει να δώσει κίνητρα σε νέους Έλληνες δημιουργούς. Ο κ. Τσιρώνης είπε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο.
Ο αγορητής των «Σπαρτιατών», Ιωάννης Κόντης, είπε ότι πρέπει να προωθήσουμε το ελληνικό σινεμά, και να μην ψηφίζουμε νομοσχέδια «για να πηγαίνουν οι ημέτεροι άνθρωποι» να παίρνουν ένα μισθό.
Τέλος, ο αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Αδ. Καραναστάσης, είπε ότι το νομοσχέδιο δείχνει εκ πρώτης να έχει πολλά θετικά, αλλά και πολλά προβλήματα, ενώ ζήτησε να υπάρξει συνεργασία και να ληφθούν υπόψιν οι παρατηρήσεις των φορέων.