Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το έργο που σημάδεψε μια εποχή: Ο Σκαραμαγκάς επιστρέφει μετά από 22 χρόνια

Κάποτε ήταν το έργο που όλοι πίστευαν ότι δεν θα γίνει ποτέ. Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά υπήρξε για δεκαετίες το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα χαμένων ευκαιριών και γραφειοκρατικών καθυστερήσεων στη Δυτική Αττική. Είκοσι δύο χρόνια μετά, επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο – αυτή τη φορά με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Από τα σχέδια του ’99 στο απόλυτο κενό

Το έργο ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 με μεγάλες προσδοκίες. Θα ένωνε την Αθηνών–Κορίνθου με το Θριάσιο Πεδίο, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω και τη λεωφόρο Σχιστού, προσφέροντας λύση στο κυκλοφοριακό της περιοχής.

Όμως, μέσα σε λίγους μήνες, το έργο φούσκωσε σε κόστος, πνίγηκε στις σήραγγες και τελικά ναυάγησε με απώλεια 22 εκατομμυρίων ευρώ για το Δημόσιο. Οι υποσχέσεις έμειναν στα χαρτιά, τα εργοτάξια ερήμωσαν και το έργο πέρασε στη σφαίρα του μύθου.

Οι σήραγγες που δεν οδηγούν πουθενά

Σήμερα, αν περάσει κανείς δίπλα στη λίμνη Κουμουνδούρου, θα δει δύο κουφάρια σήραγγες. Όχι, δεν οδηγούν πουθενά. Γεμάτες μπάζα και σκουπίδια, θυμίζουν τη βιασύνη και την προχειρότητα μιας εποχής που ήθελε «να τελειώσει το έργο» πριν ακόμη το σχεδιάσει σωστά.

Οι δύο σήραγγες δεν υπήρχαν στην αρχική μελέτη. Προστέθηκαν στην πορεία, χωρίς να έχει υπολογιστεί το κόστος των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων ή των αρχαιολογικών ανασκαφών. Έτσι, οι υπολογισμοί κατέρρευσαν, τα χρονοδιαγράμματα ανατράπηκαν και οι απαιτήσεις του εργολάβου πολλαπλασιάστηκαν.

Η ηλικιωμένη που σταμάτησε τα πάντα

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το έργο «έσβησε» οριστικά μετά τη δικαίωση μιας ηλικιωμένης κατοίκου από το Συμβούλιο της Επικρατείας, η οποία αρνήθηκε να απομακρυνθεί από το σπίτι της. Μια απόφαση που, δικαίως ή όχι, σταμάτησε τις μπουλντόζες και άφησε πίσω της σιωπή – και χώμα.

Έτσι, ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά πέρασε στο αρχείο των “μεγάλων έργων που δεν έγιναν ποτέ”.

Επιστροφή από τα μπάζα

Το 2017 έγινε η πρώτη προσπάθεια να ξαναζωντανέψει το σχέδιο. Με νέες απαλλοτριώσεις, επικαιροποιημένο κτηματολόγιο και αναθεωρημένη μελέτη. Όμως, η υλοποίηση παρέμενε μακριά. Χρειάστηκαν ακόμη επτά χρόνια για να φτάσουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα: στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

Όπως σας έχει ενημερώσει το thriassio.gr, εντός Νοεμβρίου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το έργο, το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και έχει προϋπολογισμό περίπου 70 εκατ. ευρώ (Βλ. «Θ» 6.10.25 Σήμα εκκίνησης για τον Τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά, έργο–ορόσημο για τη Δυτική Αττική).

Η νέα εποχή του Σκαραμαγκά

Το έργο εντάχθηκε στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών 2021-2025 με προϋπολογισμό 70 εκατομμυρίων ευρώ. Η ολοκλήρωσή του θα σημάνει το τέλος ενός χρόνιου προβλήματος για τη Δυτική Αττική, καθώς θα απομακρύνει βαριά οχήματα από κατοικημένες περιοχές και θα βελτιώσει θεαματικά τη σύνδεση του Θριασίου με την Αθηνών–Κορίνθου και το Σχιστό.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τρεις ανισόπεδους κόμβους: Σκαραμαγκά, Ναυπηγείων και Σχιστού, καθώς και τη σύνδεσή τους με τη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω. Παράλληλα προβλέπονται νέα δίκτυα ομβρίων και έργα αναβάθμισης της εθνικής οδού.

Ένα έργο που αρνήθηκε να πεθάνει

Ο κόμβος του Σκαραμαγκά είναι πια κάτι περισσότερο από μια τεχνική υπόθεση. Είναι το σύμβολο μιας περιοχής που περίμενε δύο δεκαετίες για να δει το δίκιο της να αποκαθίσταται. Και ίσως, τελικά, αυτό να είναι το πιο ενθαρρυντικό μήνυμα: πως ακόμη και τα έργα που «στοιχειώνουν» μπορούν κάποτε να ξαναβρούν τον δρόμο τους.

Tags
Back to top button