Η ένταση στη Μαύρη Θάλασσα αυξάνεται επικίνδυνα μετά τις επιθέσεις της Ουκρανίας σε δύο δεξαμενόπλοια του ρωσικού «σκιώδους στόλου», σε απόσταση αναπνοής από τις τουρκικές ακτές. Το πλήγμα, που σημειώθηκε μέσω ναυτικών drones, έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία οι διαπραγματεύσεις για το Ουκρανικό βρίσκονται σε κρίσιμη καμπή, δημιουργώντας νέα δεδομένα στην περιοχή.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Gönül Tol του Middle East Institute, η Ουκρανία μεταφέρει πλέον τις επιχειρήσεις της πολύ νοτιότερα, διευρύνοντας το πεδίο δράσης των επιθέσεων. Η ίδια προειδοποίησε δημοσίως ότι η δραστηριότητα τόσο κοντά στα τουρκικά ύδατα «εγκυμονεί τον κίνδυνο τριβών με την Άγκυρα».
Οι φόβοι επιβεβαιώθηκαν λίγες ώρες αργότερα. Ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σε υψηλούς τόνους χαρακτήρισε τις επιθέσεις «απαράδεκτες», τονίζοντας πως η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα βρίσκεται πλέον υπό σοβαρή απειλή.
Μεγάλη φωνή ακούγεται από Αίγυπτο-Έρχεται περιφερειακή πολεμική σύγκρουση στην Ανατολική Μεσόγειο;
«Η στοχοποίηση πλοίων στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη μας σηματοδοτεί ανησυχητική κλιμάκωση», δήλωσε.
Η Ουκρανία ανέλαβε την ευθύνη για το πλήγμα στα δεξαμενόπλοια «Kairos» και «Virat», επιβεβαιώνοντας ότι στόχος ήταν πλοία του ρωσικού «σκιώδους στόλου», ο οποίος –σύμφωνα με το Κίεβο– συμβάλλει στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου παρά τις δυτικές κυρώσεις. Πηγή της SBU δήλωσε ότι τα πλοία ήταν κενά και «κατευθύνονταν στο Νοβοροσίσκ» για φόρτωση υδρογονανθράκων, ενώ χρησιμοποιήθηκαν drones “Sea Baby” σε κοινή επιχείρηση με το ουκρανικό Πολεμικό Ναυτικό.
Πλάνα από την περιοχή δείχνουν τα δεξαμενόπλοια να υφίστανται εκτεταμένες ζημιές, οι οποίες τα έθεσαν εκτός λειτουργίας. Αξιωματούχος της SBU χαρακτήρισε το χτύπημα «σημαντικό πλήγμα» στις ρωσικές δυνατότητες θαλάσσιων μεταφορών.
Οι τουρκικές Αρχές επιβεβαίωσαν την εικόνα: το «Kairos» ανέφερε «εξωτερικό πλήγμα» και πυρκαγιά 28 ναυτικά μίλια από τις τουρκικές ακτές, ενώ το «Virat» δέχτηκε επίθεση περίπου 35 μίλια ανατολικότερα.
Παράλληλα, η ναυτιλία στη Μαύρη Θάλασσα καταγράφει ήδη συνέπειες. Μετά τα νέα περιστατικά, αυξήθηκαν τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου, καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες εκτιμούν μεγαλύτερο εύρος πιθανών επιθέσεων. Για τα ουκρανικά λιμάνια τα ασφάλιστρα ανέβηκαν από 0,4% σε 0,5%, ενώ για τα ρωσικά λιμάνια καταγράφονται τιμές 0,65%–0,8%.
Σύμφωνα με τον ειδικό της Vessel Protect, Munro Anderson, η Ουκρανία επιχειρεί να περιορίσει τα ρωσικά έσοδα από το πετρέλαιο, επηρεάζοντας άμεσα την εκτίμηση κινδύνου για όλα τα πλοία της περιοχής.
«Καθώς αυξάνεται η δραστηριότητα της Ουκρανίας, αυξάνεται και η πιθανότητα ανταποδοτικών ενεργειών από τη Ρωσία», σημειώνει.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι πρόκειται για τις πρώτες επιθέσεις σε μη ρωσικά πλοία σε διεθνή ύδατα, γεγονός που ενισχύει τους φόβους για γενικευμένη κλιμάκωση. Παρ’ όλα αυτά, ο Αντρέι Ριζένκο εκτιμά ότι η Ρωσία δύσκολα θα χτυπήσει πλοία σε τουρκικά, ρουμανικά ή βουλγαρικά ύδατα, καθώς κάτι τέτοιο θα αποτελούσε επίθεση σε έδαφος του ΝΑΤΟ.
Η Μαύρη Θάλασσα, κόμβος για πετρέλαιο, σιτηρά και κρίσιμες μεταφορές, μπαίνει ξανά σε περίοδο υψηλής αστάθειας, με την Ουκρανία, τη Ρωσία και την Τουρκία να βρίσκονται σε τροχιά έντονης αλληλεπίδρασης και την περιοχή να παρακολουθεί τις εξελίξεις με ανησυχία.