Σε πρόσφατο άρθρο μας με τίτλο " επισημάναμε ότι μετά από αυτήν την άρνηση της Γερμανίας να πουληθούν τα εν λόγω μαχητικά στους "γείτονες", σε συγκερασμό με την διαφαινόμενη άρνηση των ΗΠΑ να τις πουλήσουν τα F-16 BLOCK-70, υποβαθμίζεται διαρκώς η μαχητική ισχύς της Τουρκικής αεροπορίας, με την Ελληνική αεροπορία να αποκτά σταθερά κυριαρχία για τα επόμενα χρόνια σε Αιγαίο-ΝΑ Μεσόγειο.
Αυτό έχει ως συνέπεια ο Μητσοτάκης να προσέρχεται στις συνομιλίες με τον Ερντογάν στις 7 Δεκεμβρίου, αν αυτές πραγματοποιηθούν, από θέση ισχύος.
Υπάρχει σοβαρή πιθανότητα μάλιστα κατά την εκτίμησή μας, μέχρι την 7η Δεκεμβρίου το ήπιο κλίμα στα Ελληνοτουρκικά να διαραχθεί σε τέτοιο βαθμό με υπαιτιότητα Ερντογάν, ώστε η συνάντηση των δύο ηγετών είτε να αναβλήθεί είτε να είναι απλά τυπική, αφού οι πρόσφατες δηλώσεις του Τούρκου Α/ΓΕΝ και του ΥΠΕΞ Φιντάν, επαναφέρουν κλίμα έντασης, "υπεμθυμίζοντά μας" τις τουρκικές θέσεις για γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο, αμφισβήτηση της κυριαρχίας στα νησιά μας, αποστρατικοποίηση αυτών και τα περί τάχα τουρκικής μειονότητας σε Θράκη αλλά και Δωδεκάνησα.
Τούρκοι αναλυτές και ΜΜΕ επιχειρούν να σκιαγραφήσουν την κατάσταση στην τουρκική πολεμική αεροπορία, επιχειρώντας να δώσουν λύση στην άσχημη κατάσταση στην οποία αυτή περιέρχεται.
Η Τουρκία θα διατηρήσει τουλάχιστον 165 F-16 της εν υπηρεσία ως το 2040
είναι ο τίτλος σχετικού με το θέμα , το οποίο επισημαίνει:
"Τα αεροσκάφη F-16, που ονομάζονται Fighting Falcons, θα διατηρήσουν το βάρος τους στο απόθεμα της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας τουλάχιστον μέχρι το 2040, ακόμη και αν αγοραστούν πολεμικά αεροσκάφη Eurofighter Typhoon από την Αγγλία και την Ισπανία.
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 48 Phantom (F-4 2020) και 244 τζετ F-16 στα επίπεδα Block 30, Block 40 και Block 50 στο απόθεμά της.
Εάν εγκριθεί από τις ΗΠΑ η πώληση 40 F-16 και 79 κιτ εκσυγχρονισμού με επίπεδο Block 70, ο αριθμός των αεροσκαφών επιπέδου Block 70 θα είναι 119.
Ωστόσο, ακόμη και αν επιτραπεί η πώληση 40 αεροσκαφών, υπάρχει πιθανότητα η άφιξη αυτών των αεροσκαφών αμερικανικής παραγωγής στην Τουρκία και η είσοδός τους στο απόθεμα να διαρκέσει περισσότερο.
Τα 165 F-16, για τα οποία έχει ξεκινήσει η διαδικασία του εθνικού εκσυγχρονισμού, θα μετατραπούν σταδιακά σε πολεμικά αεροσκάφη με εθνικό λογισμικό μέχρι το 2030. Με τον εκσυγχρονισμό, η δομική ζωή των τζετ θα παραταθεί έως το 2040.
Η Τουρκία θα "προστατέψει" την αεροπορική κυριαρχία της
Η επιλογή της Τουρκίας να προσθέσει 40 Eurofighter Typhoon στο απόθεμά της δεν θα επηρεάσει την πρωτοκαθεδρία των F-16 της.
Επιλέγοντας το Eurofighter Typhoon, είχε ως στόχο να κλείσει την ευπάθεια που μπορεί να προκύψει από την κατοχή από την Ελλάδα αεροσκαφών F-35 και Rafale.
Το Eurofighter Typhoon είναι ικανό να εκτοξεύει πύραυλο Meteor – Beyond Visual Air Missile, τον οποίο διαθέτει η Ελλάδα στα αεροσκάφη Rafale της, με βεληνεκές 200 χιλιόμετρα.
Η Τουρκία δεν διαθέτει αυτό το βεληνεκές με τα F-16 της.
Ο πύραυλος Gökhan, του οποίου το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη και σχεδιάζεται να είναι το αντίστοιχος του Meteor, μπορεί να εκτοξευθεί από εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη F-16.
Ωστόσο, δεδομένου ότι θα χρειαζόταν περίπου 8 χρόνια για να εισέλθουν στο απόθεμα το εθνικό αεροσκάφος Kaan και οι εθνικοί πύραυλοι, οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις επέλεξαν να καλύψουν αυτό το κενό με ένα πολεμικό αεροπλάνο ευρωπαϊκής παραγωγής και έναν πύραυλο μεγάλου βεληνεκούς αέρος-αέρος.
Τα Eurofighter Typhoon είναι μαχτικά 4,5 γενιάς ,όπως το F-16 Block 70 και το γαλλικής κατασκευής αεροσκάφος Rafale.
Οι Τουρκικές επιλογές
Ενώ τα ευρωπαϊκά αεροσκάφη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή για την Τουρκία λόγω της συμβατότητάς τους με το σύστημα του ΝΑΤΟ, εντούτοις υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία επιλογών άλλων επιλογών.
Μεταξύ των πολεμικών αεροσκαφών 4 συν γενιάς στον κόσμο συγκαταλέγονται τα Γαλλικής κατασκευής Rafale 2000, η Βρετανική/Ιταλική/Γερμανική κοινή παραγωγή Eurofighter, τα Σουηδικής κατασκευής Saab JAS 39, τα Ρωσικά αεροσκάφη Su-33/34 και Su-35 ενώ και τα Mig 29 και 31 μπορούν να εκσυγχρονιστούν και να γίνουν μαχητικά αεροσκάφη 4ης γενιάς.
Όταν τα αμερικανικής κατασκευής F-22 και F-35 μένουν στην άκρη μεταξύ των αεροσκαφών επόμενης γενιάς ως επιλογές, παραμένουν τα ρωσικής κατασκευής Su 57 και τα κινεζικής κατασκευής J-20 και J-31.
Οι ΗΠΑ δεν πωλούν τα αεροσκάφη 5ης γενιάς F-22 σε άλλη χώρα λόγω της πολιτικής εθνικής ασφάλειας. ενώ η Τουρκία εκδιώχθηκε από το πρόγραμμα F-35.
Το αεροσκάφος Kaan, το οποίο η Τουρκία έχει βάλει στον διάδρομο προσγείωσης και αναμένεται να μπει στην απογραφή έως το 2030, συγκαταλέγεται στα πολεμικά αεροσκάφη 5ης γενιάς."
Οι τουρκικοί λεονταρισμοί περί αγοράς μαχητικών από Ρωσία ή Κίνα είναι κούφιοι
Αναφορικά με τους τουρκικούς λεονταρισμούς για αναζήτηση τάχα μαχητικών αεροσκαφών από Ρωσία ή Κίνα, αυτοί στερούνται βάσης για τους εξής λόγους:
1. Οι ΗΠΑ θα επέβαλαν νέες οικονομικές κυρώσεις στην Τουρκία βυθίζοντας στα τάρταρα την ασθενή οικονομία της προκαλώντας εσωτερικές τριβές και σοβαρά κοινωνικά προβλήματα, που θα γύριζαν κατά του Ερντογάν.
2.Η υπάρχουσα τουρκική αεροπορία θα είχε σταδιακά την τύχη της Ιρανικής μετά την πτώση του Σάχη και την ανάδειξη του Χομεϊνί, αφού ξεμένοντας από ανταλλακτικά θα απαξιωνόταν τελείως, τουλάχιστον μέχρι το 2030, όπου αν όλα πάνε καλά το εγχώριο μαχητικό KAAN θα έμπαινε στο οπλοστάσιο της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Τι μέλλει γενέσθαι
Εκτίμησή μας είναι ότι η Τουρκία για τους παραπάνω λόγους δεν θα στραφεί στην Ρωσική -Κινεζική αγορά για την αγορά μαχητικών αεροσκαφών της.
Ως λύσεις φαντάζουν κατά την εκτίμησή μας , είτε να αποπειραθεί να αποκτήσει Βρετανικά μεταχειρισμένα Eurofighter Tranche-αυτή είναι η επικρατέστερη επιλογή-είτε τα Σουηδικής κατασκευής Saab JAS 39, με την προϋπόθεση να ψηφίσει το Τουρκικό Κοινοβούλιο υπέρ της ένταξης την εν λόγω χώρας στο ΝΑΤΟ, ικανοποιώντας έτσι ο Ερντογάν τις ΗΠΑ και επιχειρώντας παράλληλα να αγοράσει τα F-16 BLOCK-70 από αυτές, πράγμα ωστόσο απίθανό λόγω της στάσης του υπέρ της Χαμάς.