
Η αίσθηση του χιούμορ μπορεί να είναι υποκειμενική, αλλά μια νέα παγκόσμια μελέτη επιχειρεί να την… ποσοτικοποιήσει. Σύμφωνα με έρευνα της Remitly που ανέλυσε τις χιουμοριστικές τάσεις 6.000 ατόμων σε 30 διαφορετικές χώρες, η Ελλάδα ξεχωρίζει καταλαμβάνοντας την έκτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη για το χιούμορ.
Το ελληνικό χιούμορ συνδυάζει «το πνεύμα και τη ζεστασιά με ένα μεσογειακό ταλέντο για αυτοσαρκασμό και συμπερίληψη», όπως αναφέρουν οι ερευνητές.
Σύμφωνα με την DailyMail, παρά το γεγονός ότι η Βρετανία είναι γνωστή για το «στεγνό» και σαρκαστικό της πνεύμα, κατέλαβε μόλις τη 18η θέση, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες βρέθηκαν χαμηλά στην κατάταξη, στην 29η θέση, πάνω μόνο από τη Γερμανία.
Ο Ryan Riley από τη Remitly, που πραγματοποίησε τη μελέτη, εξηγεί πως «τα στοιχεία ανέδειξαν ιδιαίτερα το πνεύμα της Τσεχίας, το ζεστό, κοινωνικά έξυπνο χιούμορ της Πορτογαλίας και τη γοητεία της Ιρλανδίας που αφηγείται ιστορίες».
Η έρευνα βασίστηκε σε ένα ψυχολογικό εργαλείο, το «Ερωτηματολόγιο Στυλ Χιούμορ», με το οποίο οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αξιολογήσουν κατά πόσο συμφωνούν ή διαφωνούν με δηλώσεις όπως: «Μερικές φορές σκέφτομαι κάτι τόσο αστείο που δεν μπορώ να σταματήσω τον εαυτό μου να το πω, ακόμη και αν δεν είναι κατάλληλο για την κατάσταση» ή «Αν κάποιος κάνει λάθος, τον πειράζω γι’ αυτό».
Οι συμμετέχοντες με υψηλότερες βαθμολογίες θεωρούνται πιο αστείοι και από τη μέση βαθμολογία ανά χώρα προέκυψε ένα «σκορ χιούμορ», όπου η Τσεχική Δημοκρατία έφτασε στην κορυφή με βαθμολογία 112.
Η μελέτη αναδεικνύει ως πρώτη την Τσεχία και αναφέρει ότι χαρακτηρίζεται από «αυτοκαταστροφικό χιούμορ, οξύτατη ειρωνεία και εύστοχο σαρκασμό», ένα στυλ «λεπτό, έξυπνο και μπορεί να σας αιφνιδιάσει».
Η Πορτογαλία, δεύτερη στη λίστα, διακρίνεται για μια αίσθηση χιούμορ που «συνδυάζει ζεστασιά και ευστροφία» με τους κατοίκους της να είναι «εξίσου ικανοί στο να γοητεύουν, να πειράζουν ή να εκτονώνουν την ένταση όταν το απαιτεί η στιγμή».
Η Ιρλανδία καταλαμβάνει την τρίτη θέση, με υψηλές επιδόσεις στο συνεργατικό και αυτοενισχυτικό χιούμορ, στοιχεία που αντικατοπτρίζουν «τη φήμη του έθνους για την αφήγηση ιστοριών, τη φιλικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη».
Παρότι η Βρετανία κατατάσσεται στην 18η θέση, οι Βρετανοί επιδεικνύουν σταθερά αποτελέσματα σε όλα τα στυλ χιούμορ, προτιμώντας «το στεγνό πνεύμα και τον αυτοσαρκασμό». Αντίθετα, το αμερικανικό χιούμορ, όπως επισημαίνει η μελέτη, «τείνει περισσότερο προς την αυτοενίσχυση».
«Το χιούμορ είναι συχνά η πρώτη γέφυρα μεταξύ των ανθρώπων, ειδικά όταν βρίσκεσαι σε μια νέα χώρα ή κουλτούρα», σημειώνει ο Riley. «Βοηθά να σπάσει ο πάγος, να οικοδομηθεί εμπιστοσύνη και να δημιουργηθούν εκείνες οι τόσο σημαντικές στιγμές σύνδεσης που μας κάνουν να νιώθουμε ότι μας βλέπουν και μας καταλαβαίνουν».
Η έρευνα υπογραμμίζει πως «η κατανόηση αυτών των διαφορών μπορεί να είναι το μεγαλύτερο κέρδος κατά τη δημιουργία νέων σχέσεων», είτε ταξιδεύουμε, είτε εργαζόμαστε σε ένα νέο περιβάλλον.