Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Οι Χιονιαδίτες ζωγράφοι και το στολίδι τους, ο Αγιος Αθανάσιος

Ποικίλες τεχνοτροπίες, μεγάλος αριθμός τεχνιτών και το μεγάλο διάστημα στο οποίο ασκήθηκε η ζωγραφική τέχνη, «ξεχωρίζει» τους Χιονιαδίτες και το στολίδι τους, τον Αγιο Αθανάσιο.


Μοναδικές και ελάχιστες οι σωζόμενες αγιογραφίες των Χιοναδίτων ζωγράφων

Στις υπώρειες του Γράμμου, σε υψόμετρο 1.150μ. ανάμεσα σε απόκρημνες κορυφές και φαράγγια, ξεπροβάλλει ένα μικρό, ακριτικό χωριό. Σε περίοπτη θέση, στο κέντρο του οικισμού, πάνω σε βράχο, δεσπόζει η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου. Η μεγάλη σημασία της έγκειται στις λίγες σωζόμενες τοιχογραφίες, έργα δυο εκ των 70 και πλέον ξακουστών Χιονιαδιτών ζωγράφων!

Η χιονιαδίτικη τέχνη ασκήθηκε σε διάστημα δυόμισι και πλέον αιώνων γι’ αυτό και δεν έχει ενιαίο ύφος αλλά ακολουθεί τα αισθητικά πρότυπα της εποχής. Ηταν αμιγώς οικογενειακό επάγγελμα, καθώς τα νεότερα μέλη της οικογένειας μαθήτευαν δίπλα στους γονείς τους τους οποίους και ακολουθούσαν σε μακρινά ηπειρώτικα χωριά, στη Μακεδονία, τη Θεσσαλία και σε γειτονικές χώρες, αγιογραφώντας ναούς και στολίζοντας αρχοντικά.

Βέβαια, δεν άφησαν έτσι τον τόπο τους. Φιλοτέχνησαν οι ίδιοι το στολίδι του χωριού τους. Χτισμένο στη θέση προϋπάρχοντος ναού του 1755, ανακαινίστηκε το 1866 οπότε και κατασκευάστηκε το καινούργιο του τέμπλο. Τα πρόσωπα των εικόνων του Ματθαίου Γεωργίου δεν υπάρχουν καθώς επιζωγραφίστηκαν για να φρεσκαριστούν. Διασώζεται μόνο μια σειρά ολόσωμων αγίων στη νότια πλευρά και στο ιερό: η Πλατυτέρα και οι Ιεράρχες.

Τα τμήματα αυτά ζωγραφίστηκαν σε δύο φάσεις, από τον Χριστόδουλο Παπακώστα – Μαρινά το 1888, και από τον ίδιο και τον αδελφό του Θωμά Παπακώστα – Μαρινά το 1915. Η εξέλιξη και η προσπάθειά τους ώστε κάθε ένας να είναι και μια ιδιαίτερη προσωπογραφία και οι ενδυμασίες τους να είναι απόλυτα ρεαλιστικές, είναι εμφανής. Τα εξαιρετικά πορτρέτα θρησκευτικής ζωγραφικής, τα έντονα χρώματα και το γεγονός πως το εκκλησάκι «ζωντανεύει» κάθε δεύτερη Κυριακή, οπότε έρχεται παπάς από την Κόνιτσα για να λειτουργήσει, καθιστούν τον Αγιο Αθανάσιο, άξιον θέας!


thetravelbook.gr

Tags
Back to top button