Η ισπανική Navantia φέρεται να χορήγησε άδεια για το σχεδιασμό των υποβρυχίων S-80 Air-Independent Propulsion (AIP) στην Τουρκία.Από την πλευρά της η Άγκυρα φέρεται να εγκαταλείπει τις προθέσεις της να αποκτήσει επιπλέον γερμανικά υποβρύχια U-214TN.
Δύο έργα αμυντικής βιομηχανίας που συζητήθηκαν κατά τη συνάντηση μεταξύ του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του Ισπανού πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ πριν από δύο χρόνια γίνονται πραγματικότητα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έλαβε το από αμυντικές πηγές, τα δύο μέρη αποφάσισαν να συνεργαστούν για το υποβρύχιο S-80 που κατασκεύασε η ισπανική Navantia.
Τα υποβρύχια σχεδιάζεται να κατασκευαστούν στην Τουρκία με την άδεια της εταιρείας. Στο πλαίσιο της ίδιας συμφωνίας, θα κατασκευαστεί επίσης μια μεγαλύτερη και πιο προηγμένη έκδοση του TCG Anadolu Multi-Purpose Amphibious Assault Ship (LHD), που είναι επί του παρόντος η ναυαρχίδα του τουρκικού Ναυτικού.
Το TCG Anadolu διαφέρει από το LHD Juan Carlos που χρησιμοποιούσα στο ισπανικό ναυτικό με ορισμένα χαρακτηριστικά του.
Το S-80 υποστηρίζεται από 3 κινητήρες βιοαιθανόλης, 1 κύριο ηλεκτρικό κινητήρα 3.500 kW και έναν αντιδραστήρα ανεξάρτητης πρόωσης αέρα 300 kW (AIP).
Το σύστημα Air Independent Propulsion (AIP) του υποβρυχίου S-80 βασίζεται σε έναν επεξεργαστή βιοαιθανόλης που αποτελείται από έναν θάλαμο αντίδρασης και αρκετούς ενδιάμεσους αντιδραστήρες Coprox.
Το σύστημα που παρέχει η Hynergreen μετατρέπει τη βιοαιθανόλη (BioEtOH) σε υδρογόνο υψηλής καθαρότητας. Αυτό τροφοδοτεί μια σειρά κυψελών καυσίμου που κατασκευάζονται από την UTC Power Company.
Το S-80 μπορεί να φτάσει σε τελική ταχύτητα 12 κόμβων (22 χλμ. την ώρα) στην επιφάνεια και 19 κόμβων (35 χλμ. ανά ώρα) κάτω από το νερό. Το υποβρύχιο θα μεταφέρει βαριές τορπίλες DM2A4 και αντιπλοϊκούς πυραύλους UGM-84 Sub-Harpoon.
Μετά την συνεργασία και την κατασκευή του ελικοπτεροφόρου/αποβατικού Αναντολού, Ισπανοί και Τούρκοι συνεργάζονται από κοινού ξανά για την μεταφορά τεχνογνωσίας στην Τουρκία, με στόχο την κατασκευή υποβρυχίων S-80 Air-Independent Propulsion (AIP).
Τα S-80 έχουν εκτόπισμα 3.200 στην επιφάνεια και 3.426 τόνους σε βύθιση. Έχουν μήκος 81,05 μέτρα και πλάτος 11,68 μέτρα.
Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 19 κόμβους (35 χιλιόμετρα την ώρα) και εμβέλεια 8.000 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τη Navantia το μέγιστο επιχειρησιακό τους βάθος είναι τα 460 μέτρα.
Τα υποβρύχια θέλουν 32 άτομα πλήρωμα, καθώς έχουν δυνατότητα μεταφοράς οκταμελής ομάδας Υποβρυχίων Κομάντος, ενώ διαθέτουν έξι τορπιλοσωλήνες για τορπίλες διαμετρήματος 533 χιλιοστών.
Μέχρι σήμερα ο μοναδικός χρήστης των υποβρυχίων αυτού του τύπου είναι η Ισπανία με τέσσερα υποβρύχια.
Η Γερμανία εξήλθε από το προσκήνιο διότι αρνείται να δώσει τεχνολογία
Η συμφωνία της Τουρκίας με την γερμανική αν και πέρασε χίλια κύματα και είχαμε και ελληνική παρέμβαση, τελικά υλοποιείται κανονικά, και το μόνο που πετύχαμε ήταν η γερμανική άρνηση τοποθέτησης συστήματος εκτόξευσης πυραύλων σε αυτά τα υποβρύχια, καθώς και η μη μεταφορά τεχνογνωσίας κατασκευής του συστήματος μάχης του υποβρυχίου, το οποίο οι Γερμανοί δεν παρέδωσαν στην τουρκική πλευρά παρά τις έντονες πιέσεις.
Με αφετηρία το 2023, ένα υποβρύχιο θα τίθεται σε λειτουργία κάθε χρόνο μέχρι το τουρκικό πολεμικό ναυτικό αποκτήσει 6 υποβρύχια κλάσης Reis το 2027.
Το πρόγραμμα παράδοσης των τουρκικών υποβρυχίων: TCG Piri Reis – 2023, TCG Hizir Reis – 2023 TCG Murat Reis – 2024 TCG Aydin Reis – 2025 TCG Seydi Ali Reis – 2026 TCG Selman Reis – 2027.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Τούρκοι ετοιμάζουν να τοποθετήσουν το νέο σύστημα εκτόξευσης στην νέα γενιά υποβρυχίων MILDEM, και άλλων σκαφών επιφανείας με δυνατότητα εκτόξευσης ολόκληρης της γκάμας βαλλιστικών πυραύλων ( BORA-ATMACA-TAYFUN).
Μιλάμε για μια μεγάλη απειλή όχι μόνο για το ελληνικό πολεμικό ναυτικό, αλλά για τα νησιά μας και την ηπειρωτική χώρα, αφού αθέατα τουρκικά υποβρύχια, μελλοντικά θα μπορούσαν να εξαπολύσουν πυραύλους Κρουζ σε ελληνικό έδαφος.