
Ο πόλεμος του Ιράκ, που διήρκεσε από το 2003 έως το 2011, άφησε βαθιά σημάδια στο έθνος, καταστρέφοντας τις υποδομές και θέτοντας τεράστιες προκλήσεις για τον λαό του.
Ωστόσο, ένα project με την επωνυμία αναμένεται να αλλάξει το μέλλον όχι μόνο του Ιράκ, αλλά ολόκληρης της Μ. Ανατολής, εφόσον τελεσφορήσει, αναβαθμίζοντας ιδιαίτερα την Τουρκία.
Φανταστείτε μια διαδρομή που μειώνει δραστικά τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, μετατρέποντας το Ιράκ σε έναν πολυσύχναστο κόμβο διαμετακόμισης, ενδεχομένως ανταγωνιστικό της παγκόσμιας σημασίας της Διώρυγας του Σουέζ της Αιγύπτου.
Πόσες χώρες θα συνδέσει αυτό το φιλόδοξο έργο;
Όλα ξεκινούν με το λιμάνι Grand Al-Faw, το πρώτο λιμάνι βαθέων υδάτων και υψηλής χωρητικότητας του Ιράκ, που βρίσκεται στο νότο.
Από εκεί, ο Δρόμος Ανάπτυξης παίρνει μορφή - ένα εκτεταμένο δίκτυο 1.200 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων, ακόμη και σχεδίων για νέες πόλεις, που συνδέουν το νότιο λιμάνι με την Τουρκία και πέρα από αυτήν στην Ευρώπη.
Φανταστείτε μια διαδρομή που εκτείνεται από τη Βασόρα στο Λονδίνο, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για εμπόριο και συνεργασία.
Το έργο έχει σχεδιαστεί για να εκτυλίσσεται σε φάσεις, με την πλήρη ολοκλήρωσή του έως το 2030.
Φυσικά, ένα τόσο φιλόδοξο σχέδιο συνοδεύεται από σημαντικό κόστος. Ενώ η αρχική εκτίμηση ήταν 17 δισεκατομμύρια δολάρια, οι ειδικοί προβλέπουν τώρα ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 24 δισεκατομμύρια δολάρια, με μόνο το σιδηροδρομικό τμήμα Γκαζιαντέπ-Οβάκιοϊ στην Τουρκία, μήκους 511,7 χιλιομέτρων, να προβλέπεται να κοστίσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Εταίροι πλούσιοι σε πόρους, όπως τα ΗΑΕ και το Κατάρ, προσφέρουν την υποστήριξή τους, παρέχοντας την απαραίτητη οικονομική υποστήριξη στο έργο.
Ο Δρόμος Ανάπτυξης του Ιράκ είναι ένα έργο που θα μπορούσε να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο της χώρας στην παγκόσμια σκηνή, μετατρέποντάς την σε έναν κρίσιμο κόμβο διαμετακόμισης που γεφυρώνει ηπείρους.
Η Τουρκία έχει προχωρήσει με σαφή δέσμευση να βοηθήσει και μια συμφωνία συνεργασίας με το Κατάρ, τα ΗΑΕ.
Ο Δρόμος Ανάπτυξης ξεχωρίζει πραγματικά λόγω της υπόσχεσής του να εξοικονομεί χρόνο και χρήματα.
Δέκα (10) ημέρες ταχύτερη από αυτή του Σουέζ η μεταφορά αγαθών από την Ασία στην Ευρώπη
Στην πραγματικότητα, η μεταφορά αγαθών από το Al-Faw στην Ευρώπη είναι 10 ημέρες ταχύτερη από τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ και αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό πλεονέκτημα.
Ενώ οι υποδομές μεταξύ Βασόρας και Τουρκίας βρίσκονται ακόμη υπό κατασκευή, μεγάλο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Τουρκία είναι ήδη έτοιμο, δίνοντας στον Δρόμο Ανάπτυξης ένα προβάδισμα.
Όταν τον συγκρίνετε με τον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης ή IMEC που ξεκίνησε το 2023, ο Δρόμος Ανάπτυξης φαίνεται να έχει το πάνω χέρι όσον αφορά την ταχύτητα και τη χωρητικότητα.
Τι λένε οι αριθμοί - Τα κέρδη για την Τουρκία
Το έργο αναμένεται να αποφέρει 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα μόλις τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Αυτή είναι μια τεράστια οικονομική ώθηση, αλλά είναι και κάτι περισσότερο από ένας απλός αριθμός. Αυτά τα κεφάλαια θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν νέες υποδομές, να βελτιώσουν τις δημόσιες υπηρεσίες και να χρηματοδοτήσουν προγράμματα που αγγίζουν τη ζωή των καθημερινών Ιρακινών.
Εκτός όμως από το Ιράκ και η Τουρκία έχει μεγάλα κέρδη.
Φανταστείτε τις βιομηχανίες της να επεκτείνονται σε νέες αγορές, να ενισχύουν την παραγωγή και να αυξάνουν τα κέρδη. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει λιγότερες πληθωριστικές πιέσεις και περισσότερες θέσεις εργασίας για τους Τούρκους πολίτες.
Επιπλέον, με ισχυρότερη συνεργασία στον τομέα της ασφάλειας με το Ιράκ, η Τουρκία θα μπορούσε να θέσει τα θεμέλια για μια ισχυρότερη και πιο σταθερή χώρα.
Οι δύο (2) σημαντικές αναίμακτες γεωπολιτικές νίκες Ερντογάν
Ο Ερντογάν έχει κάνει δύο σημαντικές γεωπολιτικές κινήσεις οι οποίες αναμένεται να αποδώσουν σημαντικότατα οφέλη στην Τουρκία τα επόμενα χρόνια.
Αυτές είναι η παράδοση όπλων από το ΡΚΚ και η αποδοχή από την Αρμενία της διάνοιξης του διαδρόμου Ζανγκεζούρ.
Χάρη στην κατάπαυση του πυρός από το ΡΚΚ και την παράδοση των όπλων πετυχαίνει η Τουρκία την πολυπόθητη για την ίδια εξασφάλιση ασφαλείας σε Βόρειο Ιράκ και ΝΑ Τουρκία για το project "Δρόμος Ανάπτυξης του Ιράκ", γεγονός εξαιρετικής σημασίας για την ευόδωσή του.
Χάρη στην αποδοχή από την Αρμενία της διάνοιξης του διαδρόμου Ζανγκεζούρ, η Τουρκία εξασφαλίζει την χερσαία διασύνδεσή της μέσω Ναχτσισεβάν με το Αζερμπαϊτζάν.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Συρία να γίνει αποδέκτης Αζέρικου φυσικού αερίου μέσω Τουρκίας, μετατρέποντας την Δαμασκό σε οικονομικό προτεκτοράτο της Άγκυρας, αλλάζοντας τον ενεργειακό χάρτη της Μ. Ανατολής.
Η αντίδραση Ισραήλ-Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου
Αναμένεται αντίδραση από τις παραπάνω χώρες, αφού η ευόδωση του project "Δρόμος Ανάπτυξης του Ιράκ", θίγει τα συμφέροντά τους, υποβαθμίζοντας τελείως την "Ινδική Διαδρομή", μέρος της οποίας είναι οι τρείς (3) πρώτες.
Αναφορικά τέλος με την Αίγυπτο αυτή σίγουρα θα είναι η μεγάλη χαμένη σε περίπτωση υλοποίησης κάποιου εκ των δύο project, αφού θα χάσει σε μεγάλο βαθμό την οικονομική-γεωπολιτική αξία της η διώρυγα του Σουέζ.