Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΑΠΟΨΕΙΣ

Ήταν η Ελληνική Επανάσταση του 1821 αστική ή αλλιώς ταξική;

Ημέρα εθνικής εορτής σήμερα και ευκαιρία να ασχοληθούμε με ένα μέγιστο ερώτημα με το οποίο κάποιοι τεχνηέντως επιχειρούν να διαστρεβλώσουν την ρίζα και τον σκοπό της Επανάστασης.

Ήταν, λοιπόν, η Ελληνική Επανάσταση του 1821 αστική ή αλλιώς ταξική;

Ισχυρίζονται, λοιπόν, πως η αστική τάξη ξεσηκώθηκε εναντίον των προεστών και του ανώτερου κλήρου. Με την λογική τους βέβαια συνεπάγεται πως οι επαναστατημένοι Έλληνες πολέμησαν εναντίον των ...Ελλήνων και όχι κατά των Τούρκων.

Γράφει για παράδειγμα ο νομικός και δημοσιογράφος Γιάννης Κορδάτος το 1924 στο βιβλίο του “Η κοινωνική σημασία της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821” ότι : “ο ραγιάς, εκτός από τον Τούρκο αγά, έπρεπε να τρέφει και τους Χριστιανούς δυνάστες του, τον τσιφληκά, τον κοτζαμπάση και τον ανώτερο κλήρο”.

Παρόμοιες σκέψεις έχουν διατυπώσεις και άλλοι, όπως ο Δρομάζος, ο Παπαστεργιόπουλος, ο Φωτιάδης, ο Ζεύγος και βέβαια ο λογοτέχνης Γιάννης Σκαρίμπας. Ο τελευταίος μάλιστα στο έργο του “Το ΄21 και η αλήθεια” υποστηρίζει ότι: “Οι Έλληνες δεν πολέμησαν τους Τούρκους αλλά τους πλούσιους κοτζαμπάσηδες, προεστούς και κληρικούς. Επειδή όμως συμμάχησαν μαζί τους οι Τούρκοι, για αυτό και άρχισαν να σκοτώνουν τους Τούρκους. Μετά από αυτούς θα ερχόταν η σειρά των προεστών, θα τους πέρναε εν στόματι μαχαίρας...Δυστυχώς όμως η Επανάσταση απέτυχε”...

Ο ίδιος ο Σκαρίμπας σε συνέντευξή τους στο “Βήμα” στις 20 Μαϊού 1979 λέει: “Ο Ελλαδικός ραγιάς δεν έκαμε καμία εθνική επανάσταση, κλασσικού ή άλλου τύπου. Η επανάσταση αυτή θυμίζει την εξαγρίωση να πούμε...των γαϊδάρων που κομματιάζουν τα αφεντικά τους με δαγκωματιές... Το πρώτο διδάξαν την γαϊδουροεπανάσταση του ΄21 ήταν μια εκδίκηση λαού βασανισμένου, προδομένου και ατιμασμένου στον ανδρισμό του από τους κοτζαμπάσηδες, τους μεμέτηδες και τον ανώτερο κλήρο”....

Βέβαια οι ανοησίες αυτές έχουν εύκολες απαντήσεις...

 

α) Είναι τυχαίο που η ερμηνεία αυτή εμφανίστηκε 100 χρόνια μετά την Επανάσταση και κοντά στην Οκτωβριανή;

β) Δεν υπάρχει ούτε μια μάχη που να συγκρούονται αγροτολαϊκές μάζες με προκρίτους ή κληρικούς

γ) Ποιος χρηματοδότησε τον αγώνα; Οι αγροτολαϊκές μάζες και η “αστική τάξη”;

δ) Προέκυψε καμιά ηγετική φυσιογνωμία από τους κόλπους της...αστικής τάξης όπως πχ ο Λένιν στην Οκτωβριανή Επανάσταση ή οι Μαρά, Νταντόν, Ροβεσπιέρος στην Γαλλική;

ε) Πού την βρήκαν την αστική τάξη; Αστική τάξη δεν υπάρχει κατά την περίοδο της Επανάστασης στην Ελλάδα , αφού η αστική τάξη είναι χαρακτηριστικό βιομηχανικών περιοχών, ενώ η εκβιομηχάνιση της χώρας μας αρχίζει μετά τον 19ο αιώνα

Ειδικά πάνω σε αυτό ενδιαφέρον έχει η τοποθέτηση του ιστορικού της περιόδου της Τουρκοκρατίας, Απόστολου Βακαλόπουλου, ο οποίος αναφέρει: “Αστική τάξη με συνειδητά τα συμφέροντα και πολιτικοικοινωνικές επιδιώξεις δεν παρατηρούμε κατά την έκρηξη της Επανάστασης μέσ αστην περιοχή που αποτέλεσε αργότερα το ελληνικό κράτος”. Το ίδιο υποστηρίζει και ο ιστορικός Τάσος Βουρνάς σε συνέντευξή του στην “Αυγή” τον Μαϊο του 1979.

 

Τους διαψεύδουν και οι Τούρκοι

 

Είναι θλιβερό να επικαλούμαστε ακόμη και Τούρκους ιστορικούς αλλά έχει ενδιαφέρον. Ο Τούρκος ιστορικός, Morali Melicbei , γράφει: “Τον λαό της Πελοποννήσου τον υπεκίνησαν οι προεστώτες, οι έχοντες συμφέροντα και σχέσεις μετά τούτων, οι έμποροι, οι πρόκριτοι, και κυρίως οι Μητροπολίτες, και γενικώς οι ανήκοντες εις τον κλήρο, δηλαδή οι πραγματικοί ηγέτες του έθνους”...

Και αντί άλλου επιλόγου τα λόγια του “Γέρου του Μωριά”: “Η Επανάσταση η εδική μας, δεν ομοιάζει με καμμιά, από όσες γίνονται στην σήμερον Ευρώπην. Της Ευρώπης οι Επαναστάσεις ήταν εναντίον των διοικήσεών των, είναι εμφύλιος πόλεμος. Ο ιδικός μας πόλεμος ήταν ο πλέον δίκαιος, ήταν έθνος με άλλο έθνος” (Απομνημονεύματα Κολοκοτρώνη σελ 159)

Tags
Back to top button