Ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας συνεχίζεται με αμείωτη ένταση,με τις Ισραηλινές Ένοπλες Δυνάμεις (IDF) να ενεργούν σε όλο το μήκος και πλάτος αυτής, καταστρέφοντας έναν προς ένα τους θύλακες αντίστασης της τρομοκρατικής οργάνωσης της Χαμάς, προκαλώντας παράλληλα τον θάνατο χιλιάδων αμάχων Παλαιστινίων.
Ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας απομακρύνει την προσέγγιση Ισραήλ-Σαουδικής Αραβίας
Το τελευταίο έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση έντονης δυσφορίας και αγανάκτησης ,μεγάλου μέρους της Διεθνούς κοινότητας και του συνόλου των Αραβικών κρατών, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, της οποίας η προσέγγιση με το Ισραήλ απομακρύνεται, επηρεάζοντας δυσμενώς το μέλλον του Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) , ο οποίος εγκαινιάστηκε στο περιθώριο της συνόδου κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί σχετικά πρόσφατα.
Πολιτικός σεισμός στην Τουρκία! Σκάνδαλο με μίζες 50 εκατ. δολαρίων στην κατεχόμενη Κύπρο με πρωταγωνιστή τον Φουάτ Οκτάι (βίντεο)
Ο IMEC αποτελεί για ΗΠΑ-Ινδία-ΕΕ την απάντηση στον Κινεζικό "δρόμο του μεταξιού", συμβάλλοντας καθοριστικά σε περίπτωση ευόδωσής του στην συρρίκνωση του Παγκοσμίου αποτυπώματος επιρροής της Κίνας, αλλά και στην ανάδειξη της Ελλάδας ως πύλης εισόδου του στην ΕΕ, με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα μας.
Στον "αέρα" ο Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC)
Ωστόσο όπως επισημαίνει σε σχετικό άρθρο του, "με τον πόλεμο να μαίνεται στη Μέση Ανατολή, η προοπτική εξομάλυνσης μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και του Ισραήλ έχει αμβλυνθεί, παρασύροντας τις ελπίδες για τον διάδρομο μαζί , τουλάχιστον προς το παρόν, ενώ όσο η μοίρα της Γάζας παραμένει ασαφής, το ίδιο θα ισχύει και το μέλλον του IMEC", αναφέροντας τα εξής:
"Ως διηπειρωτικό θαλάσσιο και σιδηροδρομικό δίκτυο που μεταφέρει όχι μόνο αγαθά αλλά και ενέργεια και δεδομένα μέσω αγωγών και καλωδίων, ο IMEC θα συνέδεε την Ινδική ακτή με τις ευρωπαϊκές αγορές.
Αυτό θα το έκανε μέσω μιας ναυτιλιακής διαδρομής προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία στη συνέχεια με σιδηροδρομικό δίκτυο προς τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και το Ισραήλ, θα μεταφέρονταν τα εμπορεύματα, τα οποία στη συνέχεια θα φορτώνονταν σε πλοία για να διασχίσουν τη Μεσόγειο και να ελλιμενιστούν στην Ελλάδα.
Μετά δε την είσοδό τους σε Ελληνικό λιμάνι, τα εμπορεύματα θα μεταφερθούν στη Γερμανία, την Ιταλία και τη Γαλλία, χώρες που έχουν συνυπογράψει το Μνημόνιο Συνεννόησης που συμφωνήθηκε στο Νέο Δελχί.
Η βιωσιμότητα του έργου και οι γεωπολιτικές προκλήσεις
Ωστόσο, ο IMEC είναι ένα τεράστιο εγχείρημα γεμάτο με πολλές υλικοτεχνικές και οικονομικές προκλήσεις.
Για παράδειγμα, παραμένει ακόμη ασαφές ποιος ακριβώς θα πληρώσει τα δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια που απαιτούνται για τη βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών και την κάλυψη των κενών.
Ο διάδρομος απαιτεί περισσότερα από 2.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής και μεγάλα τμήματα του πρέπει ακόμη να κατασκευαστούν στο δύσκολο έδαφος της Μέσης Ανατολής.
Μέχρι στιγμής, δεν έχει διεξαχθεί μελέτη σκοπιμότητας για τους αγωγούς που θα τοποθετηθούν για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου ή για τα υποσχόμενα ψηφιακά καλώδια υψηλής ταχύτητας που προορίζονται για τη βελτιστοποίηση των ψηφιακών επιχειρήσεων.
Επιπλέον μια κρατική κινεζική εταιρεία είναι επί του παρόντος ο κύριος μετόχος στο λιμάνι του Πειραιά ,το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και το κύριο σημείο εισόδου της IMEC στην Ευρώπη.
Οι γεωπολιτικές προκλήσεις δεν σταματούν εκεί αφού η ναυτιλιακή διαδρομή από τη Χάιφα στο Ισραήλ προς την Ελλάδα περνά μέσα από ύδατα που αμφισβητούνται από την Τουρκία, η οποία δεν είναι μέρος της IMEC. Περιττό να πούμε ότι η Άγκυρα δεν είναι ευχαριστημένη. «Δεν υπάρχει διάδρομος χωρίς την Τουρκία», προειδοποίησε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Επιπλέον, οι ειδικοί έχουν επισημάνει ένα ακόμη πιο θεμελιώδες ζήτημα, την προσδοκία από τον IMEC να αποτρέψει τα κράτη του Κόλπου να προσεγγίσουν την Κίνα.
Σύμφωνα με τον πολιτικό επιστήμονα των Εμιράτων Abdulkhaleq Abdulla, επί του παρόντος, ο Κόλπος δεν είναι πλήρως ευθυγραμμισμένος ούτε με τις ΗΠΑ ούτε με την Κίνα και λαμβάνει τις αποφάσεις του με βάση το εθνικό συμφέρον.
Γεωπολιτικό πυροτέχνημα ο IMEC ενόψει εκλογών σε ΗΠΑ-Ινδία-ΕΕ ή ισχυρά υποστηριζόμενο έργο;
Ορισμένοι ειδικοί προτείνουν ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι το έργο είναι ίσως, περισσότερο ένα πολιτικό τέχνασμα, ένα σημείο συζήτησης για τις επερχόμενες εκλογές και όχι ένα σοβαρό σχέδιο στο οποίο η Δύση θα επενδύσει σοβαρά χρήματα.
Εξάλλου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι ΗΠΑ και η Ινδία θα πάνε όλες στις κάλπες του χρόνου.
Αλλά οι υποστηρικτές του IMEC πιστεύουν ότι το έργο υποστηρίζεται από ισχυρή πολιτική βούληση.
Η στάση των ΗΠΑ
Ο Μπάιντεν, από την πλευρά του, είναι αποφασισμένος να δημιουργήσει οικονομική ολοκλήρωση σε διάφορες περιοχέςπροκειμένου να σταματήσει την Κίνα.
Λίγο δε μετά τις 7 Οκτωβρίου, ο πρόεδρος των ΗΠΑ είπε ότι αν και δεν είχε αποδείξεις, ήταν πεπεισμένος ότι ένας από τους λόγους πίσω από τις επιθέσεις της Χαμάς ήταν η παρεμπόδιση της προόδου στην περιφερειακή ολοκλήρωση του Ισραήλ. «Δεν μπορούμε να αφήσουμε πίσω αυτή τη δουλειά», πρόσθεσε.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν δεσμευτεί να το πετύχουν. Είναι ένα μεγάλο μέρος του σχεδιασμού τους», είπε Ινδός διπλωμάτης..
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας και της ΕΕ
Μήνες πριν καν υπογραφεί το μνημόνιο κατανόησης για τον IMEC, ο Ινδός επιχειρηματίας Gautam Adani έκανε προσφορά για μερίδιο στο λιμάνι της Χάιφα τον Ιανουάριο.
Στη συνέχεια επισκέφτηκε την Ελλάδα με τον Μόντι τον Αύγουστο για να προσπαθήσει να εξασφαλίσει και τα λιμάνια της.
«Χαιρετίζουμε το ενδιαφέρον της Ινδίας να αποκτήσει μεγαλύτερη πρόσβαση στο λιμάνι του Πειραιά και να επενδύσει σε άλλα ελληνικά λιμάνια, προκειμένου να δημιουργηθούν πύλες για τις εξαγωγές της στην Ευρώπη», δήλωσε ο Βασίλης Κορκίδης, επικεφαλής του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.
Η Ελλάδα επιθυμεί να είναι ο εμπορικός κόμβος μεταξύ της Ευρώπης και των αναπτυσσόμενων χωρών και να διαδραματίσει ρόλο στην εξασφάλιση των ενεργειακών αναγκών της ηπείρου, μια ολοένα και πιο επείγουσα ανάγκη λόγω του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η Σαουδική Αραβία, εν τω μεταξύ, έχει ήδη δεσμευτεί να επενδύσει 20 δισεκατομμύρια δολάρια στην IMEC - ένα μεγάλο μέρος των οποίων θα διατεθεί πιθανώς για τη δημιουργία του απαραίτητου εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου. Και όπως σημείωσε ο Abdulla σε σχέση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των ΗΑΕ, «Έχουμε ήδη έτοιμο σχεδόν το 90% της σιδηροδρομικής μας υποδομής».
Έτσι, μεταξύ των υπογραφόντων, η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να είναι η πιο διστακτική.
Ο πόλεμος στη Γάζα είναι επίσης λόγος για την έλλειψη ενθουσιασμού της Ευρώπης και, σύμφωνα με τον Ινδό διπλωμάτη, έχει «επιβραδύνει» την πρόοδο του έργου.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι πρώτα και κύρια, το μέλλον της IMEC εξαρτάται πλέον από την επανέναρξη των συνομιλιών ομαλοποίησης μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και του Ισραήλ.
Το σχέδιο ΗΠΑ-ΕΕ και η Ελληνο-τουρκική προσέγγιση
, αφού επιθυμούν το "ξεκλείδωμα" μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από Ασία-Αφρική και φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της ΝΑ Μεσογείου(Κύπρος-Ισραήλ), στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο, αλλά και συνέχιση αποστολής στρατιωτικού υλικού των ΗΠΑ μέσω Αλεξανδρούπολης προς Ουκρανία-Ανατολική Ευρώπη και Βαλκάνια.
Εκτίμησή μας είναι ότι η προσέγγιση Τουρκίας-Ελλάδας που επιχειρείται έχει ως βάση την ενέργεια στη ΝΑ Μεσόγειο, με τον καθορισμό της ενεργειακής πίτας για κάθε χώρα να προηγείται της οριοθέτησης της ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας των δύο χωρών, σύμφωνα με τους Τούρκους (kazan-kazan), ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και άλλοι δρώντες όπως Κύπρος-Ισραήλ-ΗΠΑ -χώρες του Κόλπου-Ινδία μέσω του IMEC.
Τέλος επισημαίνουμε ότι όλα αυτά θα διαδραματιστούν με την "ανοχή" της Τουρκίας για την ευόδωση του IMEC, αφού δεν θα γίνει νωρίτερα η οριοθέτηση των ΑΟΖ Ελλάδας-Τουρκίας και ούτε θα επιλυθεί το Κυπριακό.