Πρώτο το είχε αναφέρει από το 2019, την συμμετοχή της Ελλάδος στο πρόγραμμα κατασκευής της ευρωπαϊκής Κορβέτας σε ελληνικά ναυπηγεία, μέσω του προγράμματος PESCO, που αφορά την κοινή αμυντική πολιτική των χωρών της ΕΕ με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Χθες η διαδικασία αυτή, αναρτήθηκε στην “Διαύγεια» (diavgeia.gov.gr/doc/6Ο3Φ6-71Κ, Φ.800/98510/Σ.15607/12 ΣΕΠ 2023/ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ/ΤΜ.ΠΡΟΜ. 12/09/2023 03:00:00. 14, 9Κ1Φ6-21Η, 12/09/2023 15:11:40), και αφορά πλέον επίσημη δράση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας για τη συμμετοχή του στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Modular and Multirole Patrol Corvette (MMPC).
Η Ελλάδα διαθέτει αυτήν την στιγμή 13 Φρεγάτες και 19 ταχέα σκάφη έναντι 16 της Τουρκίας (η οποία κατασκευάζει σύγχρονα πολεμικά πλοία), με το πρόγραμμα αυτό, να αποτελεί τεράστια ευκαιρία μεταφοράς τεχνογνωσίας, αφού τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν τη δυνατότητα μετά την κατασκευή των ΤΠΚ κλάσης “Ρουσέν”.
Η χώρα μας, μέσω αυτού του προγράμματος που αφορά την δημιουργία ευρωπαϊκού αμυντικού μηχανισμού, έχει μια μεγάλη ευκαιρία αναβάθμισης της δυνατότητας της να κατασκευάσει πολεμικά πλοία με ευρωπαϊκά κονδύλια, αποκτώντας παράλληλα και την αποκαλούμενη “κρίσιμη” τεχνολογία η οποία θα τα “συνοδεύει”.
Διαθέτουμε 4 Φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ( που αναμένουν εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής), ενώ ευρίσκεται σε αναμονή παραλαβής Τριών Γαλλικών Φρεγατών Belhara.
Η χώρα μας με την συμμετοχή της στα επιχειρησιακά προγράμματα της PESCO, έχει την δυνατότητα να ωφεληθεί και οικονομικά από τα ανωτέρω προγράμματα. Μιλάμε για τεράστια κονδύλια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας και του Προγράμματος για την Ανάπτυξη της Αμυντικής Βιομηχανίας, από τα οποία μπορούμε ως χώρα να εκμεταλλευθούμε, την στιγμή που ο ελληνικός αμυντικός προϋπολογισμός είναι υπό πίεση, ενώ το κόστος και η τεχνολογική πολυπλοκότητα των οπλικών συστημάτων αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.
Η ελληνική αμυντική βιομηχανία μπορεί να επωφεληθεί μέσω της προβλεπόμενης συμμετοχής μικρομεσαίων επιχειρήσεων στα συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ.
Πως θα είναι η νέα Κορβέτα μέσω PESCO
Με μέγιστο μήκος τα 110 μέτρα, εκτόπισμα 3.300 τόνων, δυνατότητα μεταφοράς ελικοπτέρου και οπλισμό αποτελούμενο από σύστημα καθέτου εκτοξεύσεως βλημάτων επιφανείας – αέρος, αυτή η νέου τύπου ευρωπαϊκή Κορβέτα, θα αποτελέσει το “κλειδί” των εξελίξεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο εν μέσω πραγματικά τεράστιων ενεργειακών σχεδίων.
Λέμε στο Αιγαίο, διότι πιθανότατα οι νέες φρεγάτες που θα εφοδιαστούμε θα δύνανται να εκτελούν κατά κανόνα αποστολές στα βαθιά ύδατα της Α.Μεσογείου, εκεί που πιθανόν υλοποιηθεί ο αγωγός φυσικού αερίου από την Ινδία-Σαουδική Αραβία προς Ελλάδα-ΕΕ, τον οποίο ήδη οι Τούρκοι έχουν βάλει στο στόχαστρο τους.
Οι εκδόσεις των Κορβετών της ΕΕ θα είναι οι εξής:
Α. Η έκδοση για αποστολές ναυτικής περιπολίας που στοχεύει να ικανοποιήσει τις ιταλικές και ισπανικές απαιτήσεις.
Β. Η έκδοση μεγάλης εμβέλειας για τη Γαλλία, η οποία επιζητά και μεγάλη ταχύτητα του πλοίου.
Γ. Την έκδοση μάχης αποκλειστικά για την Ελλάδα, η οποία θα διαθέτει δυνατότητα ευέλικτης αρθρωτής θωράκισης με σκοπό την προσαρμογή σε νέους όρους, σε ότι αφορά τις ναυτικές πλατφόρμες και τα συστήματα μάχης.
Το Ελληνικό Ναυτικό θέλει μια έκδοση Κορβέτας με υψηλή ταχύτητα η οποία αναμένεται να διαθέτει σύστημα πρόωσης CODAD (COmbined Diesel And Diesel) εξασφαλίζοντας μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων.
Τρεις ή Έξι νέες κορβέτες αυτού του τύπου στην δύναμη του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, εξοπλισμένες με αντι-πλοϊκούς και πυραύλους επιφανείας αέρος και μεγάλη ιπποδύναμη, θα δώσουν την δυνατότητα κυριαρχίας έναντι του τουρκικού πολεμικού ναυτικού σε μια κλειστή θάλασσα όπως είναι το Αιγαίο, “απελευθερώνοντας” τις νέες Φρεγάτες για στρατηγικού τύπου αποστολές οπουδήποτε.