Αυτόνομα οχήματα στους δρόμους για μεταφορά επιβατών και αγαθών, επαγωγική φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ρύθμιση της κυκλοφορίας χωρίς φανάρια και πυροσβεστικά drone που θα εντοπίζουν και θα σβήνουν άμεσα τις φωτιές. Αυτή θα είναι η εικόνα των σύγχρονων μεγαλουπόλεων τη δεκαετία του 2040, σύμφωνα με την Mercedes-Benz.
Με βάση την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αποτύπωσε σε φουτουριστικές εικόνες το πώς θα μετακινούμαστε και πώς θα ζούμε στις πόλεις του μέλλοντος. Οι γραφίστες της Mercedes-Benz χρησιμοποίησαν ως παράδειγμα το Λονδίνο, το Λος Άντζελες και το Σεντζέν, την τρίτη σε πληθυσμό πόλη της Κίνας.
Στην Mercedes-Benz αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες για να διαμορφώσουν την μετακίνηση του μέλλοντος. Τεχνολογίες που δεν περιορίζονται στην ηλεκτροκίνηση ή την αυτόνομη οδήγηση, αλλά στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, της ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Η ταχύτητα με την οποία θα μετασχηματιστεί το περιβάλλον στο οποίο θα ζούμε, εξαρτάται από τις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές και κλιματικές συνθήκες.
Η θέση του αυτοκινήτου στις μεγαλουπόλεις του 2040
Σήμερα ένα πολύ μεγάλο μερίδιο των μετακινήσεων στο αστικό περιβάλλον γίνεται μέσω του αυτοκινήτου. Ακόμα και σε πόλεις με ανεπτυγμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς. Αλλά ποια θα είναι η θέση του τη δεκαετία του 2040;
Έτσι θα είναι η Θεσσαλονίκη σε 100 χρόνια σύμφωνα με την Τεχνητή Νοημοσύνη
Για να κάνουν μία όσο το δυνατόν πιο έγκυρη εκτίμηση για τις ανάγκες των πολιτών και την εξέλιξη της κοινωνίας, στην Mercedes-Benz δημιούργησαν ένα δίκτυο από ειδικούς σε διάφορους τομείς: κοινωνιολόγους, φιλοσόφους, επιστήμονες, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες, όπως επίσης στελέχη από start-up και εταιρείες υψηλής τεχνολογίας.
Από την κατοχή ενός αυτοκινήτου, θα περάσουμε σταδιακά στην κοινή χρήση του. Για αυτό οι περισσότεροι κατασκευαστές αναπτύσσουν υπηρεσίες κινητικότητας. Στις μεγαλουπόλεις του μέλλοντος θα κυκλοφορούν κυρίως αυτόνομα οχήματα, που δεν θα εκπέμπουν ρύπους κατά την κίνησή τους. Δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά ή υδρογόνου.
Το Λονδίνο του 2040: Δρόμοι χωρίς φανάρια και προστασία από τις πλημμύρες
Για τη βρετανική πρωτεύουσα, το όραμα για το 2040+ είναι ο συνδυασμός της εξέλιξης με την ιστορία και την παράδοση. Έμφαση δόθηκε στον επανασχεδιασμό των συνοικιών, ώστε να γίνουν πιο φιλικές και βιώσιμες. Τα παλαιά κτίρια συνυπάρχουν με σύγχρονες κατασκευές που έχουν «πράσινες» ταράτσες, οικολογικές προσόψεις και ελεύθερους χώρους.
Ο ρόλος των αυτοκινήτων περιορίζεται και η στάθμευσή τους θα επιτρέπεται μόνο σε πολυώροφα πάρκινγκ. Δεν θα υπάρχουν φανάρια, με την κυκλοφορία να ρυθμίζεται από τις ψηφιακές ενδείξεις πάνω στο δρόμο.
Τα αυτόνομα οχήματα θα έχουν ένα γαλάζιο φως στο εμπρός μέρος, ώστε να γίνονται άμεσα αντιληπτά. Για προστασία από την υπερχείλιση του Τάμεση, θα υπάρχουν ανοικτά σκαλοπάτια που θα επιτρέπουν στο νερό να περνά και να διοχετεύεται αλλού.
Το Λος Άντζελες του 2040: Πυροσβεστικά drone θα σβήνουν τις φωτιές
Η μεγαλούπολη της Καλιφόρνια είναι από τους πρωτοπόρους στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ). Αυτόνομα οχήματα και ρομπο-ταξί θα κυκλοφορούν κυρίως στο Λος Άντζελες. Οι ποδηλάτες θα έχουν τις δικές τους λωρίδες, με σκέπαστρα για την προστασία τους από τις υψηλές θερμοκρασίες. Η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων θα γίνεται επαγωγικά, χωρίς δηλαδή καλώδια φόρτισης. Απλά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα σταθμεύει στον ειδικό χώρο.
Οι δασικές πυρκαγιές είναι σύνηθες φαινόμενο στην Καλιφόρνια, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Στη δεκαετία του 2040 – σύμφωνα με τους ειδικούς της Mercedes-Benz – θα εντοπίζονται και θα κατασβήνονται από πυροσβεστικά drone, τα οποία θα περιπολούν συνεχώς.
Το Σέντζεν του 2040: Τα ρομπότ θα πάρουν τη θέση των σεφ
Με πληθυσμό που πλησιάζει τα 20 εκατ. κατοίκους και ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομικά, η πόλη του Σεντζέν είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της σύγχρονης μεγαλούπολης. Διαθέτει ήδη δίκτυο 5G, κάτι που την φέρνει σε ηγετική θέση όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Το 2040 η κυκλοφορία στους δρόμους της θα ρυθμίζεται μέσω ΑΙ. Τα αυτόνομα οχήματα θα κυκλοφορούν σε αποκλειστικές λωρίδες, επικοινωνώντας μεταξύ τους μέσω του «vehicle road cloud».
Τις υπηρεσίες μεταφοράς προϊόντων (logistics) θα αναλαμβάνουν ρομπότ και drone, ενώ τα VTOL (αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης) θα μεταφέρουν επιβάτες σε κοντινές πόλεις, περιορίζοντας την κίνηση στους δρόμους. Τα ρομπότ θα αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητας, π.χ. αντικαθιστώντας τους σερβιτόρους ή ακόμα και τους σεφ στα εστιατόρια.