Μάχη επιβίωσης δίνουν οι άλλοτε πανίσχυρες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας και της Ιταλίας, καθώς στραγγαλίζονται από τον κινέζικο ανταγωνισμό και αδυνατούν να προσαρμοστούν στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα που απειλούν την επιβίωσή της, εάν οι κατασκευαστές με επικεφαλής την Stellantis δεν αντιστρέψουν την τάση μείωσης της παραγωγής στη χώρα, σύμφωνα με εμπορική ομάδα αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Η παραγωγή επιβατικών οχημάτων της Stellantis στην Ιταλία υποχώρησε κατά 41% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 τροφοδοτώντας ανησυχίες για πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας.
Ορισμένοι από τους εργαζόμενους της εταιρείας έχουν προγραμματίσει να συμμετάσχουν σε διαδηλώσεις διαμαρτυρίας στη Ρώμη την Παρασκευή.
«Η αυτοκινητοβιομηχανία μας δεν μπορεί να επιβιώσει εάν οι όγκοι παραγωγής παραμείνουν τόσο χαμηλοί», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Ρομπέρτο Βαβασόρι, επικεφαλής της εμπορικής ομάδας Anfia και στέλεχος του προμηθευτή φρένων Brembo. «Πολλοί προμηθευτές αυτοκινήτων στην Ιταλία είναι μικροί και κινδυνεύουν επίσης, όπως αναφέρει το
Η Stellantis, στην οποία ανήκουν οι μάρκες Fiat, Maserati και Alfa Romeo, είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας με μεγάλη διαφορά.
Έχει επικαλεστεί την πτώση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων, τον αυξημένο ανταγωνισμό από τους κινέζους κατασκευαστές και το υψηλό κόστος ενέργειας ως λόγους για να κρατήσει κλειστά για εβδομάδες εργοστάσια όπως το Mirafiori, το οποίο κατασκευάζει το ηλεκτρικό Fiat 500.
Σύγκρουση με τη Meloni
Η προσπάθεια του διευθύνοντος συμβούλου Carlos Tavares να παράγει σε χώρες με χαμηλότερο κόστος οδήγησε σε επανειλημμένες συγκρούσεις με την κυβέρνηση της πρωθυπουργού Giorgia Meloni.
Η ιταλική παραγωγή αυτοκινήτων αναμένεται να μειωθεί σε περίπου 500.000 μονάδες φέτος, από περίπου 750.000 το 2023, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εργατικών συνδικάτων.
Ορισμένοι συνδικαλιστές από τη Γαλλία και τις ΗΠΑ – βασικό παράγοντα κέρδους της Stellantis – αναμένεται να συμμετάσχουν στις διαδηλώσεις της Παρασκευής στην ιταλική πρωτεύουσα.
«Οι θέσεις εργασίας μας μεταφέρονται στο Μεξικό και το θέμα είναι κοινό, γι’ αυτό και πηγαίνω στη Ρώμη», δήλωσε την Πέμπτη ο Brandon Campbell, εκπρόσωπος των Εργαζομένων της United Auto Workers, σε συνέντευξή του στην έκθεση αυτοκινήτων στο Παρίσι. «Η Stellantis κλείνει εργοστάσια παντού».
Χάνει τη λάμψη του το «made in Germany»
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, ο οποίος ήταν ευρέως αναγνωρισμένος για την παραγωγή αξιόπιστων και καινοτόμων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αγωνίζεται να διατηρήσει την ισχύ του στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Όπως τονίζει το CNBC, οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστές, όπως η Volkswagen, ο όμιλος Mercedes-Benz και η BMW έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για τα κέρδη τους τις τελευταίες εβδομάδες, επικαλούμενοι την οικονομική αδυναμία και την υποτονική ζήτηση στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.
Οι αντιξοότητες, αν και δεν είναι οι μοναδικές για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, έρχονται να προστεθούν στο φάσμα των ιστορικών περικοπών θέσεων εργασίας και του πιθανού κλεισίματος γερμανικών εργοστασίων στη Volkswagen, του αιφνιδιαστικού τερματισμού του προγράμματος επιδότησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Γερμανίας στα τέλη του περασμένου έτους και της πρόσφατης αποτυχίας του Βερολίνου να αποτρέψει τα άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ψηφίσουν υπέρ των δασμών της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV).
Το τελευταίο φάνηκε να υπαινίσσεται τη φθίνουσα επιρροή της Γερμανίας στην περιφερειακή πολιτική - μια πιθανώς αδιανόητη ιδέα μόλις πριν από λίγα χρόνια.
Καταιγίδα προβλημάτων
Αυτή η καταιγίδα προβλημάτων έχει τροφοδοτήσει τις ανησυχίες ότι η επωνυμία «made in Germany» υψηλής ποιότητας μπορεί να χάσει τη λάμψη της κατά τη μετατόπιση από τα οχήματα εσωτερικής καύσης.
«Πιστεύω ότι η γερμανική ετικέτα ποιότητας γενικά εξακολουθεί να ισχύει, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό, καθώς ο κόσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας αλλάζει γρήγορα», δήλωσε στο CNBC ο Rico Luman, ανώτερος οικονομολόγος του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING.
Είναι πάντα ένας συνδυασμός προϊόντος, ποιότητας και τιμής.
Και η ποιότητα συνδέεται επίσης με το παρελθόν, ενώ τώρα βρισκόμαστε σε πλήρη ανανέωση των σειρών μοντέλων.
Έτσι, οι πελάτες εξετάζουν ούτως ή άλλως νέες ιδέες», δήλωσε ο Luman.
«Το ερώτημα είναι αν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες καταφέρουν να προσαρμόσουν τα χαρτοφυλάκια των προϊόντων τους, να αλλάξουν τις οργανώσεις τους και να αυξήσουν την παραγωγικότητα αρκετά γρήγορα, ώστε να διατηρήσουν το καθεστώς και τη σημασία που είχαν επί δεκαετίες».
Ο Luman δήλωσε ότι η μετάβαση της βιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση σημαίνει ότι θα είναι ολοένα και πιο σημαντικό για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να κλιμακώσουν τις πλούσιες σε τεχνολογία προμήθειες για τα EVs, ιδίως για τις μπαταρίες - σημειώνοντας ότι αυτό δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη στο Βερολίνο.
Ωστόσο, δεν ανησυχούν όλοι για τις προοπτικές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), μιας ομάδας πίεσης για τα αυτοκίνητα, δήλωσε ότι της είναι «πραγματικά δύσκολο να πιστέψει» ότι ο γερμανικός τομέας αυτοκινήτων δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην ηλεκτροκίνηση.
Η ACEA εκπροσωπεί 15 μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων της Volkswagen, του ομίλου Mercedes-Benz και της BMW.