Η συνεργασία Τουρκίας-Μ.Βρετανίας για την ανάπτυξη του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς ΚΑΑΝ συνεχίζεται απρόσκοπτα, με το Λονδίνο να παρέχει σημαντικότατη βοήθεια στην Άγκυρα, χάρη στην λίαν προηγμένη τεχνογνωσία του, που έχει ως μια εκ των τεσσάρων ηγέτιδων στρατιωτικών δυνάμεων της Δύσης, μαζί με τις ΗΠΑ -Γαλλία-Γερμανία.
Μεταφορά μπροστινής ατράκτου του KAAN από την Τουρκία στο ΗΒ για δοκιμές εκτίναξης του καθίσματός του
Σε σχετικό άρθρο του με τίτλο "Η Τουρκία έστειλε μια μπροστινή άτρακτο του KAAN στο Ηνωμένο Βασίλειο για να δοκιμάσει την εκτίναξη του καθίσματός του" επισημάινει:
"Το μπροστινό τμήμα του τοπικά αναπτυγμένου μαχητικού αεροσκάφους KAAN της Τουρκίας,συμπεριλαμβανομένου του πιλοτηρίου, έχει μεταφερθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με Τούρκους γνώστες.
Αυτή η κίνηση είναι στρατηγικής σημασίας, καθώς βοηθά στην ενσωμάτωση βρετανικών καθισμάτων εκτίναξης στο τζετ.
Πηγές του τουρκικού υπουργείου Άμυνας αποκαλύπτουν ότι οι προκαταρκτικές μηχανικές δοκιμές του εκτινασσόμενου καθίσματος KAAN έχουν αποδειχθεί επιτυχείς. Ο Temel Kotil, Διευθύνων Σύμβουλος της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας, ενημέρωσε τον Τύπο για τη συνεχιζόμενη μηχανική αξιολόγηση του μοντέλου KAAN.
Τόνισε τη δέσμευση της Τουρκίας να τηρήσει το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα, δηλώνοντας ότι «το ημερολόγιο τρέχει».
Περαιτέρω αναφέρθηκε στα σχέδια για την πραγματοποίηση της αρχικής πτήσης εντός του έτους και επιβεβαίωσε την προμήθεια των εκτινασσόμενων καθισμάτων από τη Βρετανία.
Πρόσθεσε ότι οι δοκιμές διεξάγονται επί του παρόντος στην Αγγλία.
Ο Kotil δήλωσε περαιτέρω ότι ένα προκαταρκτικό τμήμα του KAAN έχει μεταφερθεί στη Βρετανία για σκοπούς δοκιμής. Επεξεργάστηκε τη στρατηγική των δύο εκτοξεύσεων, διαβεβαιώνοντας ότι αυτή η διαδικασία σίγουρα επιτρέπει την ασφαλή ανάκτηση του πιλότου εάν συμβεί ένα απρόβλεπτο ατύχημα κατά τη διάρκεια μιας πτήσης. Εξέφρασε τον ενθουσιασμό του και της ομάδας του για τη συνέχεια του προγράμματος και επαίνεσε τις εταιρείες που συμμετείχαν για τη σκληρή δουλειά τους.
Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα KAAN;
Η γέννηση της απόφασης για το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης KAAN συνέβη το 2018.
Στη συνέχεια, στη Φάση 1 έγιναν μάρτυρες της εκτέλεσης προκαταρκτικών δραστηριοτήτων για το KAAN, που εκτείνονται στο χρονικό πλαίσιο από το 2018 έως το 2022.
Συνεχίζοντας διαδοχικά, η Φάση-1 ακολούθησε η Φάση-2 όπου διεξήχθησαν δραστηριότητες λεπτομερούς σχεδιασμού και πιστοποίησης για το MMU KAAN, μια φάση που προβλέπεται να διαρκέσει μέχρι το 2029.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ήδη από το 2023 το KAAN έχι ήδη βγεί από το υπόστεγο, με στόχο την κατασκευή τριών πρωτοτύπων μέχρι το 2026.
Η Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας αναμένει με ανυπομονησία την παράδοση της διαμόρφωσης Block-10 έως το 2029.
Κάτω από την ομπρέλα της Phase-2, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα λάβει δέκα μαχητικά αεροσκάφη TF-X Block-1 μεταξύ 2030-2033.
Ωστόσο, η Turkish Aerospace Industries (TAI)έχει πλέον αναπρογραμματίσει αυτήν την ημερομηνία παράδοσης για το 2028.
Η Φάση 3, που έχει οριστεί για την περίοδο 2034-2040, θα δει την εξέλιξη και τη μαζική παραγωγή άλλων μπλοκ TF-X.
Σε μια πρόσφατη ενημέρωση, η TAI πρότεινε αυτό το χρονοδιάγραμμα να ξεκινήσει το 2030.
Τα εκτινασσόμενα καθίσματα Martin-Baker
Τα εκτινασσόμενα καθίσματα Martin-Baker έχουν καθιερωθεί ως ένα αξιόπιστο όνομα στον κλάδο τους, γνωστό για την ποιότητα και την ασφάλειά τους. Μέχρι στιγμής, οι επίσημες λεπτομέρειες σχετικά με το ακριβές μοντέλο που θα ενσωματωθεί στο KAAN παραμένουν άγνωστες.
Υπάρχει, ωστόσο, η πιθανότητα να αναπτυχθεί ένα εξειδικευμένο μοντέλο, παρόμοιο με το προσαρμοσμένο μοντέλο που σχεδιάστηκε για τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη F-35 — το Mk16 – US16E, το οποίο προβλέπεται να αποτελέσει τη βάση για το KAAN.
Το Σύστημα Ανάπτυξης & Επίδειξης (SDD) Ejection Seat, που επιλέχθηκε από την Lockheed Martin Aeronautics Company, αντιπροσωπεύει μια εξέλιξη της επιτυχημένης κατηγορίας Mk16. Αυτή η κατηγορία είχε αποδείξει αποτελεσματικότητα σε πολλαπλές πλατφόρμες όπως το T-6 Texan II, το Eurofighter Typhoon, τα προγράμματα αναβάθμισης της NASA T-38N, USAF T-38 και πολλές άλλες πλατφόρμες αεροσκαφών σε όλο τον κόσμο.
Με το US16E Ejection Seat, επιτεύχθηκε ένα νέο επίπεδο στρατηγικής ισορροπίας μεταξύ των κρίσιμων παραμέτρων, οι οποίες περιλαμβάνουν όρια ασφαλούς απόστασης εδάφους, όρια φυσιολογικής φόρτισης, μάζα επιβίβασης πιλότου.
Αυτή η προσεκτική πράξη εξισορρόπησης διασφαλίζει την πλήρη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του συστήματος διαφυγής F-35. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το US16E θα είναι καθολικά εφαρμόσιμο σε όλες τις εκδόσεις αεροσκαφών F-35.
Μέχρι σήμερα, η Martin-Baker έχει παραδώσει αποτελεσματικά πάνω από 130 Ejection Seat στη Lockheed Martin, με τις αποστολές LRIP V να ολοκληρώθηκαν τον Οκτώβριο του 2013. Οι φάσεις κατασκευής για τα injection καθίσματα για τα LRIP VI και VII έχουν ήδη ξεκινήσει."
Η Ελληνική αεροπορική υπεροχή διασφαλισμένη ως το 2026
Τα Ελληνικά F-16 Viper και τα RAFALE στην παρούσα φάση και μέχρι το 2026, δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης της αεροπορικής υπεροχής μας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο.
Ο λόγος είναι ότι ακόμη και αν πετύχουν την πώληση F-16 BLOCK-70 από ΗΠΑ οι Τούρκοι, κάτι που φαντάζει πάρα πολύ πιθανό, η παράδοση τους θα ξεκινήσει στα μέσα του 2026, λόγω παραγγελιών άλλων χωρών που προηγούνται.
Στις εγκαταστάσεις του Greenville στη Νότια Καρολίνα, όπου η Lockheed Martin κατασκευάζει μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70, μπορούν να παράγονται 4 μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70 το μήνα.
Επί του παρόντος, η Ταϊβάν, η Ελλάδα, το Μαρόκο, η Σιγκαπούρη, η Νότια Κορέα, το Μπαχρέιν, η Βουλγαρία, η Ιορδανία, οι Φιλιππίνες και η Σλοβακία είτε έχουν ενεργές παραγγελίες για το F-16 Block 70 είτε σχεδιάζουν να κάνουν παραγγελίες σύντομα.
Η Lockheed Martin έχει μέχρι στιγμής όγκο παραγγελιών περίπου 150 μονάδων για το F-16 Block 70.
Η πρώτη παράδοση F-16 Block 70 έγινε στο Μπαχρέιν τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.
Στο καλύτερο σενάριο, προβλέπεται ότι θα χρειαστούν 3 χρόνια για την έναρξη των παραδόσεων μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block 70 στην Τουρκία.
Οι τουρκικοί σχεδιασμοί
Η Τουρκία ωστόσο μέσα στην επόμενη διετία θα επιχειρήσει να κλείσει την "αεροπορική ψαλίδα" με την Ελλάδα, αναπτύσοντας το μη επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος Kızılelma, καθώς και το UCAV TB-3 Bayraktar το οποίο θα ενεργεί από το TCG Anadolu, ενώ παράλληλα τρέχει για να υλοποιήσει το νέο χρονοδιάγραμμα-στόχο για παράδοση των πρώτων μαχητικών αεροσκαφών της 5ης γενιάς KAAN το 2028, ταυτόχρονα με την άφιξη των πρώτων F-35 στην Ελλάδα.
Τέλος η Βρετανική συνεργασία με την Τουρκία για το KAAN, είναι κατά την άποψή μας καθοριστική για την υλοποίηση του έργου.