Στις 15 Απριλίου του 1941 έλαβε χώρα η τελευταία αερομαχία της βασιλικής ελληνικής πολεμικής αεροπορίας έναντι της ναζιστικής πολεμικής αεροπορίας.
Μία Τρομερή Μάχη Κοντά στα Τρίκαλα
Το Υπόβαθρο
Στις 6 Απριλίου του 1941 ξεκίνησε και επίσημα η ναζιστική εισβολή στην Ελλάδα, η οποία ονομάστηκε Επιχείρηση Μαρίτα.
Παρά τις σφοδρές μάχες που δόθηκαν από τις ελληνικές δυνάμεις κατά μήκος των συνόρων Ελλάδας-Βουλγαρίας στην ξακουστή Γραμμή Μεταξά, ο γερμανικός στρατός κατάφερε να επικρατήσει και προέλαυσε με ταχύτητα προς τον νότο.
Ένα ξεχασμένο γεγονός αυτού του ένδοξου ελληνικού αγώνα αποτελεί η τελευταία αερομαχία που δόθηκε στους ελληνικούς αιθέρες, μεταξύ της βασιλικής ελληνικής πολεμικής αεροπορίας και των ναζιστικών εναέριων δυνάμεων του Χίτλερ.
Στις 15 Απριλίου του 1941 (Μεγάλη Τρίτη) μόνο 12 μαχητικά αεροσκάφη είχαν παραμείνει πλήρως επιχειρησιακά για τις ελληνικές δυνάμεις στο πεδίο προσαπογειώσεων Βασιλική στην κεντρική Ελλάδα. Επρόκειτο για 5 βρετανικά αεροσκάφη τύπου Gloster Gladiator, 5 πολωνικά PZL P24 και 2 γαλλικά Bloch MB151.
Τις πρώτες ώρες της 15ης Απριλίου οι Έλληνες πιλότοι που περίμεναν στα πιλοτήρια των αεροσκαφών τους έλαβαν την εντολή να απογειωθούν. Ο εχθρός ήταν ήδη στον αέρα. Διαβόητα γερμανικά βομβαρδιστικά τύπου Ju 87, γνωστά ως Stuka, συνοδευόμενα από καταδιωκτικά τύπου Bf 109E πετούσαν προς την πόλη των Τρικάλων, κοντά στην ελληνική αεροπορική βάση.
Η Έναρξη της Μάχης
Τα ελληνικά μαχητικά απογειώθηκαν για να αναχαιτίσουν τα γερμανικά βομβαρδιστικά, ωστόσο δέχθηκαν σχεδόν αμέσως επίθεση από περίπου 20 μαχητικά τύπου Bf 109E, ο ρόλος των οποίων ήταν να παρέχουν εναέρια υποστήριξη στα αργά Ju 87.
Τι δήλωσαν οι ηγέτες του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου για το ελληνικό Έπος του '40;
Η αερομαχία δεν διήρκησε περισσότερο από 10 λεπτά, αφού οι Γερμανοί κυριάρχησαν στον αέρα. Βέβαια η νίκη δεν τους δόθηκε με απόλυτη ευκολία αφού οι Έλληνες αεροπόροι κατάφεραν να προκαλέσουν μία απώλεια στην εχθρική αεροπορία.
Οι Γερμανοί κατέρριψαν και προκάλεσαν σοβαρές ζημιές σε 5 αεροσκάφη της βασιλικής ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, ενώ οι Έλληνες πιλότοι κατάφεραν να καταρρίψουν τουλάχιστον ένα εχθρικό βομβαρδιστικό Ju 87.
Σύμφωνα με διάφορες πηγές υπεύθυνος για την κατάρριψη ήταν είτε ο σμηνίας Μόκας με το Block BM 151 του, είτε ο σμηνίας Αργυρόπουλος με το PZL P24 του.
Συμφώνα με τον γνωστό ερευνητή και συγγραφέα Byron Tesapsides, το Ju 87 καταστράφηκε ολοκληρωτικά κοντά στα Τρίκαλα.
Πολλά χρόνια μετά την τελευταία αερομαχία της βασιλικής ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, ο ερευνητής και ιστορικός Πάρης Θεοδωρόπουλος εντόπισε τα συντρίμμια του μαχητικού Block MB 151 του σμηνία Μόκα στην περιοχή της Ράξα, κοντά στα Τρίκαλα. Έπειτα προσέφερε στον αδερφό του πεσόντα Έλληνα πιλότου ένα κομμάτι του ελληνικού αεροσκάφους, το οποίο καταρρίφθηκε στις 15 Απριλίου του 1941, κατά πάσα πιθανότητα από τον Γερμανό πιλότο Γκουστάβ Ροντέλ, στον οποίον απονεμήθηκαν τρεις καταρρίψεις εκείνη την ημέρα.