Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Απάντηση του ΥΠΕΘΑ για την άρση του προστίμου ανυποταξίας σε όσους μετά υπηρέτησαν κανονικά

Θέμα έχει προκύψει με εκατοντάδες στρατεύσιμους που έχασαν την τελευταία προθεσμία, αλλά έκτοτε κατετάγησαν και υπηρέτησαν κανονικά τη θητεία τους μετά την κήρυξή τους σε ανυποταξία και τώρα εξακολουθούν να οφείλουν το πρόστιμο των €6.000,00 ίδιο και απαράλλακτο με άλλους που ουδέποτε κατετάγησαν, και φυσικά προσαυξανόμενο κατά τις διατάξεις περί δημοσίων εσόδων, σύμφωνα με τον βουλευτή Λακωνίας Νεοκλή Νικιτιάδη της ΝΔ.

Ο βουλευτής κατέθεσε την εξής ερώτηση: «Το κύριο και πλέον σοβαρό πρόβλημα, το οποίο απασχολεί εκατοντάδες στρατευσίμους, τόσο από την εκλογική περιφέρεια της Λακωνίας, όσο και από άλλες περιοχές της Ελλάδας, είναι η άρση του προστίμου ανυποταξίας σε περιπτώσεις επιγενομένης πλήρους υπηρετήσεως. Το ζήτημα αυτό, όπως προεκτέθηκε, αντιμετωπίστηκε στο παρελθόν δύο φορές και με ημερομηνία λήξεως, αφού σε αντίθετη περίπτωση θα υπήρχε κίνητρο για καθυστέρηση της κατατάξεως.

Σε βάθος χρόνου, όμως, και καθώς εμφανίζονται διαρκώς νεώτερες περιπτώσεις ανυποταξίας, καθίσταται αναγκαία η επανάληψη αυτής της νομοθετικής ρυθμίσεως. Τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία σχετική νομοθετική παρέμβαση, εκατοντάδες στρατεύσιμοι που έχασαν την τελευταία προθεσμία, αλλά έκτοτε κατετάγησαν και υπηρέτησαν κανονικά τη θητεία τους μετά την κήρυξή τους σε ανυποταξία, εξακολουθούν να οφείλουν το πρόστιμο των €6.000,00 ίδιο και απαράλλακτο με άλλους που ουδέποτε κατετάγησαν, και φυσικά προσαυξανόμενο κατά τις διατάξεις περί δημοσίων εσόδων.

Η λήψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για την άρση του προστίμου ανυποταξίας σε περιπτώσεις επιγενομένης υπηρετήσεως, είναι μια επιλογή απαραίτητη, η οποία εξυπηρετεί το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον. Αφενός, η άρση του προστίμου για όσους τελικά κατετάγησαν, αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο για την αύξηση του αριθμού των κατατασσομένων, και συνεπώς την ενίσχυση του εμψύχου δυναμικού των Ενόπλων Δυνάμεων της Χώρας.

Αφετέρου, η άρση του προστίμου επιβάλλεται από λόγους ηθικής τάξεως, καθώς δεν είναι νοητό να επιβάλλεται το ίδιο πρόστιμο τόσο σε όσους δεν υπηρέτησαν ποτέ, όσο και σε όσους υπηρέτησαν τελικά τη στρατιωτική θητεία τους με καθυστέρηση ελαχίστων μηνών ή ακόμη και ημερών. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το προβλεπόμενο πρόστιμο ορίζεται ανελαστικά και χωρίς διαβάθμιση, καθιστώντας τη δυσαναλογία απόλυτη, καθώς εκλείπει ο σκοπός του προστίμου, ήτοι η ειδική πρόληψη της ανυποταξίας και ο εξαναγκασμός προς κατάταξη του εξατομικευμένου στρατευσίμου.

Εν όψει των ανωτέρω Ερωτώνται οι κκ. αρμόδιοι Υπουργοί Εάν προτίθενται να αναλάβουν νομοθετική πρωτοβουλία για τη διαγραφή των επιβληθέντων και βεβαιωμένων προστίμων, που έχουν καταλογιστεί στις περιπτώσεις στρατευσίμων οι οποίοι τελικά έχουν υπηρετήσει κανονικά τη θητεία τους και έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους ως στρατεύσιμοι, προς το σκοπό της αναλογικότερης μεταχείρισής τους, της αναγνώρισης της επιλογής τους να καταταγούν και να υπηρετήσουν κανονικά τη θητεία τους, καθώς και προς το σκοπό της παροχής κινήτρου για την αύξηση του αριθμού των κατατασσομένων, επ’ωφελεία του εμψύχου δυναμικού των Ενόπλων Δυνάμεων, και συνεπακόλουθα της εθνικής ασφαλείας και του δημοσίου συμφέροντος».

Η απάντηση που έλαβε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ήταν η ακόλουθη:

«Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν.3421/2005 «Στρατολογία των Ελλήνων και άλλες διατάξεις» (Α΄302), όλοι οι Έλληνες από την 1η Ιανουάριου του έτους κατά το οποίο διανύουν το δέκατο ένατο έτος μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους κατά το οποίο συμπληρώνουν το τεσσαρακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους, έχουν υποχρέωση στράτευσης στις Ένοπλες Δυνάμεις. Η παραπάνω διάταξη πηγάζει από τη συνταγματική υποχρέωση του άρθρου 4 παράγραφος 6.

Απόρροια της συνταγματικής αυτής επιταγής αποτελούν οι ειδικοί στρατολογικής φύσης νόμοι και υπουργικές αποφάσεις, οι οποίοι προσδιορίζουν το θεσμικό πλαίσιο των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων όλων των Ελλήνων πολιτών καθώς και τις ποινικές και διοικητικές κυρώσεις για τη μη τήρηση των παραπάνω.

Περαιτέρω, η θέσπιση των διατάξεων των άρθρων 12 του ν.4361/2016 «Ρύθμιση θεμάτων μεταθέσεων οπλιτών, μέριμνας προσωπικού και άλλες διατάξεις» (Α΄10) και άρθρο 19 ν.4609/2019 «Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις» (Α΄67) απέβλεπε σε στρατολογική τακτοποίηση μεγάλου αριθμού ανυπότακτων της Χώρας, τη δεδομένη χρονική στιγμή, παρέχοντας σε αυτούς ισχυρό κίνητρο για να συμμορφωθούν με τη συνταγματική τους υποχρέωση προς στράτευση, στο πλαίσιο τόσο της συνταγματικής αρχής της στρατολογικής ισότητας όσο και της εν γένει δυσχερούς δημοσιονομικής κατάστασης και της οικονομικής κρίσης που πλήττει κυρίως τους νέους.

Υπό το πρίσμα αυτό, τέτοιου είδους νομοθετικές παρεμβάσεις έχουν εξαιρετικό και έκτακτο χαρακτήρα, καθώς σε διαφορετική περίπτωση, θα αναιρούσαν τον προληπτικό και κατασταλτικό ρόλο της κύρωσης και θα εξίσωναν αδικαιολόγητα όσους εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις με όσους δεν τις εκπλήρωσαν και κηρύχθηκαν ανυπότακτοι. Παρ’ όλα αυτά το ποσοστό των ανυπότακτων που αξιοποίησε το ρυθμιστικό πλαίσιο των ως άνω ευεργετικών διατάξεων και τακτοποιήθηκε στρατολογικά για την ανυποταξία του, υπήρξε πολύ χαμηλό σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό.

Ακόμη χαμηλότερο υπήρξε το ποσοστό των τακτοποιηθέντων ανυπότακτων που τελικά εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Σε κάθε περίπτωση, η στρατολογική νομοθεσία διαθέτει διατάξεις με τις οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν όλα τα πιθανά κωλύματα μη έγκαιρης κατάταξης των στρατευσίμων. Ειδικότερα, παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης αναβολών κατάταξης για λόγους σπουδών, για λόγους υγείας, ως Μονίμων Κατοίκων Εξωτερικού, για κοινωνικούς λόγους, ακόμη και με αναδρομική χορήγησή τους, εφόσον οι προϋποθέσεις υπήρχαν κατά την ημερομηνία που όφειλαν να καταταγούν. Με την υπαγωγή τους στις εν λόγω διατάξεις προβλέπεται η άρση του συνόλου των συνεπειών (ποινικών και διοικητικών) της ανυποταξίας τους. Τ

έλος, όσον αφορά τους λόγους ανωτέρας βίας, οι οποίοι καθιστούν αδύνατη την εμπρόθεσμη κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις, παρέχεται η δυνατότητα στους στρατευσίμους να αιτηθούν, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 70 του ν.3421/2005 «Στρατολογία των Ελλήνων και άλλες διατάξεις» (Α΄302), την εκτίμηση των ανωτέρω λόγων για τη μη τήρηση της υποχρέωσής τους. Εφόσον το αίτημά τους γίνει δεκτό διαγράφονται στο σύνολό τους οι διοικητικές συνέπειες που έχουν επιβληθεί και βεβαιωθεί».

Tags
Back to top button