Στο greek-observatory και τις Ειδήσεις Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας.Δες περισσότερα εδώ.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αντίδραση Ζορμπά για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τι απαντά το υπουργείο Πολιτισμού

Την αντίδραση της πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά προκάλεσε η συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. «Η κ. Ζορμπά είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα», σχολιάζει το υπουργείο Πολιτισμού.


«Στη σπουδή των θεαματικών κινήσεων φαίνεται πως τείνει να θυσιαστεί η μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η πρώην υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, σχολιάζοντας τη συνέντευξη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη βρετανική εφημερίδα Observer, για το ζήτημα, με το υπουργείο Πολιτισμού να απαντά μεταξύ άλλων: «O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός».

Υπενθυμίζεται ότι ο πρωθυπουργός στη συνέντευξή του, σημείωνε ότι θα προτίθεται να προτείνει στον Μπόρις Τζόνσον να έλθουν, για κάποιο χρονικό διάστημα, τα Γλυπτά του Παρθενώνα από το Λονδίνο στην Αθήνα, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση το 2021, τονίζοντας επίσης πως το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα παραμένει.

«Η Ακρόπολη δεν ανήκει απαραίτητα μόνο στην Ελλάδα», είπε στη συνέντευξή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προσθέτοντας: «Είναι ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Αλλά αν θέλεις πραγματικά να δεις το μνημείο στην ολότητά του, πρέπει να δεις αυτά που λέμε γλυπτά του Παρθενώνα στην αρχική τους θέση. Είναι ζήτημα ένωσης του μνημείου».

«Φυσικά, το αίτημά μας για επιστροφή των Γλυπτών ισχύει», τόνισε, συνεχίζοντας: «Δεν πιστεύω ότι (σ.σ. η Βρετανία) πρέπει να δίνει μια χαμένη μάχη. Κάποια στιγμή θα χάσει τη μάχη. Στο τέλος της ημέρας θα υπάρξει αυξανόμενη πίεση για αυτό το ζήτημα».


Η ανακοίνωση της Μυρσίνης Ζορμπά

Σε δήλωσή της, με αφορμή τη συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη, η κυρία Ζορμπά σημειώνει ότι «φάνηκε να ανοίγει ουσιαστικά το θέμα αλλαγής της εθνικής στρατηγικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα».

«Πρόκειται για ένα ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας για την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, καθώς στη σπουδή των θεαματικών κινήσεων φαίνεται πως τείνει να θυσιαστεί η μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών και η επανένωση του μνημείου. Αυτό σημαίνει ο δανεισμός και τίποτε άλλο, οπότε καλό θα ήταν να ακούσουμε την επίσημη θέση του πρωθυπουργού και του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και τη σχετική επιχειρηματολογία», τονίζει ακόμη η ίδια και συνεχίζει: «Αυτό απαιτεί η δεοντολογία, όταν μάλιστα το ζήτημα έχει ως σημείο αναφοράς την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση και τη σύνδεσή της με την ελληνική αρχαιότητα».

Η Μυρσίνη Ζορμπά, στην ανακοίνωσή της που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνει ότι «δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και τη διάσταση που το θέμα κατέχει στους διεθνείς οργανισμούς και fora, καθώς και στην διεθνή επιστημονική κοινότητα. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα, κυρίως μέσω της πολιτιστικής διπλωματίας, με στόχο τη μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών, που ισοδυναμεί με αναγνώριση της ελληνικής κυριότητας επ’ αυτών. Σε αυτά εντάσσεται η πρόοδος στην UNESCO όπου όλο και περισσότερα κράτη-μέλη υποστηρίζουν τις ελληνικές θέσεις, οι επιστημονικές συναντήσεις και προσκλήσεις ξένων ειδικών στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπως η σημαντική Διεθνής Ημερίδα για την Επανένωση των Γλυπτών στις 15 Απριλίου 2019, καθώς και οι επαναδιατυπώσεις του αιτήματος διαλόγου το 2018 και 2019 σε επίπεδο υπουργών Πολιτισμού Ελλάδας και Βρετανίας».

«Με αφορμή αστήρικτες αιτιάσεις σε πολύ πρόσφατα δημοσιεύματα, θα ήθελα να υπενθυμίσω πιο συγκεκριμένα τα αποτελέσματα της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCOγια την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάστασή τους σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης (ICPRCP) κατά τη Συνάντηση της Επιτροπής στο Παρίσι στις 30 και 31 Μαΐου 2018. Στο κείμενο της Σύστασης που υιοθετήθηκε ειδικά για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, αναγνωρίζονται για πρώτη φορά οι ιστορικές, πολιτιστικές, νομικές και ηθικές διαστάσεις του ζητήματος της επιστροφής των Γλυπτών, τα οποία ανήκουν σε εμβληματικό μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς ενώ, παράλληλα, επαναλαμβάνεται η παρότρυνση για τη συνεργασία Ελλάδας και Βρετανίας προς επίλυση του μακροχρόνιου ζητήματος (βλ. σχετικό ΔΤ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στις 31 Μαΐου2018)», λέει ακόμη.

Και καταλήγει: «Είναι σαφές ότι το σημαντικό για την πολιτιστική κληρονομιά αλλά και συνολικότερα για την ταυτότητα της χώρας μας θέμα της μόνιμης επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα απαιτεί ιδιαίτερους χειρισμούς, επιμονή, συνέχεια και σταθερότητα. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν παράθυρο ευκαιρίας, ούτε και να εργαλειοποιηθεί πολιτικά στο βωμό fasttrack θριαμβολογιών. Η διαστρέβλωση της αλήθειας και η διασπορά ψευδών ειδήσεων (όπως μόλις χτες επιχειρήθηκε σε σχέση με δήθεν υποβάθμιση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO από δημοσιεύματα που ενέπλεκαν και το όνομα της πρ. ΓΓ ΥΠΠΟΑ κας Μαρίας Βλαζάκη) μόνο κακό μπορούν να προξενήσουν στο καίριο ζήτημα. Γι’ αυτό και περιμένουμε διευκρινίσεις, ώστε να γνωρίζουμε όλοι με σαφήνεια την πορεία που η κυβέρνηση της ΝΔ σκοπεύει να χαράξει σ’ αυτό το εθνικής σημασίας ζήτημα».

Η απάντηση του υπουργείου Πολιτισμού

Απαντώντας, το υπουργείο Πολιτισμού δημοσίευσε ανακοίνωση, στην οποία σημειώνει: «Με αφορμή τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer, η τέως υπουργός Πολιτισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά υπαγόρευσε στον ΣΥΡΙΖΑ μακροσκελή ανακοίνωση. Αν βέβαια έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη συνέντευξη, θα έβλεπε όχι μόνο την ορθή διατύπωση του παγίου αιτήματος από τον Πρωθυπουργό για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά και σαφώς διατυπωμένη τη θέση του ότι »το Βρετανικό Μουσείο δίνει μια χαμένη μάχη»».

«Ο Πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στην βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης», συμπληρώνει το υπουργείο Πολιτισμού.

Και λέει χαρακτηριστικά: «O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός.

Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού.

Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα »φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας την διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό.

Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας.

Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για την διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό».

«Επί πλέον η κ. Ζορμπά είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα. Τι είναι χειρότερο; Διότι οι εμβληματικές εκθέσεις στις οποίες αναφέρεται, στην Κίνα και την Αμερική -δηλαδή Heaven and Earth, Greeks, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων- προετοιμάζονταν από το 2010 και εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά το 2013 και το 2014. Αυτές οι εκθέσεις ταξίδευαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια», παρατηρεί τέλος το υπουργείο.

Tags
Back to top button