Επέκταση της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, περισσότερες ώρες διδασκαλίας με λιγότερα μαθήματα και ευρύ φάσμα επιλογών, είναι κάποιες από τις αλλαγές που προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Ένταξη της Α’ Λυκείου στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση, κοινός κορμός μαθημάτων στην Α’ Λυκείου για Γενικά και Επαγγελματικά και μετά να επιλέγουν οι μαθητές ποιον τύπο σχολείου θα ακολουθήσουν, σημαντική μείωση των μαθημάτων σε Β’ και Γ’ Λυκείου, εξαιρετικά περιορισμένα τα υποχρεωτικά μαθήματα στη Γ’ Λυκείου, τα οποία θα «μετρούν» όλα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Αυτά περιλαμβάνει, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», σε γενικές γραμμές η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), η οποία δόθηκε την Τετάρτη (25/01) στους εκπροσώπους των κομμάτων που συμμετείχαν στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τις αλλαγές στο λύκειο και την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Η πρόταση του ΙΕΠ, αφορά σε αλλαγές που θα ισχύσουν για την Α’ Λυκείου του 2020 και τονίζει πως «είναι κοινή παραδοχή ότι το λύκειο ως βαθμίδα έχει σε μεγάλο βαθμό ακυρωθεί». Στο πλαίσιο αυτό, προσθέτει η εφημερίδα, προτείνεται να αφιερώνονται στα μαθήματα περισσότερες ώρες διδασκαλίας (για τη Γ’ προτείνονται εξάωρα μαθήματα), ώστε να μπορεί η εκπαιδευτική διαδικασία να είναι ουσιαστική και σε βάθος, πράγμα που εκτιμάται πως θα περιορίσει και τη ζήτηση φροντιστηριακής βοήθειας.
Αναλυτικά η πρόταση του ΙΕΠ αναφέρει τα εξής:
Α’ τάξη Λυκείου:
Το Πρόγραμμα Σπουδών της Α’ τάξης του Λυκείου αντανακλά τα βασικά χαρακτηριστικά τόσο της αντίστοιχης τάξης του Γενικού Λυκείου όσο και αυτής του Τεχνικού-Επαγγελματικού. Οι μαθητές θα μπορούν να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο υφιστάμενων σήμερα τύπων εκπαίδευσης και να επιλέξουν την εκπαιδευτική πορεία που τους ταιριάζει καλύτερα.
Β’ και Γ’ τάξη Λυκείου:
• Να διατηρηθεί, επί το δυνατόν, ο «πολυδιάστατος» χαρακτήρας της γνώσης που αναπτύχθηκε στην Α’ Λυκείου, με την προσφορά επιλογών μαθημάτων ή ενοτήτων μαθημάτων όλων των γνωστικών, επιστημονικών και τεχνολογικών πεδίων, ώστε οι μαθητές να μπορούν να δοκιμάσουν τις κλίσεις τους.
• Να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου (αυτό κρίθηκε απαραίτητο ως ένα πρώτο βήμα εξορθολογισμού του Προγράμματος Σπουδών, καθώς οι μαθητές βρίσκονται σήμερα αντιμέτωποι με έναν πολύ μεγάλο αριθμό μαθημάτων -18 στη Β’ Λυκείου, 15 στη Γ’ Λυκείου-, γεγονός που οδηγεί σε κατακερματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας).
• Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των επιμέρους μαθημάτων ώστε να είναι δυνατές η συστηματική και αποτελεσματική διδασκαλία και η στήριξη των μαθητών.
• Στη Β’ Λυκείου να παραμείνει ένας ισχυρός κορμός υποχρεωτικών μαθημάτων, που θα παρέχει ένα κρίσιμο φάσμα γνώσεων, πριν οι μαθητές προβούν στην επιλογή στη Γ’ Λυκείου πιο συγκεκριμένης επιστημονικής κατεύθυνσης. Ειδικότερα, στη Γ’ Λυκείου η κεντρική λογική είναι η ύπαρξη μιας ενότητας επιλογών που δίνει δυνατότητα προσανατολισμού σε συνδυασμό με μία ελεύθερη επιλογή εκτός «ειδίκευσης». Επομένως στην τελευταία τάξη του λυκείου τα υποχρεωτικά μαθήματα θα είναι εξαιρετικά περιορισμένα, αλλά θα παίζουν όλα ρόλο στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ώστε να μην υπάρχουν μαθήματα δύο ταχυτήτων, κάτι που διαλύει τη σχολική καθημερινότητα), ενώ θα είναι έντονη η παρουσία των μαθημάτων συγκεκριμένης κατεύθυνσης.