
Πολλές αεροπορικές εταιρείες ακύρωσαν ή προχώρησαν σε εκτροπή δεκάδων πτήσεων σήμερα μετά τις ισραηλινές επιθέσεις στο Ιράν.
Το Ισραήλ, το Ιράν, καθώς και το Ιράκ και η Ιορδανία, έκλεισαν τον εναέριο χώρο τους σήμερα το πρωί, προκαλώντας την ακύρωση πολλών πτήσεων από και προς χώρες της Μέσης Ανατολής ή όσων σχεδίαζαν να πετάξουν πάνω από την περιοχή.
Το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Τελ Αβίβ έκλεισε και οι μονάδες αντιαεροπορικής άμυνας του Ισραήλ τέθηκαν σε ύψιστη επιφυλακή για πιθανά αντίποινα από το Ιράν. Ο ιρανικός εναέριος χώρος έχει κλείσει μέχρι νεωτέρας, σύμφωνα με κρατικά μέσα ενημέρωσης και ειδοποιήσεις προς τους πιλότους.
Η ισραηλινή El Al Airlines δήλωσε ότι ανέστειλε τις πτήσεις προς και από το Ισραήλ, όπως και η Air France KLM και οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες Ryanair και Wizz. Η Wizz δήλωσε ότι έχει ανακατευθύνει τις πτήσεις που επηρεάζονται από τον κλειστό εναέριο χώρο στην περιοχή για τις επόμενες 72 ώρες. Οι ισραηλινές αεροπορικές εταιρείες El Al, Israir και Arkia μετέφεραν αεροπλάνα εκτός της χώρας. Τα δεδομένα του FlightRadar έδειξαν ότι ο εναέριος χώρος πάνω από το Ιράν, το Ιράκ και την Ιορδανία είναι κλειστός.
Περίπου 1.800 πτήσεις προς και από την Ευρώπη επηρεάστηκαν μέχρι νωρίς σήμερα το απόγευμα, συμπεριλαμβανομένων περίπου 650 ακυρωμένων πτήσεων, σύμφωνα με το Eurocontrol.
Οι πτήσεις της Air India από το Νέο Δελχί προς τη Βιέννη και τη Βομβάη προς το Λονδίνο ετοιμάζονταν να εισέλθουν στον ιρανικό εναέριο χώρο σήμερα, όταν το Ισραήλ εξαπέλυσε την επίθεσή του, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Flight Aware. Τα αεροπλάνα επέστρεψαν στα αεροδρόμια αναχώρησης.
Η πτήση της Air India από το Λονδίνο προς το Νέο Δελχί, η οποία είχε επίσης μόλις εισέλθει στον ιρανικό εναέριο χώρο, έκανε εκτροπή προς τον ιρακινό εναέριο χώρο, φτάνοντας στην Ινδία με σχεδόν μία ώρα καθυστέρηση, σύμφωνα με το Flight Aware. «Λόγω της κατάστασης στο Ιράν», αρκετές πτήσεις της Air India μεταξύ Ινδίας και Ηνωμένων Πολιτειών ή Ευρώπης αναγκάστηκαν να σταματήσουν σήμερα σε αεροδρόμια της Ευρώπης, της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ανέφερε η εταιρεία στην ιστοσελίδα της.
Η ελληνική αεροπορική Aegean Airlines ανέστειλε τις πτήσεις της από και προς το Τελ Αβίβ μέχρι τις 12 Ιουλίου και αυτές προς και από τη Βηρυτό, το Αμμάν και το Ερμπίλ (Ιράκ) μέχρι τις 28 Ιουνίου.
Η Air France ανακοίνωσε επίσης την αναστολή «μέχρι νεωτέρας» των πτήσεών της μεταξύ Παρισιού και Τελ Αβίβ, αλλά διατηρεί τις πτήσεις της προς τον Λίβανο και άλλα αεροδρόμια στην περιοχή. Η Lufthansa, η κορυφαία αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, ανέστειλε τις συνδέσεις της προς την Τεχεράνη μέχρι τις 31 Ιουλίου, παρέτεινε την αναστολή των συνδέσεών της προς το Τελ Αβίβ για την ίδια περίοδο και θα αποφύγει τον εναέριο χώρο και των δύο χωρών, καθώς και αυτόν του Ιράκ, «μέχρι νεωτέρας».
Η ελβετική θυγατρική της, η Swiss, συμφώνησε με αυτές τις αποφάσεις, επιλέγοντας επίσης να αναστείλει τις πτήσεις της προς τη Βηρυτό και να μην επαναλάβει αυτές προς το Τελ Αβίβ μέχρι τις 25 Οκτωβρίου.
Η Emirates ακύρωσε επίσης πτήσεις προς και από το Ιράκ, την Ιορδανία, τον Λίβανο και το Ιράν, ενώ η Qatar Airways σταμάτησε τις πτήσεις προς το Ιράν, το Ιράκ και τη Συρία.
Αεροπορικές εταιρείες του Κόλπου ακύρωσαν αρκετές πτήσεις προς και από το Ιράκ, την Ιορδανία, τον Λίβανο, το Ιράν και τη Συρία.
Τα διεθνή αεροδρόμια του Ντουμπάι, τα οποία εξυπηρετούν πολλές πτήσεις προς την περιοχή, ανέφεραν πολυάριθμες «ακυρώσεις ή αναβολές λόγω κλεισίματος του εναέριου χώρου στο Ιράν, το Ιράκ και τη Συρία».
Το αεροδρόμιο του Άμπου Ντάμπι, της πρωτεύουσας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, εξέδωσε προειδοποίηση για «διαταραχές» που αναμένονται «καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας». Η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Ρωσίας, Rossaviatsia, διέταξε επίσης τις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες να σταματήσουν να εκτελούν πτήσεις προς ή από το Ισραήλ και το Ιράν, και να μην εκτελούν πτήσεις πάνω από τον ισραηλινό, τον ιορδανικό, τον ιρακινό και τον ιρανικό εναέριο χώρο, επί του παρόντος μέχρι τις 26 Ιουνίου.
Η πολιτική αεροπορία, η οποία δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια, δυσκολεύεται ολοένα και περισσότερο να αντιμετωπίσει την επέκταση των εχθροπραξιών σε όλο τον κόσμο. Οι πολλαπλασιαζόμενες ζώνες συγκρούσεων σε όλο τον κόσμο γίνονται ένα αυξανόμενο βάρος για τις δραστηριότητες και την κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών, και αποτελούν μεγαλύτερη ανησυχία για την ασφάλεια.
Οι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, τα πραξικοπήματα στην περιοχή του Σαχέλ της Αφρικής και η ανάπτυξη ζωνών χωρίς νόμους δημιουργούν πρωτοφανείς προκλήσεις για τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου.
Η κατάρριψη της πτήσης MH17 των Malaysia Airlines πάνω από την Ουκρανία (298 νεκροί) από πύραυλο εδάφους-αέρος το 2014 ήταν μια ιδιαίτερα σοκαριστική εξέλιξη. Αεροπορικές εταιρείες από ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Τουρκίας και της Ινδίας, συνέχισαν να πετούν πάνω από το Ιράν ακόμη και μετά τις απροειδοποίητες πυραυλικές επιθέσεις στο Ισραήλ στις αρχές Οκτωβρίου 2024.
Με τον εναέριο χώρο της Ρωσίας και της Ουκρανίας κλειστό λόγω του πολέμου, η περιοχή της Μέσης Ανατολής έχει γίνει μια ακόμη πιο σημαντική διαδρομή για τις διεθνείς πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Η κλιμάκωση της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή έριξε τις μετοχές των αεροπορικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο, με την IAG, ιδιοκτήτρια της British Airways, να σημειώνει πτώση 4,6%, την Delta Air Lines να σημειώνει πτώση 4% και την Ryanair να σημειώνει πτώση 3,5%. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου μετά την επίθεση προκάλεσε επίσης ανησυχίες για τις τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών. Πολλές παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες είχαν ήδη σταματήσει τις πτήσεις προς και από το Τελ Αβίβ, μετά την προσγείωση πύραυλου που εκτόξευσαν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης στις 4 Μαΐου κοντά στο ισραηλινό αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν.
Για να διασχίσουν ανατολικά, χρησιμοποίησαν ένα άλλο σημείο διέλευσης που μόλις έκλεισε: το Ιράκ, όπου η πτήση κάτω από τα 32.000 πόδια (9.750 μέτρα), όχι μακριά από το επιχειρησιακό ανώτατο όριο για τα αεριωθούμενα αεροσκάφη, παρουσίαζε ήδη «υψηλό» κίνδυνο, «λόγω της παρουσίας διαφόρων αντιαεροπορικών όπλων και απροειδοποίητων επιθέσεων με πυραύλους ή μη επανδρωμένα αεροσκάφη», σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA).
Το κλείσιμο του ισραηλινού εναέριου χώρου οδήγησε στην ακύρωση όλων των πτήσεων από το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των τοπικών αεροπορικών εταιρειών El Al (μέχρι την Κυριακή) και Israir (μέχρι το Σάββατο), ανέφεραν οι αεροπορικές εταιρείες.
Δύο πτήσεις της Israir με προορισμό το Ισραήλ σήμερα εκτράπηκαν στην Αθήνα, ανέφερε η αεροπορική εταιρεία.
«Η κυκλοφορία εκτρέπεται τώρα είτε προς τα νότια μέσω Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας, είτε προς τα βόρεια μέσω Τουρκίας, Αζερμπαϊτζάν και Τουρκμενιστάν», σύμφωνα με το Safe Airspace, έναν ιστότοπο που διαχειρίζεται ο OPSGROUP, ένας οργανισμός με μέλη που μοιράζεται πληροφορίες για τον κίνδυνο πτήσης.
Η ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση στη Μέση Ανατολή από τον Οκτώβριο του 2023 οδήγησε την εμπορική αεροπορία να μοιράζεται τον ουρανό με μπαράζ drones και πυραύλων σε μεγάλες διαδρομές πτήσης – μερικά από τα οποία φέρεται να ήταν αρκετά κοντά για να τα δουν πιλότοι και επιβάτες.
Έξι εμπορικά αεροσκάφη έχουν καταρριφθεί ακούσια και έχουν σημειωθεί σχεδόν τρία ατυχήματα από το 2001, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων για τον κίνδυνο αεροπορίας Osprey Flight Solutions.
Πέρυσι, αεροπλάνα καταρρίφθηκαν στο Καζακστάν και στο Σουδάν. Αυτά τα περιστατικά ακολούθησαν την κατάρριψη της πτήσης MH17 των Malaysia Airlines πάνω από την ανατολική Ουκρανία το 2014 και της πτήσης PS752 των Ukraine International Airlines εν πτήσει από την Τεχεράνη το 2020.